جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
۴

زاکانی: توافق ژنو شکست پروژه ایران‌هراسی اسرائیل بود

تیم مذاکره کننده باید تقویت شود
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب: 330904
نماینده مردم تهران در مجلس اولین فرصت توافق ژنو را شکست پروژه ایران هراسی دانست و با بیان اینکه البته اسرائیل مدام تهدید می‌کند، اظهار داشت: اسرائیل ظهور و بروز خود را در تهدید می‌داند، بنابراین از توافق ژنو ناراحت است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب عصر امروز در همایش دانشجویان بسیجی دانشگاه علمی کاربردی استان تهران که تحت عنوان میقات صالحین در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، با بیان اینکه ما در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخی قرار گرفته‌ایم، گفت: از این رو فهم درست شرایط موجود و حرکت در مسیر فرصت‌های جدید برای انقلاب چیزی است که از بنده و شما انتظار می‌رود.

وی ادامه داد: امروز با توافقنامه‌ای مواجه هستیم که نه فتح‌الفتوح است و نه زهر هلاهل و جام زهر که حکایت از شکست باشد. مهم این است که ما در چه موضعی و از چه منظری با این موضوع برخورد می‌کنیم و از خطراتی که فراروی‌مان تنظیم کردند خود را برحذر بداریم تا بدین وسیله خطرات را به حداقل سوق دهیم.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه امروز باید همه نقش خود را به خوبی ایفا کنند اظهار داشت: امروز ما با حق و باطل، اسلام و کفر روبه‌رو هستیم، در چارچوب انقلاب اسلامی، نظام سلطه تجلی کرده است. از این رو باید در مقابل نظام سلطه بایستیم. باید با افق دوردست برای خود فرصت خلق کنیم و به شرایط جدید نیز بنگریم.

وی فناوری هسته‌ای ایران را نقطه تلاقی صف حق و باطل عنوان کرد و افزود: از منظر نظام سلطه، انقلاب اسلامی منشأ دگرگونی در جهان محسوب می‌شود. از این رو با اصل انقلاب مخالفند. ضمن اینکهبا هر دستاوردی که تا به امروز به دست آورده‌ایم، نیز مخالفت می‌کنند.

«آنها فقط به دنبال بهانه هستند، از این رو مساله هسته‌ای را به عنوان یک بهانه خوب مطرح کرده‌اند و با دروغ بزرگ ما را متهم به استفاده از بمب هسته‌ای کرده‌اند.»

نماینده مردم تهران با بیان اینکه ایران در مقابل سلطه ایستاده و از کانون مقاومت هم حمایت می‌کند، اظهار داشت: آنها ما را حامی تروریسم می‌دانند در حالی که رژیم اشغالگر قدس فلسطین را اشغال کرده است و مخالف ثبات در منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: پس از انجام توافقنامه ۱۷ رقم تحریم جدید علیه ما صادر شد، بنابراین تحریم‌های جدید نشان داد که آنها فقط به دنبال بهانه‌جویی هستند. البته بدانید که ما با شناخت دقیق در مقابل نظام سلطه گام‌های خود را برمی‌داریم .

زاکانی با بیان این مطلب که آنها بمب هسته‌ای تولید و مطرح می‌کنند، اظهار داشت: آنان از نقض حقوق بشر در ایران سخن می‌گویند در حالی که عملکرد آنها را در سوریه، پاکستان و عراق دیدیم. ضمن اینکه ما خودمان هزینه‌های تروریسم را پرداخت کردیم. از جانب آنها ما حق حیات نداشتیم، حق بهره‌مندی از منابع خود را نیز نداشتیم و در سال ۸۱، ۸۲ دولت وقت تصمیم گرفت فعالیت‌ها را متوقف کند و در همین سال آنان ما را محور شرارت نامیدند.

