دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۴
لاریجانی در نطق پیش از دستور:

حق غنی سازی نیازمند تایید موجودات غربی نیست/ تغایر سخنان مقامات آمریکایی موجب حیرت است

سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 327757
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع گیری مقامات غربی پس از مذاکرات ژنو درباره حق غنی سازی ایران با تاکید بر اینکه غنی سازی حق مسلم ملت ایران است گفت: اصولاً حق غنی سازی نیازمند تایید چنین موجوداتی نیست.
حق غنی سازی نیازمند تایید موجودات غربی نیست/ تغایر سخنان مقامات آمریکایی موجب حیرت است
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس با اشاره به مذاکرات انجام شده از سوی تیم مذاکره کننده کشورمان با کشورهای ۱+۵ ، گفت: پس از مذاکرات اخیر برخی مقامات آمریکایی با عجله اعلام موضع کردند که حق غنی سازی ایران را نپذیرفتند، اضطراب مقامات آمریکایی قابل درک است چرا که اگر غیر از این بگویند باید پاسخ سوالات بعدی را بدهند که چرا این همه تحریم علیه ایران وضع کردند.

وی با طرح این سوال که آیا ایران کاری غیر از غنی سازی انجام داده است که این همه سر و صدا و ماجرا درست کرده اند، افزود: برای فرار از پاسخ به این موضع زورگویانه حرف لغو دیگری به زبان جاری می کنند که چنین حقی را به رسمیت نمی شناسند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: این در حالی است که به نحوی موضوع غنی سازی ایران چه در مقدمه و چه در اهداف آتی مذاکرات ذکر شده است.

وی گفت: نکته مهمتر این است که اصولاً حق غنی سازی نیازمند تایید چنین موجوداتی نیست. کشورهایی که عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند و معاهده ان پی تی را پذیرفته اند دارای این حق می باشند ولو آن را اعمال نکنند، مثل اینکه حق راه اندازی نیروگاه هسته ای دارند ولو برای آن سرمایه گذاری نکند.

رئیس مجلس افزود: ممکن است این سوال مطرح شود که پس محل نزاع چیست که همه مذاکره بخواهد، باید گفت قضیه این است که محل نزاع این حرف ها نیست، مگر کشورهای دیگر که غنی سازی دارند درباره آنها تحریم یا غنی سازی و مذاکرات ۱+۵ در آنها وجود داشته است، مساله بعد سیاسی از وجوه دیگر دارد.

لاریجانی ادامه داد: کشورهای ۱+۵ می گویند چون زور داریم می خواهیم مانع کار شما شویم، ظاهر بحث را با موضوع اعتمادسازی و این گونه سازی بزک می کنند و چون موضوع ماهیت سیاسی دارد طرفین از ظرفیت های خود و ابزارهای تاثیرگذار بهره می جویند.

تغایر سخنان مقامات آمریکایی قبل و بعد از مذاکرات درباره غنی سازی موجب حیرت است

وی گفت: تبعاً در مذاکرات طرفین گام های خود را متناسب با امکانات خود بر می دارند که هزینه کمتری را متقبل شوند، جدای از این مباحث آن چه موجب حیرت است تغایر سخنان مقامات آمریکایی قبل و بعد از مذاکرات درباره موضوع غنی سازی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مقامات آمریکایی بارها چه شفاهی و چه کتبی بیان کردند که موضوع غنی سازی ایران را قبول دارند، افراد و اسناد آن موجود است پس چرا دروغ می گویید؛ شما با این حرف از بی اختیاری می خواهید مدیریت جهان را در اختیار داشته باشید.

وی خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: آقای اوباما اینها عوامل بی اعتمادی در صحنه بین المللی است نه رفتار ایران در فناوری صلح آمیز هسته ای.

لاریجانی گفت: مجلس شورای اسلامی حمایت از مذاکرات هسته ای، صیانت از ساختار نظام فناوری صلح آمیز هسته ای و همه ابعاد آن را ضروری می داند، مسئولان وزارت خارجه در تمام مراحل مذاکرات باید توجه کافی جهت حفظ این ساختار داشته باشند.

باید از رئیس جمهور محترم، وزیر محترم امور خارجه و تیم مذاکره کننده سپاسگزاری نمود

لاریجانی افزود: مذاکرات هسته ای از حساسیت و ظرافت های زیاد دیپلماسی برخوردار است آن هم در برابر برخی دولت های زورگو و همچنین برخی کشورهای حسود و حقیر که این روزها جزع و فزع آنها را در صحنه های سیاسی مشاهده نموده ایم، ساماندهی چنین مذاکراتی کار سخت و پرماجرایی است از این رو باید از رئیس جمهور محترم، وزیر محترم امور خارجه و تیم مذاکره کننده سپاسگزاری نمود و به آن عزیزان خسته نباشید گفت.

رئیس قوه مقننه گفت: در اصول دستاوردهای مذاکرات اخیر عنایات الهی، استقامت و پایداری و دعای خیر ملت و نیز راهنمایی های هوشمندانه رهبر انقلاب و همت بلند دانشمندان هسته ای و ایثارگری شهدای هسته ای کشور نقش بسزایی داشته است.

وی با اشاره به اینکه روشن است ثمره اصلی گام اولیه در گفتگوهای اخیر نیازمند تداوم این حرکت در گام بعدی است که بسیار مهم است، گفت: چشم انداز گام نهایی آن طور که در این سند آمده است تحریم های ظالمانه برداشته شود و نیازمند تلاش بیشتر، فعالیت افزون تر و طراحی دقیق تر و همت عالی تر است که امیدواریم وزارت خارجه با عنایات رهبر معظم و استعانت در حقوق ملت گام ها قوی تر و استوارتر برداشته شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه برخی از رهبران غربی در این دو روز پس از مذاکرات این توافق را حاصل تحریم ها و فشارها دانسته و با ناشی گری و تناقض گویی در برخی مفاد مذاکرات داشتند، گفت: این نقطه آغاز کج فهمی جدید آنهاست، این گونه کج اندیشی پایانی ندارد. در سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ که سه کشور اروپایی با ایران در باب موضوع هسته ای مذاکراتی داشتند و ایران برای ابراز حسن نیت در فعالیت هسته ای خود آن را موقتا به حالت تعلیق درآورد همان موقع یکی از رهبران غربی در بصره عراق در میان نیروهای نظامی خود سخنرانی کرد که میوه حمله به عراق را در تهران چیدیم.

رئیس مجلس افزود: آنان از همین جا دچار اشتباه شدند زیرا به جای درک درست از رفتار جمهوری اسلامی ایران به توهمات مالیخولیایی پناه بردند و نه تنها نتوانستند میوه ای در تهران بچینند بلکه با به جا گذاشتن خسارت های عظیم مالی و انسانی مجبور به ترک عراق شدند و از طرفی ایران راه پیشرفت در دانش هسته ای را دنبال کرد.

پیشرفت هسته ای امروز ایران با ۱۰ سال قبل قابل قیاس نیست

لاریجانی ادامه داد: پیشرفت امروز ایران در زمینه هسته ای با ۱۰ سال قبل قابل قیاس نیست، آنچه امروز باعث گردیده برخی دول مغرور غربی کمی سر عقل بیایند آگاهی آنها از پیشرفت ایران است همان گونه که یکی از مسئولان آمریکایی به آن اقرار نمود و نیز عدم تاثیر تحریم ها بر اراده ملت و فهم اینکه ایرانیان چه در داخل و چه در خارج همگی نسبت به رفتارهای ستمگرانه و غیرانسانی این دولت ها نفرت فزاینده ای دارند به همراه خشم ملت های منطقه از رفتارهای دوگانه این دولت ها که خود دارای مخرب ترین سلاح های هسته ای هستند اما از ملت ایران می خواهند که انرژی صلح آمیز هسته ای هم نداشته باشند آنها را مجبور به عقب نشینی نمود.

پیشرفت دانشمندان ایرانی در فناوری هسته ای غرب را به میز مذاکره برگرداند

وی گفت: پیشرفت روزانه دانشمندان ایرانی در عرصه علم و فناوری صلح آمیز هسته ای آنها را به وحشت انداخت که به میز مذاکره برگشته و با ایران به توافق برسند، اگر برای ژست های دروغین این حرف ها را می زنند بازی سرخوشانه ای را برای خود ترتیب داده اند و اگر غیر از این است دچار توهمات گردیده و مجددا از همین امر ضربه خواهند خورد.

رئیس مجلس افزود: برخی رهبران آمریکایی و اروپایی نیز در مسئله هسته ای ایران بحث امنیت خاورمیانه را مطرح کرده و برای آن دلسوزی کرده اند، گفتار آنها شباهت به آن روسپی دارد که دامن خویش بر سر کشیده بود و در شهر می چرخید و بانگ برآورده بود که در این شهر یک زن نجیب پیدا نمی شود.

لاریجانی ادامه داد: شما شرق و غرب خاورمیانه را در آتش ناامنی سوزانده اید، حالا از امنیت منطقه سخن می گویید؛ افغانستان، پاکستان، عراق و لبنان در آتشی که شما برپا کرده اید می سوزد آن گاه دایه مهربان تر از مادر شده اید.

وی با بیان اینکه همه می دانند آنچه برای شما اهمیت دارد امنیت اسرائیل است، گفت: شما برای سایر مردم منطقه به ویژه مسلمانان ارزشی قائل نیستید، اما ایران عامل ثبات و حامی امنیت همه کشورهای منطقه است؛ مشکل ایران دخالت و لشگرکشی شما به منطقه و اشغال کشورهاست که ثمره این رفتارهای اشتباه را خودتان فهمیده اید که این گونه اقدامات برخلاف دعاوی قبلی شما نه تنها تروریزم را ریشه کن نمی کند بلکه عامل گسترش آن شد و نه تنها امنیت زا برای منطقه نبود بلکه امنیت سوز شد.

لاریجانی ادامه داد: به برخی رهبران کشورهای منطقه نیز عرض می کنم که تحت تاثیر القائات دولت آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل قرار نگیرید، ایران برادر شماست و ما همگی پیروان یک پیامبر و یک آیین هستیم، به سوی یک قبله واحد نماز می گذاریم اما در طول این سالهای اخیر برخی کشورهای عرب منطقه از صدام مجرم در حمله به ایران حمایت کردند و او ملت ما را با سلاح شیمیایی که غربی ها در اختیارش گذاشته بودند مورد حمله قرار داد و شما هزینه های صدام را پرداخت نمودید.

رئیس مجلس خطاب به کشورهای عربی افزود: مردم ما بزرگوارانه از این رفتارها گذشت نموده و در حمله همین جنایت کار به کویت ما در کنار شما قرار گرفتیم؛ ایران بیشترین حمایت را از مردم مظلوم فلسطین نموده است تا عزت کشورهای اسلامی که سالها توسط اسرائیل سرکوب شده بود، بازیابی شود.

نگرانی نخست وزیر بی آبروی صهیونیست اهمیتی ندارد/سخن گفتن از خطر ایران ناجوانمردانه است

وی با طرح این سئوال که چرا موضع برخی دولتمردان عرب با اسرائیل در مسئله هسته ای ایران باید یکی باشد، گفت: اگر نخست وزیر بی آبروی صهیونیستی نگران است به هیچ وجه اهمیت ندارد اما سخن گفتن شما از خطر ایران بسیار ناجوانمردانه است. ما مانند همیشه با هم برادر و همسایه هستیم و خواهان منطقه ای امن که در آن مردم بتوانند با آرامش راه پیشرفت و سعادت را دنبال کنند، هستیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک سالروز تشکیل بسیج،گفت: بسیج شجره طیبه ای است که عامل سرافرازی ملت ایران بوده است و در دوره های بعد عامل استواری و پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی افزود: در سخت ترین شرایط گرچه کشورهای زورگو حنجره های خود را برای تهدید ایران استخدام نمودند اما جرات کوچکترین اقدامی علیه ملت ایران نداشتند و ریشه این اقتدار بازدارنده را باید در روحیه فداکاری و ایثارگری بسیجیان و نیروهای مسلح باتجربه کشور یافت.

رئیس مجلس ادامه داد: باید به روح بلند امام قدس سره درود بفرستیم که چنین مکتبی را تاسیس نمودند که شاگردان آن مکتب بسیجیان به عنوان چشمان بینا برای صیانت از انقلاب اسلامی هستند.

وی همچنین روز نیروی دریایی را به سلحشوران نیروی دریایی که حضور مقتدرانه آنها در دریا یادآور فداکاری های آن عزیزان در دوران دفاع مقدس است را گرامی داشت.

رئیس مجلس در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته ای در ژنو گفت: این روزها مردم ایران و جهان شاهد مذاکراتی بودند که در طول ۱۰ سال گذشته یکی از مهمترین موضوعات منطقه و جهان بوده است، در این چند ماه اخیر دولت جدید انصافا وقت زیادی را صرف حل و فصل مسئله هسته ای نموده است.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حین صحبت رئیس مجلس در مورد مذاکرات هسته ای و انتقادش به موضع گیری کشورهای غربی در این باره با شعار مرگ بر آمریکا سخنان وی را تایید کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خب اگر اینطوری بود دیگه ده سال مذاکراه برای چی بود؟
پس برای چی مذاکره کردید و چنین قرار داد ننگینی رو امضا کردید؟!
سرور
آقای لاریجانی زمانی که خودشان رییس تیم مذاکره کننده بود اشاره داشت که غربیها در مقابل در غلطان می خواهند به ما آبنبات بدهند.
اما امروز در مقابل درغلطان به دولت فعلی عکس آبنبات را فقط نشان داده اند.لذا معلوم نیست با چه توجیهی وی باید از رییس جمهور و وزیر خارجه تشکر کند.
اینکه ما به غربیها توهین کنیم و بعد از باخت تازه متوجه آن شویم و به آنها بگوییم مالیخولیا دارید یا ... اصلا توجیه پذیر نیست.
در ضمن اگر آقای لاریجانی اذعان دارد "اصولاً حق غنی سازی نیازمند تایید چنین موجوداتی نیست." پس چرا مجلس در مقابل کار اشتباه دولت در مبادله "عزت" با "هیچ" مقاومتی نکرد و دولت فعلی برای حق غنی سازی با "چنین موجوداتی" مذاکره کرد و به صراحت می توان گفت به راحتی باخت.
اگه نیازمند تایید نیست برای چی میرین مذاکره ؟