يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲
۲

ایرانیان تحصیلکرده بدون شناسنامه در آمریکا

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 325721
محقق ایرانی دانشگاه‌های آمریکا با تشریح حکایت ایرانیان تحصیلکرده بدون شناسنامه در آمریکا که اکنون در مصدر فعالیت‌های علمی جهان هستند، بر ضرورت بهره‌گیری از دانش‌آموختگان و توجه بیشتر آموزشی به کودکان افاغنه در ایران تاکید کرد.
به گزارش جهان، دکتر هاشم سیروس در گفت‌وگو با تسنیم، با تشریح موضوع ایرانیان تحصیل کرده بدون شناسنامه در آمریکا که اکنون در مصدر فعالیت‌های علمی جهان هستند، بر ضرورت بهره‌گیری از دانش‌آموختگان و توجه بیشتر آموزشی به کودکان افاغنه در ایران تاکید کرد و با اشاره به مقدمه‌ای از یک رویداد تاریخی اظهار داشت: فردوسی شاعر و فیلسوف کبیر که از زبان گویای حق و اهل بیت و مدافع راه ولایت و وصایت و اولویت علی (ع) در زمان دیکتاتوری نادان و شیعه کش غزنوی بود، دائمأ میفرمود که: علی شاه مردان است و این بیت را می‌سرود ( اگر چشم داری به دیگر سرای - به نزد نبی و وصی گیر جای - اگر زین بد آید گناه من است -چنین دان که این راه و رسم من است )، براین اساس نادانهای درگاه محمود غزنوی هم نمی‌دانستند که شاهنامه به نام شاه مردان علی نوشته شده و فکر می‌کردند که منظور فردوسی از شاه مردان محمود شیعه کش و زورگوی زمانه است.

این محقق ایرانی دانشگاه‌های آمریکا افزود: بنابراین وقتی که توسط گروه جنایتکار و نادان به سرکردگی وزیر کثیف محمود غزنوی یعنی میمندی سِر داستان کشف شد آنوقت به فکر کشتن آن زبان شجاع و گویای شیعه یعنی فردوسی بزرگ افتادند و در شب قبل از آن روزی که دسیسه چیده شده بود برای کشتن فردوسی بزرگ با یک جمله که فردوسی به خود محمود غزنوی در وقت گرفتن وضو گفت به تعویق افتاد و فردوسی همان روز از دربار محمود جان سالم بدر برد و در گرمابه شهر پناه گرفت و از کشته شدن نجات یافت.

وی ادامه داد: جمله ای که فردوسی به محمود گفت آن بود که شنیده ام مرا به جرم شیعه بودن می‌خواهید امروز زیر پای پیلان له کنید مگر در مملکت شما زرتشتی - نصاری و یهودی زیست نمی‌کنند که من شیعه باید کشته شوم که محمود یک لحظه به فکر فرو رفت و فردوسی توانست از این فرصت استفاده کند و بیرون برود و بعد این بیت را سرود که ز میمندی آیین مردی مجوی - زنام و نشانش مکن جستجوی -که ناپاک زاده بود خصم شاه - اگر چند باشد به ایوان و گاه؛ که منظور فردوسی کبیر از خصم شاه عبارت از دشمنان علی است کما اینکه در حدیث نبوی هم اشاره است که یا علی دشمنان تو ناپاک زادگان هستند و فردوسی به نحو احسن در اینجا از این حدیث استفاده کرده است.

حکایت ایرانیان تحصیل کرده بدون شناسنامه در آمریکا


دکتر سیروس گفت: این مقدمه را عرض کردم که بگویم این همان شاعر و فیلسوف بزرگ است که میفرماید چو ایران مباشد تن من مباد و متوجه بشویم که در ایران فردوسی افغانستان و سایر استان‌های ایران از ایران جدا نبودند و آنها هم برادران ایرانی ما هستند و انسان و مسلمان. د ر این جا به این نکته خیلی مهم اشاره می‌‌کنم که دولتمردان ایران حتماً به آن توجه داشته باشند که به سرنوشت و عظمت ایران اسلامی و آینده آن مربوط است اجازه بدهید مطلبی عرض کنم تا موضوع روشن شود، ما ایرانی‌هایی که دور از وطن شده‌ایم و در اروپا و آمریکا رفته‌ایم اولین مطلبی که به خانواده‌ها اولویت پیدا کرد آموزش و تحصیل فرزندانمان بود؛ من بیشتر از تجربه آمریکا و انگلیس خواهم گفت و آن اینکه در هیچ جای آمریکا در هنگام بردن فرزندانمان به مدارس ابداً از شناسنامه و ملیت سئوالی پیش نیامد فقط فوری فرزندان ما را در مدارس ثبت نام می‌کردند و آموزش آنها شروع شد.

وی افزود: این داستان در مورد مهاجران سایر کشورها هم صدق می‌کند و لازم است عنوان کنم که از میان همین مدرسه رفته‌های بدون شناسنامه ایرانی اکنون مهندسان، طبیبان و علمای زیادی در مصدر کارهای علمی هستند که منشا بسیاری از کارها و پروژه‌های علمی در همین کشورها هستند. یک مورد را به عنوان مثال عرض می‌کنم، یکی از همین دختران بدون شناسنامه افاغنه که تحصیلات خود را در همین مدارس تمام کرده بود اکنون توانسته است دارویی برای بیماری «ام اس» به تولید انبوه برساند که بسیاری از کشورها و حتی کشور ما هم با قیمت‌های گزاف نیازمند این دارو هستند.

ضرورت بهره از دانش‌آموختگان افاغنه در ایران

دکتر سیروس ادامه داد: حال نظر بنده این است که آیا دولت ایران نباید از این فرصت استفاده کند و از این مهاجران که به ناگزیر به کشور ما سرازیر شده اند در مدارس ثبت نام کند و آموزش دهد و سرمایه مملکت قرار دهد. دردناک است وقتی در اخبار می‌شنویم که مهاجران افاغنه که شناسنامه ندارند از نعمت آموزش و پرورش محروم شوند و در زندگی به بیراهه کشیده می‌شوند حال آنکه کشور ما یک کشور اسلامی است و در اسلام اولین کلمه وحی ( اقرا ) است یعنی خواندن و آموزش، حال چرا یک عده مظلوم را بخاطر نداشتن شناسنامه به مدارس راه ندهند این یک فاجعه است و نظر وزیر آموزش و پرورش را به این مطلب جلب می‌کنم که رضایت خداوند متعال هم در همین است.

این محقق ایرانی دانشگاه‌های آمریکا خاطرنشان کرد: افاغنه هموطن‌های ما هستند که استعمار و استکبار بین ما جدایی افکنده است اگر آنها بدلیل جنگ و ناامنی مهاجر و آواره شده اند شما انصار باشید و به صدر اسلام توجه کنید که سرتاسر درس است، بر ما شکر امنیت مملکت ایران را باید گفت و از این نعمت الهی حداکثر استفاده را باید کرد و نباید خدمت به همنوعان و هموطنان استثمار زده مان که از وظایف اسلامی و قرآنی‌مان است را فراموش کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مصطفی
Iran, Islamic Republic of
نظر جالب و جدیدی بود
محل تامله
الحق جان كلام بود. خدائيش در حق برادران افغان خودمون كوتاهي كرديم. درسته خودمون بدبختي كم نداريم ولي چه از ديد اسلامي، چه انساني، چه استراتژيكي رسما اهمال كرديم.