وی اضافه کرد: از نظر نظام سلطه، انقلاب اسلامی نباید می‌بود، اما الان هست. به‌طوری که پس از ۳۵ سال فاصله نجومی را در جهان و حتی در داخل به دست آورده است و نظام سلطه روبه‌سقوط است.

«بوش پدر از نظم نوین جهانی سخن می‌گفت، اما ناکام ماند. بوش پسر از خاورمیانه بزرگ گفت اما آن هم ناکام ماند، به جنوب لبنان حمله کردند که حمله آنها نیز به لبنان ناکام ماند .در سال ۸۷ به غزه حمله کردند و در جنگ ۲۲ روزه هم باز ناکام شدند.»

زاکانی ادامه داد: در سال ۹۱ با اراده حماس جنگ خاتمه پیدا کرد، چرا که ایران با مقاومت و حماس است. بنابراین اراده ایران معادلات را برهم می‌زند.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه از نظر آنها ما حق داشتن فناوری هسته‌ای را نداشتیم، گفت: امروز از اکتشافات گرفته تا بهره‌برداری و غنی‌سازی و تولید سانتریفیوژها در داخل کشور انجام می‌شود. ما به ۹۷ درصد خودکفایی در زمینه هسته‌ای رسیده‌ایم.

زاکانی با بیان این مطلب که رئیس‌جمهور آمریکا چهره مسالمت‌آمیز گرفته است، ادامه داد: وی با این چهره مسالمت‌آمیز خود ایران را تهدید به بمباران اتمی می‌کند، این موضوع نشان می‌دهد که هیچ فرقی بین دموکرات‌ها و جمهوریخواه‌ها وجود ندارد و ما نباید بند ناف مملکت را به آنها پیوند بزنیم. ضمن اینکه سعی آنها در وابسته کردن به ما نیز ناکام ماند.

وی با بیان اینکه ما اعتمادی به آنها نداریم، افزود: مولیبدم را تحریم کردند، اما توانستیم مولیبدم را در داخل کشور بسازیم، بدانید برای آنها آلودگی محیط زیست، خطرات راکتور و جان مردم اصلا مهم نیست. فقط می‌خواهند در غالب بهانه‌هایی این موارد را مطرح کنند. از توقف غنی‌سازی سخن گفتند، اما دانشمندان ما خود ۲۰ درصد غنی‌سازی را تولید کردند.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: دانشمندان ما با تقوا و دانش خود خواب را از چشم آنها گرفتند.

زاکانی با بیان اینکه باید برای این توافقنامه یک سقف و کفی قائل شویم، تاکید کرد: آنان می‌خواهند تمام تلاش خود را کنند که ما در کف نیاز آنها محدود شویم. در حالی که باید سقف خواسته خود را در هسته‌ای مورد تاکید قرار دهیم، ضمن اینکه بمب هسته‌ای خط قرمز ما است و خط قرمز غرب نیست. غرب نشان داده که فقط به دنبال خواسته‌ نامشروع خود است.

وی با اشاره به مواضع اخیر جان کری افزود: وی از تهدید نظامی سخن گفته است. سخن او جز خنده چیزی به بار نخواهد آورد، اوباما رسما اعلام کرد که به سوریه نمی‌تواند حمله کند، چه برسد به ایران

نماینده مردم تهران تاکید کرد: نباید کف و سقف را در موضوع هسته‌ای بپذیریم. البته ۴ گروه مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کردند که گروه اول آقای روحانی و گروه آخر ظریف و دوستان او است. گروه اول می‌خواستند از گسل ۳ کشور اروپایی بهره ببرند و شرایط را مهیا کنند. با این حال مسیری طی شد که از ما خواستند که سانتریفیوژها را تعطیل کنیم و حتی در یک دوره‌ای ظریف اصرار می‌کرد که ما یک سانتریفیوژ را داشته باشیم که طرف مقابل قبول نمی‌کرد. با این حال اراده خوبی از سال ۸۴ شکل گرفت که این اراده کاملا متفاوت بود.

