چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۱
۱

وضعیت شاخصه‌های اقتصاد ایران به روایت آمارهای جهانی

جمعه ۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 326918
رشد 18 درصدی تولید فولاد ایران، رتبه 79 ایران در جهان از لحاظ سرانه خودرو در سال 2011 ، افزایش 38 هزار تنی تولید گوشت در ایران، سهم یک درصدی ایران در تولید لبنیات جهان، نمونه آمار سازمان‌های جهانی از اقتصاد ایران در ماه آبان است.
وضعیت شاخصه‌های اقتصاد ایران به روایت آمارهای جهانی
به گزارش جهان به نقل از فارس، سازمان‌های جهانی در برخی گزارش‌های ماهانه یا فصلی خود که در آبان ماه منتشر شد، به بررسی شاخص‌های اقتصادی یا تولید برخی کالاهای اساسی در ایران پرداخته‌اند.

رشد بیش از ۱۸ درصدی تولید فولاد ایران/ تولید بیش از ۱۲.۵ میلیون تن فولاد در ۱۰ ماه

انجمن جهانی فولاد با اشاره به تولید ۱۲.۶۹۷میلیون تن فولاد ایران در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۳ اعلام کرد، تولید فولاد در این کشور در ماه اکتبر با ۱۸.۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱.۳۷۸ میلیون تن رسیده است.

این نهاد بین‌المللی با قرار دادن ایران در رتبه چهاردهم تولیدکنندگان فولاد در جهان، از رشد ۳۴.۵ درصدی تولید این کالای اساسی در اکتبر ۲۰۱۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۱ خبر داد.

رتبه ۷۹ ایران در جهان از لحاظ سرانه خودرو در سال ۲۰۱۱

اعلام سرانه به ازای هر ۱۰۰۰ ایرانی ۱۴۶ دستگاه خودرو و رتبه ۷۹ ایران از این لحاظ در میان ۱۴۰ کشور جهان، آمار دیگری بود که از سوی انجمن جهانی خودرو اعلام شد.

این انجمن، تعداد خودروهای شخصی و تجاری موجود در ایران در سال ۲۰۱۱ را ۱۱ میلیون دستگاه برآورد کرد که از این تعداد ۸ میلیون ۹۰۰ هزار دستگاه را خودروی شخصی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودروهای تجاری عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، سرانه خودرو در جهان در سال ۲۰۱۱ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱۶۵خودرو تخمین زده شده است.

افزایش ۳۸ هزار تنی تولید گوشت در ایران/ مصرف ۲.۵ میلیون تنی انواع گوشت

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) نیز در جدیدترین گزارش خود، میزان مصرف انواع گوشت در ایران در سال جاری میلادی را ۲.۴۶۲ میلیون تن برآورد کرد و از افزایش ۳۸ هزار تنی تولید این ماده غذایی در کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش، در سال جاری میلادی ۲.۲۷۳ میلیون تن انواع گوشت در ایران تولید شده که این رقم در سال گذشته برابر با ۲.۲۳۵ میلیون تن بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است، ایرانی ها طی سال گذشته ۲.۳۷۵ میلیون تن انواع گوشت مصرف کرده اند و این رقم برای سال جاری ۲.۴۶۲ میلیون تن اعلام شده است.

همچنین ایران در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال گذشته گوشت بیشتری وارد کرده و این میزان ۲۲۸ هزار تن عنوان شده است. میزان گوشت وارداتی ایران در سال ۲۰۱۲ نیز حدود ۱۶۷ هزار تن برآورد شده است.

تولید ۸ میلیون تن شیر و محصولات لبنی در ایران طی سال ۲۰۱۳/ سهم یک درصدی ایران در تولید لبنیات جهان

در بخش دیگر گزارش فائو، تولید شیر و محصولات لبنی ایران در سال جاری میلادی ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن برآورد شده است که نسبت به سال گذشته ۲۰۰ هزار تن افزایش دارد.

این درحالی است که در سال ۲۰۱۳ در جهان بالغ بر ۷۸۰ میلیون تن شیر و محصولات لبنی تولید شده و سهم ایران از این رقم تنها یک درصد است.

تولید نفت اوپک به زیر ۳۰ میلیون بشکه رسید/ تولید روزانه ۲.۶۵۱ میلیون بشکه ای ایران

گزارش ماهانه اوپک نیز اعلام کرد که تولید نفت این سازمان در مهر ۹۲ به روزانه ۲۹ میلیون و ۸۹۴ هزار بشکه و تولید نفت عربستان نیز با کاهش ۲۱۰ هزار بشکه در روز به کمتر از ۱۰ میلیون بشکه رسیده است.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه پیش از آن ۱۶ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز کاهش یافته و به ۲.۶۵۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

قیمت ۱۰۷.۷ دلاری نفت ایران در اکتبر

همچنین سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعلام کرد: هر بشکه نفت ایران در اکتبر سال جاری میلادی (مهر ۹۲) ۱۰۷.۶۹ دلار معامله شد و کاهش ۱.۴۶ دلاری نسبت به ماه قبل را تجربه کرد.

رتبه جهانی ۹۴ برای ایران از لحاظ شاخص سرمایه انسانی

مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش، «سرمایه انسانی» ایران را در میان ۱۲۲ کشور از لحاظ شاخص سرمایه انسانی در رتبه ۹۴ قرار داد.

شاخص سرمایه انسانی بر اساس ۴ فاکتور آموزش، بهداشت و رفاه، نیروی کار و اشتغال و محیط فعالیت سرمایه انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و هر کشور امتیازی میان ۲ تا ۲- دریافت می‌کند که هرچه این امتیاز بیشتر باشد، نشان از سرمایه انسانی بیشتر و فعال‌تر کشور مذکور دارد.

بر اساس این گزارش، ایران به طورکلی از لحاظ شاخص سرمایه انسانی با امتیاز ۰.۴۸۷- در رتبه ۹۴ قرار گرفته است.

ایران از لحاظ آزادی اقتصادی در جایگاه ۱۲۷ قرار گرفت

مؤسسه تحقیقاتی فریزر در جدیدترین گزارش از «آزادی اقتصادی در جهان» خود، ایران را از لحاظ آزادی اقتصادی در میان ۱۵۲ کشور جهان در رده ۱۲۷ قرار داد.

البته گزارش سال ۲۰۱۳ این موسسه بر اساس اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) استوار است.

در این گزارش، درجه آزادی اقتصادی کشورها بر اساس ۵ شاخص مهم امتیاز صفر تا ۱۰می‌گیرند که هرچه این امتیاز به ده نزدیک تر باشد، آزادی اقتصادی در کشور مورد نظر بیشتر است؛ این شاخص‌ها عبارتند از حجم و اندازه دولت، ساختار قانونی و حقوق مالکیت، نقدینگی ، آزادی تجارت بین‌المللی و قوانین اعتبارات، بازار کار و تجارت هستند.

بر اساس این گزارش، ایران از این لحاظ امتیاز ۶.۰۵ را کسب کرده است؛ امتیاز ایران در گزارش سال گذشته ۶.۲۶ و رتبه این کشور در میان ۱۴۴ کشور ۱۱۱ عنوان شده بود.

سقوط ۷ پله‌ای ایران از لحاظ فضای کسب و کار/ رتبه ۱۵۲ ایران در کشورهای جهان

بانک جهانی، در جدید ترین گزارش خود موسوم به «گزارش فضای کسب و کار ۲۰۱۴» به بررسی سهولت فعالیت‌های اقتصادی و فضای کسب و کار ۱۸۹ کشور جهان پرداخت و ایران را از نظر سهولت فعالیت‌های اقتصادی و فضای کسب و کار با ۷ پله سقوط نسبت به سال گذشته در رتبه ۱۵۲ قرار داد.

رتبه ۸۶ ایران از شرایط دریافت وام بانکی سرمایه‌گذاران/ دریافت ۲۰ نوع مالیات در ایران

گزارش فضای کسب و کار بانک جهانی به بررسی ۱۰ شاخص اقتصادی برای آغاز یک فعالیت اقتصادی در کشورهای جهان پرداخته است. این شاخص ها عبارتند از آغاز کسب و کار، دریافت مجوز ساخت و ساز ، هزینه دریافت اشتراک برق توسط شرکت‌ها، ثبت دارایی‌ها، کسب اعتبارات یا دریافت وام ، حمایت از سرمایه‌گذارها، پرداخت مالیات، تجارت برون مرزی، سهولت اجرای قرارداد‌ها و ورشکستگی شرکت‌ها.

رتبه ایران در هر یک از این شاخص به این ترتیب است، رتبه ۱۶۹ برای دریافت مجوز ساخت و ساز و همین طور برای هزینه دریافت اشتراک برق توسط شرکت‌ها، رتبه ۱۶۸ برای ثبت دارایی ها، رتبه ۸۶ برای کسب اعتبارات یا دریافت وام، رتبه ۱۳۹ برای پرداخت مالیات، رتبه ۱۴۳ برای تجارت کالا در جهان، رتبه ۵۱ برای سهولت اجرای قراردادها، رتبه ۱۲۹ برای تعطیلی و ورشکستگی شرکت ها است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چشم شما كه با رفتن احمدي نژاد گويا همه آرزوهاي خود را بر باد مي بينيد روشن !