شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۶
۱۲

ترکان: درباره کرسنت از زنگنه بپرسید/ زنگنه: محکومیتی در کار نیست

جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 331107
با رسیدن به روزی که قرار بود وزارت نفت سومین خلاصه فساد این قرارداد را به دادگاه لاهه ارسال کند، مشاور رئیس جمهور هرگونه اظهار نظر در مورد کرسنت را به زنگنه واگذار کرد و وزیر نفت نیز اذعان داشت که محکومیتی برای ایران در کار نیست.
ترکان: درباره کرسنت از زنگنه بپرسید/ زنگنه: محکومیتی در کار نیست
به گزارش جهان، قرارداد ۲۵ ساله فروش گاز به امارات که با نام کرسنت معروف شد قرار بود از پایان سال ۲۰۰۵ میلادی اجرایی شود اما با دلایل ارائه شده از سوی دیوان محاسبات کشور متوقف شد.

این دلایل که مبتنی بر فساد موجود در این پرونده و در نظر گرفته نشدن منافع ملی بود در طول سالهای گذشته از سوی مسئولان رده های مختلف کشور پیگیری شد تا اینکه وجود فساد در این پرونده مورد تأیید دیوان بین المللی لاهه قرار گرفت.

پرونده کرسنت در دیوان لاهه هنوز در حال بررسی است و با وجود اینکه وجود فساد در این قرارداد برای بخش داوری دیوان لاهه به اثبات رسیده اما هنوز داوری نهایی انجام نگرفته است.

در این مدت می بایست از سوی ایران سه نوبت خلاصه فساد موجود در کرسنت به دیوان لاهه ارسال شود که دو نوبت گذشته ارسال شده و هم اکنون وزارت نفت دولت یازدهم تا امروز می بایست سومین خلاصه فساد را به دیوان لاهه ارسال کند.

در صورتی که این اقدام از سوی مدیران فعلی وزارت نفت در زمان مناسب انجام نگیرد احتمال ضرر ۱۰ میلیارد دلاری برای ایران وجود دارد. چرا که در صورت تکمیل نشدن پرونده، تلاشی که از سوی شرکت کرسنت برای نشان دادن تغییر مواضع ایران در پیگیری فساد کرسنت در حال انجام است، ممکن است داوری در این پرونده را به سمتی سوق دهد که با وجود تمامی فسادهای قرارداد کرسنت، ایران برای اجرایی نشدن آن به صورت ناعادلانه به پرداخت ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار غرامت محکوم شود.

در روزهای گذشته، در پیگیری وضعیت کرسنت از مسئولان دولت یازدهم، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور از پاسخگویی در خصوص جزئیات کرسنت خودداری کرد و گفت: هر گونه سوال در مورد کرسنت را از آقای زنگنه بپرسید.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز در این باره گفت:‌ محکومیتی برای ایران در کار نبوده و در کار نیست.

حال باید دید، پس از گذشت ۱۲ سال از امضای قرارداد کرسنت و ابهام های بسیار این قرارداد سیاسی - اقتصادی و تغییر سه دولت در این مدت، آیا مدیران دولتی در دولت یازدهم خود را ملزم به پاسخگویی به مردم در این باره می دانند.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
کی بود کی بود من نبودم
United States
اینا فقط بلدن متخلف نیستن
United States
بلدم بلدم این بود؟
هی تجربه تجربه این بود؟
هی....این بود؟
این بود؟
Canada
وزیر نفت، آقای زنگنه گفته، میخواهیم تولیدات روزانه نفت رو به سطح ۴ میلیون بشکه افزایش بدیم، حتی اگر این روند باعث شود قیمت هر بشکه نفت به ۲۰ دلار برسد!!!
....

بابا ایول! صادرات نفت رو میخوای یک و نیم میلیون بشکه در روز افزایش بدی، وابستگی کشور رو به صادرات نفت افزایش بدی، از اونطرفم میخواهید قیمت هر بشکه نفت رو از ۱۰۷ دلار به ۲۰ دلار در هر بشکه برسونید!!! حالا میفهمم چرا آمریکا میخواد هفت درصد از دارایی های بلوکه شده ایران رو در صد سال آینده آزاد کنه، چون داره صد هزار برابرش....
علی
Iran, Islamic Republic of
در صورت محکوم شدن ایران باید این پول را ار حلقوم .... بیرون کشید.
یاسر
این دسته گله دوران همین ژنراله
United States
سلطان
United States
قرارداد کرسنتتتتتتتت!!!
United States
کلا مثل همن
.... مالی زنگنه و ترکان سکوت کرده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اگه احمدی نژاد تاخیر در ارسال مدرک کرده بود.اونوقت بازهم اینها اینطوری پاسکاری می کردند؟!!!
United States
حالا از کی بپرسم؟