زاکانی با بیان اینکه ما امروز ۱۸ هزار سانتریفیوژ داریم، گفت: امروز شرایطی را طی کردیم که قابل تصور برای آنها نبود. چرا که از موضع قدرت وارد شدیم و این موضع باعث شد که در مذاکرات با ما معامله کنند. اول گفته بودند فردو را تعطیل کنیم، اما در مذاکرات آلماتی گفتند فردو را تعطیل نکنید، غنی‌سازی را کاهش دهید که ایران پیشنهاد آنها را نپذیرفت و گفت پیشنهاد شما حکایت از ترس است.

وی خاطرنشان کرد: ایران در مذاکرات به طرف مقابل گفته بود خواسته ما لغو تحریم بانک‌هاست که در آلماتی ۲، انگلیس با این موضوع مخالفت کرد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه بعد از انتخابات ریاست جمهوری تیمی جدید وارد عرصه و ماحصل این تیم منجر به توافقنامه ژنو شد، اظهار داشت: در داخل کشور ما با ۲ گروه روبه‌رو هستیم. گروه اول کسانی هستند که می‌گویند نظام موجود در جهان غیرقابل برهم زدن است و آمریکا دهکده جهانی را برعهده گرفته است. از این رو باید با او بست و در دل نظام سلطه فعالیت مناسب خود را ادامه داد. در برنامه چهارم به صراحت آمده بود که این موضوع را بپذیریم.

"اما گروه دوم، گروه اصلی و یا به عبارتی گروهی که اندیشه امام، رهبری و انقلاب اسلامی را دنبال می‌کنند شناخته می‌شوند. گروه دوم شعار لااله‌الا‌الله، الله‌اکبر و نه شرقی و نه غربی را مطرح می‌کند و بر این نکته تاکید دارد که باید روی پای خود بایستیم در حالی که گروه اول منشأ تحول نخواهد بود."

وی تاکید کرد: آقایان معتقد بودند در ۱۰۰ روز با لبخند و دیپلماسی قوی می‌توان مشکل را با غرب حل کرد، اما امروز چنین اعتقادی ندارند. چرا که طرف مقابل حتی با لبخند حاضر نیست کوتاه بیاید. اگر ما در زمینه هسته‌ای کوتاه بیاییم، آنها مواردی همچون موشک‌های دوربرد و بحث حقوق بشر را مطرح می‌کنند.

زاکانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه توافق ژنو در دل خود فرصت‌ها و تهدیدهایی را دارد، گفت: ما باید فرصت‌ها و تهدید‌ها را درست بشناسیم و من امروز می‌خواهم به بخشی از این فرصت‌ها اشاره کنم.

نماینده مردم تهران اولین فرصت را شکست ایران هراسی در جهان عنوان کرد و با بیان اینکه البته اسرائیل مدام تهدید می‌کند، اظهار داشت: اسرائیل ظهور و بروز خود را در تهدید می‌داند، بنابراین از توافق ژنو ناراحت است.

وی با بیان اینکه اسرائیل، آمریکا و عربستان از این توافق ناراحت شده‌اند، گفت: آنها می‌خواستند اجماع جهانی را علیه ایران فراهم کنند، اما این اجماع صورت نگرفت. بنابراین اسرائیل می‌خواهد فیلم بازی کند تا از این فیلم بتواند امتیاز بیشتری را از ما بگیرد.

زاکانی ادامه داد: به قول سیدحسن نصرالله جهان از دو قطبی شدن عبور کرده و به چند قطبی شدن رسیده است که ایران کانون یکی از این قطب‌ها است و امیدواریم منشأ امیدی برای جریان اسلام هم باشد.

نماینده مردم تهران در تشریح سومین فرصت افزود: گروه اول که به آن اشاره کردم با طرف غربی محک می‌خورد که این خود فرصت جدی برای بصیرت‌افزایی است. باید بدانیم دشمن، دشمن باقی می‌ماند. البته ما گفته‌ایم ۵+۱ به توافق خود عمل کند ما هم پایبند خواهیم بود. از این رو امیدواریم غرب همراهی کند تا تحریم‌ها برداشته شود.

وی با بیان اینکه برخی در زمان انتخابات شعارهایی را پیرامون تحریم سر می‌دادند، گفت: عده‌ای می‌گفتند ۷۰ درصد به ضعف مدیریت و ۳۰ درصد به تحریم‌ها برمی‌گردد، اما الان می‌گویند ۱۰۰ درصد تحریم است.

زاکانی چهارمین فرصت پس از توافق ژنو را ایجاد آرامش نسبی به خصوص در عرصه اقتصاد، برشمرد و تاکید کرد: ما باید گام بعدی را توجه جدی به اقتصاد مقاومتی قرار دهیم و نباید در دام جدید دشمن بیفتیم.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: پنجمین فرصت توجه درست به جایگاه فناوری در کشور است. باید توجه داشته باشیم سوخت فسیلی تمام خواهد شد و باید به فناوری هسته‌ای روی بیاوریم. اگر بنا باشد فردا در حوزه انرژی محتاج آنها باشیم، چگونه برخورد می‌کنند؟ چرا درست صحبت نمی‌کنیم؟ چرا نمی‌گوییم زندگی مردم وابسته به انرژی هسته‌ای است؟ فناوری هسته‌ای فقط مختص به حوزه انرژی هسته‌ای نیست؟ بلکه مربوط به حوزه پزشکی و هوا و فضا نیز می‌شود.

وی ادامه داد: باید شکستن زنجیره تحریم و ارتباط با سایر کشورها در دستور کار قرار بگیرد. اصل حق فناوری هسته‌ای مورد انسجام ملت بوده، بنابراین نباید با تفرقه مطالب را مطرح کنیم. این موضوع متعلق به ملت و منافع انقلاب است و ربطی به گروه خاصی ندارد.

زاکانی با بیان اینکه البته باید به برخی از نبایدها اشاره کنیم تصریح کرد: نباید در داخل دوقطبی راه بیاندازیم نباید تفسیر خود را از زبان بیگانگان بگوییم باید تفسیر خود را از منافع ملی داشته باشیم. معتقدیم تیم فعلی باید خود را تقویت کند و مطالبات خود را در سطح بالاتری دنبال کند. سطح ملت در سطوح نزولی نیست.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: گفتن خزانه خالی است که کمکی به ما نمی‌کند، این حرف کمک به دیگران بود. موضوع ما اقتدار، عزت و خطوط قرمز است.

وی با بیان اینکه ما به تیم خود اعتماد داریم، بار دیگر بر تقویت این تیم تاکید کرد و با بیان اینکه این تیم باید قوی‌تر شود، گفت: ما به دشمن اعتماد نداریم، چون عقل و تجربه داریم.

زاکانی با بیان اینکه این عرصه، عرصه جناحی نیست به حمایت از مواضع اخیر سعید جلیلی در ۱۳ آبان پرداخت، گفت: انشاءالله یک صدا از کشور بیرون بیاید و همان صدایی که سعید جلیلی در ۱۳ آبان گفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نه آقای زاکانی اسرائیل ناراحت است که چرا ما هنوز روی کره زمین هستیم ناراحت از قرارداد ژنو نیست. ....
رضا
ايتقدر انصاف دارم با وجود اينكه با زاكاني در يك خط فكري نيستم درست بودن صحبت هايش را بپذيرم ....
بهتره مصاحبه آقای فریدون عباسی مدیر سابق سازمان انرژی اتمی را بخوانی تا بفهمید چقدر عقب نشینی کردیم. همچنین بازدید بازرسان آن طور که در ژنو آمده یک خطر بزرگ برای ایران می تواند باشد و تحریم ها را بیافزاید
رضا
آقای زاکانی! اگر زمان احمدی نژآد این توافق صورت میگرفت باز هم همین جمله رو میگفتی؟.....