چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۶
۲۰
ماجرای فیلمهای دو سناریویی!

رفع محدودیت انتخاب فیلمهای با موضوع خیانت در جشنواره فیلم فجر!

دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب: 328523
انتخاب سوژه های ساختارشکنانه مدتهاست در دستور کار سینماگران قرار گرفته تا از این طریق با ایجاد هیاهو، حاشیه و تحریک احساسات مردم که به نوعی سودجویی به حساب می آید به فروشهای نجومی دست پیدا کنند فارغ ازاینکه سلیقه و خواست مخاطب را درنظر بگیرد.
رفع محدودیت انتخاب فیلمهای با موضوع خیانت در جشنواره فیلم فجر!
به گزارش خبرنگار جهان،چند سالی است سینمای غرب در تلاش است با تولید آثار سینمایی و سریال سازی ذائقه و سلیقه مخاطب ایرانی را تغییر داده و تحت تاثیر قراردهد.

راه اندازی شبکه هایی چون GEM TV یا Farsi1 و دهها شبکه ماهواره ای فارسی زبان و پخش آثار  سینمایی دوبله شده که عمدتا با موضوع و محوریت "خیانت" است از نمونه اقداماتی است که با صرف هزینه های میلیارد دلاری برای تغییر ذائقه مخاطب ایرانی هزینه شده است.

اما از سویی دیگر کم رونقی فروش سینمای ایران باعث شده تا برخی سینماگران برای جبران این کم رونقی به تقلید از این شبکه ها به سراغ موضوعات حساسیت برانگیز رفته تا با انتخاب سوژه های ساختارشکنانه مانند "خیانت" جبران مافات کنند!

اما از آنجا که فضای چنین قصه هایی، کاملا متفاوت با سبک زندگی ایرانی و در تضاد با زندگی قاطبه مردم است و معمولا خانواده ها در هر سطحی با آن مخالفند، محاسبات اینگونه فیلمسازان در فروش آنچنانی! بهم می ریزد و برای فروش دست به اقدامات دیگر می زنند.

بنابراین گزارش، این فیلمسازان معمولا غیر از طراحی سناریو برای ساخت فیلم، سناریویی هم برای زمان اکران طراحی می کنند تا باتحریک احساسات مردم و مخالفت  مردم با اکران چنین فیلمهایی در جامعه اسلامی، جنجال سازی و جریان سازی راه بیفتد و فروش فیلم از روی حس کنجکاوی افزایش پیدا کند.

اما نکته اینجاست که بر خلاف تصور سازندگان فیلم، فروش آنچنانی نصیب آنها نخواهد شد چرا که اینگونه جنجال سازی اگر چه آغاز اکران را با فروش قابل توجه مواجه می کند اما محتوای پوشالی و مغایر با سبک زندگی ایرانی اسلامی منجر به ضد تبلیغ شده و پس از مدتی فروش فیلم روند نزولی به خود می گیرد.

شکست فیلمهای تجاری همچون "من مادر هستم"، "پرتقال خونی"،"برف روی کاج ها"و دهها فیلم دیگر نمونه های شاخصی از این روند است که با شکست مواجه شده و اندک فروش آنها نیز در سایه همین جنجال سازی هاست.

این وضعیت درحالی است که معمولا جشنواره فیلم فجر ویترینی از این فیلمهاست که قرار است وضعیت اکران سال آتی بعد از هر جشنواره را مشخص کند!و اتفاقا برخی از این حاشیه ها در همین جشنواره رقم می خورد.

به گزارش جهان، در همین رابطه نیز شنیده شده که یکی از مدیران این جشنواره در محافل خصوصی اذعان داشته که امسال محدودیتی برای انتخاب فیلمهایی با موضوع خیانت وجود ندارد.

همچنین این مدیر سینمایی از نبودن محدودیت درانتخاب فیلمهایی با موضوع حقوق زنان و یا موضوعات سیاسی خاص سخن گفته و تاکید کرده که فیلمسازان خیالشان از این بابت راحت باشد!

همچنین گفته می شود مدیران برگزاری جشنواره فیلم فجر از وزیر ارشاد خواسته اند سهمیه ارگانهای مذهبی که به عنوان میهمان و ناظر در جشنواره شرکت می کنند را در یک سینمای مستقل تجمیع کنند تا به قول آنها طیف های دارای سلیقه و نگاه خاص در کنار سینماگران حضورنداشته باشند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


منصور
سینما پر شده از خیانت، و سینما گر ها بین هم جز خیانت نمیبینند، پس درمورد خیانت مینویسند و میسازند.
برای پول و هیاهو و سود بیشتر و دعوتشان به جشنواره های خارجی تا نکند در آنجا بازیگری خارجی را بغل کنند.....
میسازند برای اینکه شاید لبخندی بر لب غرب بنشیند . همان غربی که بعضی ها شب ها خوابش را میبینند.
اما دوستان ارزشی سینما هرچند کم اما هنوز هستند.
انشاالله دوباره میسازند از کرخه تا راین ها را
سفر به چزابه را
اخراجی ها را
آژانس شیشه ای ها را


میسازند .......
وطن را
United States
شعری سروده ای هاااااا
مجید مجد
United States
جشنواره امسال مطمئنا به دلیل حضور فیلم چ ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره بین المللی فیلم فجر و با توجه به درو کردن جایزه ها توسط ایشون امسال با شکوه تر از هر سالی برگزار می شود.
خدا کند که بتوانم در زمان برگزاری این جشنواره از کشور کفر و ریا آمریکای جهانخوار به کشور عزیزم ایران سفر کرده و در این جشنواره فرهنگی شرکت کنم.
از همه شما مردم غیور ایران دعوت می کنم که در این جشنواره شرکت کنید.
مجید مجد کارشناس همه امور بابا کشتی مارو
صفر سوخته سرائی اصل
عجب جشنواره ای بشه امسال
آقا مجید منتظریم
United States
مدیرانی که به فیلمهای خائنانه،ضد نظام و فیلمهایی که مناسب خانواده نیست مجوز می دهند حتی جایزه هم خواهند داد دیگه چیزی به حاتمی کیا نمی رسه
United States
برای سینما و سینماگری که بصیرت نداره متاسفم و سینمارو با این سینماگرای مورد دارش تحریم می کنم
ساختار مگه حالیشونه اینا؟
این سینمایی که من می بینم سال دیگه س... و خشونت را هم آزاد می کنه!!!!!!!اینا باید برن مدیر هالیوود بشن نه مدیر سینمای ایران
United States
ارشاد چیکار می کنه پس
نگاه مي كنه
United States
آقا کار ما از این حرفها گذشست.دیگه فرهنگی باقی نمونده.همین دیروز بود که شهردار تهران گفت این وضعیت فرهنگ مناسب پایتخت نیست.بنظر شما در این سینما کسی دغدغه دین دارد؟ یا همشون برای رسیدن به پول هر کاری حاضرن بکنن!!!!!!!
در سايت جهان هم تنها نظرات هم گروه هايتان ثبت مي شود
در يك سايت عدالت را رعايت نمي كنيد
پس واي به حال مملكتي كه مسئولينش شماها باشيد
مجید مجد
United States
بی انصافی نکن برادر یا خواهر عزیز
تازه ما به جهان انتقاد داریم که چرا انقدر نظرات مخالفینی که حتی از الفاظ بدی استفاده می کنن رو می زنین ما شاکی هستیم مثل ایتنکه بدهکار هم شدیم.اینجا سایت اصولگراست اما نظرات همه ملت با همه مواضع منتشر می شه
می گی نه برو نظرهای مختلف مطالب مختلف رو بخووووووون
بارها شده کامنت خود منو منتشر نکرده به خاطر اینکه به شماها مخالفان بر نخوره در غیر این صورت می دونم جهان با نه از من نه از هیچ کس دیگه ای کینه نداره شاید اشتباهاتی هم داشته باشه ولی کارش کلا درسته
جهان رودربایستی نکن نگی تعریفه نزنم؟؟؟؟؟؟؟
بزن جون من منتشر کن خواهشا خواهشم رو رد نکن
خوانندگی زنان که داره آزاد میشه فیلمهای با موضوع خیانت که داره از ممنوعیت در میاد اینجوری پیش بریم تا چند وقت دیگه خدای نکرده دیگه نیازی به فارسی وان و جم تی وی نداریم
چه جشنواره ای بشه امسال
خداعلي جنتي را رالعنت كند كه كه روزبه روزفساد رادرابعاد جرائد وموسيقي واكران فيلم رواج مي دهد .
آدمي سرازيري را بيشتردوست دارد تاسربالايي وشهوت و عرياني و...درسينماي ايران موج مي زند ومتاسفانه مسئولان هم هيچ مخالفتي ندارند وهرروزبدترازديروزمي شود.
United States
چرا کسی به داد فرهنگ این مملکت نمی رسه؟!همین دیروز بود که حضرت آقا فرمودند برای مظلومیت فرهنگ باید کاری کرد.پس کو؟؟؟؟؟؟
United States
من اکیدا پیشنهاد می‌کنم یک بخش ویژه در جشنواره فیلم فجر (!) راه بندازند به نام سینما خیانت.
بهترین فیلم خیانت‌بار
بهترین تهیه کننده خیانت پرداز
بهترین کارگردان خیانت ساز
بهترین خیانتکار مرد
بهترین خیانتکار زن
....
به همه و همه هم سیمرغ خیانت بلورین بدن
چطوره ؟