جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

رقابت دو برنده‌ نوبل ادبیات در جایزه «ایمپک»

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب: 325293
نام نویسندگان سرشناسی چون «ماریو بارگاس یوسا» و «هرتا مولر» دو برنده‌ی جایزه نوبل ادبیات به عنوان نامزدهای اولیه‌ی جایزه مهم ادبی «ایمپک دوبلین ۲۰۱۳ » که گرانترین جایزه ادبی جهان برای یک اثر انگلیسی‌زبان محسوب می‌شود، اعلام شد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، فهرست اولیه‌ی نامزدهای جایزه معتبر ایمپک دوبلین که از گرانقیمت‌ترین جوایز ادبی جهان محسوب می‌شود، درحالی اعلام شد که نام نویسندگان مطرحی چون «بارگاس یوسا» رمان‌نویس پرویی برنده‌ی نوبل ۲۰۱۰ «هیلاری منتل» نویسنده‌ی برنده‌ی دو بوکر و «هرتا مولر» برنده‌ی نوبل ادبیات سال ۲۰۰۹، در میان نامزدهای امسال خودنمایی می‌کند.

۱۵۲ نویسنده‌ی برگزیده از نهادها و کتابخانه‌های سرتاسر جهان برای شرکت در این رقابت معرفی شده‌اند. اعضای هیات داوران جایزه‌ی ۱۰۰ هزار یورویی ایمپک، پس از این مرحله ۱۰ نفر را برای راه‌یابی به مرحله‌ی دوم معرفی می‌کنند.

در میان نویسندگان برگزیده،۵۱ آمریکایی،۲۳ بریتانیایی،۱۱ کانادایی و سه نویسنده‌ی ایرلندی به چشم می‌خورند. ۴۱ رمان هم از آثار ترجمه شده بودند.

«کولم تویبین» برای نگارش رمان معروف «شهادت مریم‌»،«دونال رایان» برای «قلب گردان» و «دیوید پارک» برای کتاب «نور آمستردام» به نمایندگی از کشور ایرلند در این رقابت حضور دارند.

اما مهم‌تر از این نویسندگان نام‌آشنا‌، چهره‌های سرشناسی چون یوسا و مولر هستند که امسال برای کتاب‌های «رویای سلت» و «فرشته گرسنگی» نامزد شده‌اند. مولر پیش از این در سال ۱۹۹۸ یک‌بار موفق به دریافت این جایزه‌ی بین‌المللی شده است. «گربراند بکر» نیز از دیگر برندگان پیشین جایزه ایمپک دوبلین است که امسال در میان نامزدهای مرحله نخست قرار گرفته است.

«بالا آوردن اجساد» رمانی که هیلاری منتل را به دومین جایزه‌ی بوکر و جایزه کتاب «کاستا» رساند،‌ امسال نام او را در فهرست نامزدهای این جایزه ۱۰۰ هزار یورویی قرار داده است.

به گزارش وب‌سایت این جایره معتبر ادبی،‌ از دیگر نویسندگان نام‌آشنای راه‌یافته به این مرحله می‌توان به «هرمن کوش»،‌ «ریچارد فورد‌»،«آدام جانسون» برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر‌، «لوییس اردریچ» نویسنده‌ی برنده‌ی کتاب ملی آمریکا و «راشل جویس» اشاره کرد.

جایزه بین‌المللی ایمپک دوبلین گران‌ترین جایزه ادبی دنیا محسوب می‌شود که به یک اثر تعلق می‌گیرد. فهرست اولیه نامزدهای این جایزه به انتخاب کتابخانه‌های سراسر دنیا مشخص می‌شود. جایزه ایمپک به کتاب‌هایی که به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه شده و در فاصله زمانی یک ساله اخیر منتشر شده باشند، تعلق می‌گیرد. از سال ۱۹۹۶ شورای شهر دوبلین ایرلند با همکاری دولت دوبلین و کمپانی ایمپک برگزارکنندگان این جایزه ادبی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *