شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

سرانجام بدهی گازی ترکیه چه می‌شود؟

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب: 325827
وزیر انرژی ترکیه گفت: این کشور بدهی‌ گازی خود به ایران و جمهوری آذربایجان را در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ پرداخت خواهد کرد.
به گزارش جهان، ایسنا به نقل از خبرگزاری آنادولو ترکیه خبر داد: تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه گفت: این کشور بدهیهای گازی خود به ایران و جمهوری آذربایجان را که براساس قرارداد امضا شده طبق اصل "برداشت یا پرداخت" هستند در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ خواهد پرداخت.

ییلدیز افزود: ترکیه در حال حاضر هیچ گونه بدهی گازی به روسیه ندارد.

وی همچنین گفت: ترکیه تمام وظایف خود تحت توافقنامه‌های گازی امضا شده براساس اصل برداشت یا پرداخت را انجام داده است.

شرکت خط لوله دولتی ترکیه(بوتاش) اعلام کرده که براساس تعهدات توافقنامه‌های گازی امضا شده طبق اصل برداشت یا پرداخت در سپتامبر ۲۰۱۲ ترکیه ۱۸۶ میلیون لیره به آذربایجان پرداخت کرده است.

ترکیه همچنین قصد دارد اصل برداشت یا پرداخت را در قراردادهای گازی با ایران و آذربایجان تا اواخر سال ۲۰۱۳ کنار بگذارد.

شرکت بوتاش همچنین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیره بابت واردات گاز به روسیه و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیره به ایران پرداخت کرده است.

ایران و ترکیه در سال ۱۹۹۶ توافق نامه‌ای را برای عرضه سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز (روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب) به ترکیه امضا کردند.

ترکیه در حال حاضر از میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله قفقاز جنوبی (باکو-تفلیس-ارزروم) گاز وارد می‌کند.

براساس این قرارداد ترکیه باید در فاز اول توسعه این میدان شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز دریافت کند. ترکیه در فاز دوم همچنین شش میلیارد متر مکعب دیگر گاز دریافت خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *