دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

لغو تمامی تحریم‌هاخواست ملت ایران است

وجود شکاف‌های زیاد میان اعضای ۱+۵ با توجه به کارشکنی فرانسه
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۱۴
کد مطلب: 324716
سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: کارشکنی فرانسه گویای این نکته است که بین اعضای ۱+۵ نیز شکاف‌‌های شدیدی وجود دارد و تردیدهای زیادی در دولت‌های آنها دیده می‌شود.
به گزارش جهان، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به روند مذاکرات ایران با اعضای گروه ۱+۵، گفت: در این دور از مذاکرات، دو طرف با رویکرد مثبتی وارد فضای مذاکره شده‌اند و هدف هر دو طرف نیز این است که به یک متن مورد توافق طرفین برسند.

وی افزود: اینکه رویکرد دو طرف در این دور از مذاکرات، مثبت است، یک امتیاز محسوب می‌شود البته مطالباتی هم که از سوی دو طرف مطرح می‌شود، مطالبات شفاف و روشنی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تصریح کرد: نکته قابل توجه دیگر در این دور از مذاکرات این است که مطالبات طرفین صریح و شفاف بیان می‌شود. در این دور از مذاکرات دو طرف می‌دانند که چه چیزی را می‌خواهند و به چه نقطه‌ای می‌خواهند برسند.

نقوی‌حسینی در ادامه اظهار داشت: فاصله بین مطالبات مطرح شده در مذاکرات ایران با اعضای گروه ۱+۵ زیاد است که این فاصله باید در متن توافق کم شود.

وی با تأکید بر اینکه کنار گذاشتن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای توسط ایران باید در ازای لغو تمامی تحریم‌های یک‌جانبه غرب صورت گیرد، افزود: اگر ایران گام اعتمادسازی بر می‌دارد، انتظار دارد که غربی‌ها نیز گامی به همان اندازه برای اعتمادسازی بردارند. این موضوع قابل قبول نیست که ما یک گام با ارزش ۱۰ واحدی برداریم اما غربی‌ها یک گام با ارزش ۵ واحد بردارند.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه هیچ کوتاهی و انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد، بنابراین گام‌هایی که برداشته می‌شود، باید متناسب باشد. اگر گام‌های برداشته تناسب نداشته باشد، حسن نیت و حسن اعتماد ایجاد نمی‌کند.

نقوی‌حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نقش لابی صهیونیست‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ اشاره کرد و گفت: لابی‌های صهیونیستی در مذاکرات هسته‌ای ساکت ننشسته‌اند و همه توان و تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا مانع نزدیک شدن غرب به جمهوری اسلامی ایران شوند، بنابراین مانند دوره‌های گذشته سعی کردند که یکی از کشورهای عضو ۱+۵ را تحریک کرده و به عامل دست خودشان تبدیل کنند.

وی در همین زمینه ادامه داد: در این دور از مذاکرات، فرانسوی‌ها عامل دست رژیم صهیونیستی شدند و متأسفانه با ایجاد تنش نگذاشتند که متن نهایی توافق به ثمر برسد. این اقدام فرانسه گویای این نکته است که بین اعضای ۱+۵ نیز شکاف‌‌های شدیدی وجود دارد و تردیدهای زیادی در دولت‌های آنها دیده می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران منتظر است که این کشورها در وهله اول مشکل بین خودشان را حل کنند و بعد مشکلشان را با کشور ثالث حل و فصل نمایند.

نقوی‌حسینی در پایان با بیان اینکه لغو تمامی تحریم‌ها از مطالبات اصلی ماست و اعتقاد داریم که ایجاد این تحریم‌ها از ابتدا برخلاف روابط بین‌المللی بوده و یک اقدام غیرقانونی محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: به طور طبیعی لغو کلیه تحریم‌‌ها مطالبه اصلی و حق ملت ایران است. معتقدم تحریم‌‌های غیرعادلانه که علیه ملت ایران وضع شده، باید لغو شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *