دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

خواسته اولاند مثل یک پروتکل الحاقی است

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۲۲
کد مطلب: 326662
شبکه پرس تي‌وي در مصاحبه با نادر باقرزاده، استاد دانشگاه کاليفرنيا به بررسي هشدار حسن روحاني، رئيس جمهور ايران درباره «زياده‌خواهي» قدرت‌هاي جهاني در مذاکرات هسته‌اي پرداخته است که به گفته وي ممکن است مانعي بر سر راه اين مذاکرات باشد.
به گزارش جهان، برگردان اين مصاحبه را در ادامه مي‌خوانيد.

پرس تي‌وي: وقتي آقاي روحاني مي‌گويد زياده خواهي مي‌تواند روند حرکت به سوي يک توافق برد- برد را پيچيده کند به نظر شما منظور وي از زياده خواهي چيست؟

باقرزاده: من فکر مي‌کنم چون ما از جزئيات اين مباحث مطلع نيستيم مي‌توانيم با حدس و گمان در اين باره صحبت کنيم اما آنچه که رسانه‌هاي غربي گزارش‌داده‌اند حاکي از اين است که دولت فرانسه در آخرين دقايق پيش از حصول توافق و امضاي آن، ۲ مساله اضافي را مطرح کرد که کار را متوقف کرد يکي درباره تاسيسات راکتور آب سنگين اراک و ديگري مساله به رسميت شناختن غني سازي ايران البته اگر همين‌ها را نکات صحيحي فرض کنيم که به طور کامل و به درستي در گزارش‌ها مطرح شده باشد.

من فکر مي‌کنم اين ۲ مساله حل و فصل شده بود زيرا آقاي ظريف ديروز گفت به رسميت شناختن غني سازي ايران از سوي ديگران اهميتي ندارد چرا که حق کشورها براي غني سازي تثبيت شده است. بنابراين وي اساسا اين مورد را خط زد و من فکر مي‌کنم تاسيسات راکتور آب سنگين اراک عامل توقف روند رسيدن به اين توافق نبود. اين تاسيسات تا يک سال و نيم تا ۲ سال آينده کار خود را آغاز نمي‌کند. شايد پس از اين دوره هم مدتي زمان لازم باشد تا پلوتونيومي توليد شود که بتوان از آن در مقاصد غير صلح آميز استفاده کرد.

بنابراين من فکر مي‌کنم که ايران با اين مساله مشکلي ندارد. من در اين زمينه مطمئن نيستم اما اطلاعات اخير درباره سفر فرانسوا اولاند به اراضي اشغالي فلسطين حاکي از آن است که وي ۲ مورد حساس اضافي را مطرح کرده بود. يکي از اين دو مورد به نابودي ذخاير اورانيوم غني شده در ايران برمي‌گردد و من فکر مي‌کنم اگر شما هم به ياد داشته باشيد آقاي عراقچي يک هفته قبل گفت اين مساله يکي از خطوط قرمز ماست.

بنابراين شايد منظور آقاي روحاني از زياده‌خواهي برخي از کشورها اين باشد و مورد شماره ۲ که اهميت بسياري نيز دارد اين است که اولاند درخواست بازرسي از تمامي سايت‌هاي هسته‌اي ايران را مطرح کرده است که فراتر از توافق کنوني با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است. اين به معناي بازرسي از تمامي مکان‌هاي توليد سانتريفيوژ و تاسيسات و لابراتوارهاي مختلف نيز هست. اين مسائل در توافق پادمان جامع کنوني نمي‌گنجد. به نظر من اين نکات مد نظر اولاند مثل يک پروتکل الحاقي ديگر است.

پرس تي‌وي: استاد، به نظر شما طرح چنين درخواست‌هايي چقدر به حصول يک توافق صلح آميز با ايران بر سر برنامه انرژي هسته‌اي اين کشور کمک مي‌کند البته با در نظر گرفتن پيش شرط‌‌هاي تعيين شده که نشانه نوعي انعطاف‌ناپذيري از سوي فرانسه است؟

باقرزاده: بله من فکر مي‌کنم آنها بايد پرداختن به مساله تاسيسات اراک و مورد دوم را کنار بگذارند و آقاي ظريف و تيم همراه وي نيز به شدت در اين زمينه فعاليت کردند. من فکر مي‎کنم آنها بايد اجازه دهند اين مرحله رو به جلو حرکت کند و بعد روي اين مسائل کار کنند تا پس از ۶ ماه به توافقي نهايي دست يابند.

من فکر مي‌کنم رو به جلو بردن همه اين موارد با هم به بروز يک فاجعه و ناکامي منجر مي‌شود و من واقعا اميدوارم که وقتي مذاکرات در روز چهارشنبه (۲۹ آبان) آغاز شد صحبت با رئيس جمهور پوتين به کنار گذاشتن اين ۲ مورد اضافي منجر شده باشد و اين که فارغ از اين مسائل ببينيم آيا مي‌توانيم در مذاکرات پيشرفت کنيم چرا که همان طور که شما هم گفتيد اين پيش شرط‌ها مسائلي اساسي هستند.

درخواست بازرسي از تمامي سايت‌هاي هسته‌اي ايران در واقع به منزله يک پروتکل الحاقي ديگر است و چيزي است که ايران گفته است در صورت لغو تحريم‌هاي بانکي وصنعت نفت اين کشور با آن موافقت مي‌کند.

بنابراين احتمالا اين بايد بخشي از توافق نهايي باشد و من احساس مي‌کنم و اميدوارم که آنها در اين مرحله درخواست‌هاي خود را کاهش دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *