چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

آنکارا واردات نفت از ایران را افزایش می‌دهد

سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 327751
وزیر انرژی ترکیه گفت اگر تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران کاهش یابد، ترکیه ممکن است واردات نفت خود از این کشور را تا ۳۳ درصد افزایش دهد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، وزیر انرژی ترکیه در واکنش به توافق ژنو گفت، اگر تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران کاهش یابد، ترکیه ممکن است واردات نفت خود از این کشور را تا ۳۵ هزار بشکه در روز (حدود ۳۳ درصد) افزایش دهد.

تانر ییلدیز، روز دوشنبه به شبکه سی ان بی سی ترکیه گفت: «ما وارداتمان را به دلیل تحریم ها به حدود ۱۰۵ هزار بشکه در روز کاهش داده ایم. من معتقدم به محض اینکه این تحریم ها برداشته شوند، میزان خرید نفت ما افزایش خواهد یافت.»

ترکیه سال گذشته پس از وضع تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران در ماه جولای، واردات نفت خود از ایران را تقریبا به نصف کاهش داد.

به دنبال این کاهش خرید نفت از ایران، که میزان واردات نفت ترکیه را از ۱۸۰ هزار بشکه در روز به ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار بشکه کاهش داد، آمریکا ترکیه را از تحریم ها علیه ایران معاف کرد.

ییلدیز افزود، افزایش واردات نفت از ایران کم خواهد بود و میزان خرید نفت ترکیه از ایران به سطح قبل از شروع تحریم ها باز نخواهد گشت. پیش از تحریم ها ترکیه تقریبا نیمی از مجموع واردات نفت خود را از ایران خریداری می کرد.

وی در ادامه گفت: «من معتقدم حتی اگر رسیدن به سطح قبلی واردات نفت از ایران ممکن نباشد، خرید نفت ما از ایران می تواند به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار بشکه در روز برسد.»

تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا شرکت های خارجی را از سرمایه گذاری در ایران منع کرده و موجب کاهش صادرات نفت این کشور از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه شده است.

ترکیه در کنار کشورهایی چون چین، هند، کره جنوبی و ژاپن یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *