دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
رئیس کل سابق بانک مرکزی؛

قیمت ارز را بازار تعیین می‌کند

يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۵۹
کد مطلب: 331393
طهماسب مظاهری درباره ثبات کامل قیمت دلار‬ گفت: " هم سیف و هم طیب نیا میدانند که این کار یک کار تدریجی و زمان بر است" وی درباره قیمت دلار دربودجه ۹۳ اینچنین توضیح داد: همه چیز را بازار تعیین میکند"
به گزارش جهان به نقل از اقتصاد پرس؛ سه پرسش ازرئیس کل سابق بانک مرکزی ؛محور سوالات هم همان طور که خودش تعیین کرده بود قرار بود درباره بودجه ۹۳ و آینده دلار باشد.

به نظر شما قیمت ۲۶۵۰ در لایحه بودجه ۱۳۹۳ منطقی است؟

لايحه بودجه سند مالي دولت است كه دخل و خرج دولت را تنظيم و فعاليت ها و خدمات دولت را مشخص ميكند. اين لايحه مجموعه فعاليت هاي دولت را در قالب جداول درآمد و هزينه و مجموعه اي از مجوزها يا تكاليف شكل ميدهد.

ويژگي بارز لايحه بودجه و قانون بودجه اين است كه همه اعداد و ارقامش بايد به پول ملى و وجه رايج كشور باشد. بخشي از درآمد هاي دولت ارزي است و بخشي از هزينه ها هم ارزي است. نرخ ارز مورد استفاده در تنظيم لايحه بودجه صرفا اين كاربرد را دارد كه به دولت و مجلس شوراي إسلامي امكان ميدهد كه لايحه و قانون بودجه را به ريال بنويسند و تصويب كنند.

رقم مورد محاسبه براي اين كار، به معني تعيين نرخ ارز در بازار نيست. نرخ ارز در بازار ساز وكار خودش را دارد. درآمد ها و هزينه هاي سال آينده هم در روز وصول يا روز پرداخت، به نرخ ارز همان روز محاسبه مي شود. البته سياستهاى دولت در تنظيم بودجه و حجم و تركيب بودجه در شاخص هاي كلان اقتصادي از جمله تورم و اشتغال و نرخ أرز مؤثر است، ليكن نرخ ارز در بازار تعيين ميشود و رقم مورد استفاده در زمان تنظيم لايحه بودجه با آن رقم يكسان نيست. اين موضوع در سالهاي قبل نيز اتفاق افتاد.

با توجه به نزدیکی قیمت بازار ارز با نرخ پیشنهادی ارز در بودجه(۲۶۵۰(آیا دولت می تواند به سمت تک نرخی در سال بعد برود، الزام آن چیست؟

يكسان سازي نرخ ارز يك ضرورت اساسي براي اصلاح ساختار اقتصادي است. فوائد و دستاوردهاي نظام تك نرخى ارز بسيار فراوان است. تخصيص بهينه منابع ارزى، مبارزه اساسي با قاچاق، حذف رانت هاى اقتصادي در حوزه ارز، و كوتاه كردن دست ويژه خواران در اين حوزه، بهبود فضاي كسب وكار، كاهش دعواي بانكها با مشتريان ارزي و سپرده گذار ان ارزى، رشد سرمايه گذاري، تشويق سرمايه گذارى خارجى و تسهيل سرمايه گذارى توسط ايرانيان خارج از كشور در داخل كشور، و منتفى كردن كاربرد ارز به عنوان ابزار حفظ ارزش دارائى از دستاوردهاي نظام ارزى تك نرخى است.

خوشبختانه دولت جديد اين كار را در برنامه هاي خود پيش بيني كرده و آقاي سيف و آقاي طيب نيا هر دو آن را اعلام كرده اند. به علاوه هر دو به اين نكته توجه كرده اند كه اين كاري است تدريجي و نياز به مطالعه و مقدماتي دارد. بدون تمهيد مقدمات، پيامدهاى منفي شتابزدگي در تك نرخي كردن ارز، ميتواند تمام يا بخشي از آثار مثبت آن را لوث كند. به نظر ميرسد بايد در فرصتى مناسب بايد وزارت اقتصاد و بانك مركزي اين پيش نيازها و ضرورت ها را براي مردم تشريح كنند.

آیا نرخ دلار در سال آینده کاهش خواهد یافت یا از ۲۹۰۰ پایین تر نخواهد آمد؟

خوشبختانه ما تجربه اين كار را در دولت آقاي خاتمي داريم. كاري با تدبير و مرحله به مرحله انجام شد و اقتصاد كشور و مردم ايران از نتايج پر خير وبركت آن بهره مند شدند. متأسفانه اين نظام در دولت نهم و دهم، با خوشبينانه ترين فرض، به دليل اشتباه و ندانم كاري و تصميمات خطأي دولت دوباره به نظام چند نرخى مبتلا شديم. اكنون ميتوانيم و بايد دوباره از نو بسازيم. به تدبير دوستان دولت اميدواريم و اميد داريم دولت از اين انرژي اميد كه سرمايه ارزشمندى براي دولت است براي باز سازي نظام اقتصاد سالم، از جمله نظام ارزي بهره بگيرد و اين انرژى را به هدر ندهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *