شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

یادداشت‌جدیدموسویان درباره‌مذاکره هسته‌ای

پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب: 324070
عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی به بررسی ابعاد مختلف مذاکرات هسته ای اخیر بین ایران و شش قدرت جهانی پرداخته است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حسین موسویان، مذاکره کننده سابق تیم هسته‌ای ایران، در یادداشتی که در وب‌سایت شخصی خود منتشر کرد نوشت:

گرچه محتوای بسته پیشنهادی ایران هنوز محرمانه نگه داشته شده است ولی دو مقام از هیات‌های بین‌المللی شرکت کننده در مذاکرات اخیر ژنو به من اطلاع داده‌اند که بسته جدید پیشنهادی ایران همه نگرانی های مهم و بزرگ قدرت های جهانی را برطرف می‌کند.

بر اساس این گزارش "پیشنهاد گام به گام روسیه" در سال ۲۰۱۱ میلادی و همچنین گزارش های منتشر شده در رسانه های معتبر جهان و اظهارات مقام های آمریکایی در خصوص مساله هسته ای نشان می دهد که تقاضاها و درخواست های قدرت های جهانی شامل دو بخش است.

در بخش اول، قدرت های جهانی بر این نکته اصرار دارند که ایران حداکثر شفافیت خود را با اجرای پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای نشان دهد و با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل موسوم به "ابعاد احتمالی نظامی" برنامه هسته ای همکاری داشته باشد.

در بخش دوم، قدرت های جهانی از ایران می خواهند تا کلیه اقدامات و تدابیر لازم برای جلوگیری از احتمال دستیابی به سلاح هسته ای را بپذیرد که این اقدامات شامل محدود کردن غنی سازی اورانیوم ۵ درصدی، محدود کردن تعداد سانتریفیوژها، پذیرش حداکثر سقف ذخایر اورانیوم غنی شده، دادن تضمین در خصوص عدم انجام بازفرآوری در تاسیسات آب سنگین اراک و خودداری از جداسازی پلوتونیوم است.

طرح گام به گام روسیه شامل همه این موارد درخواستی از سوی قدرت های جهانی بوده است، و این طرح از سوی ایران نیز مورد استقبال قرار گرفته چرا که دو درخواست اصلی مقام های ایران را نیز شامل شده است: به رسمیت شناخته شدن حق ایران برای غنی سازی و لغو تحریم ها. منابع معتبر به من اطلاع دادند که پیشنهاد روسیه با شکست روبرو شده چون آمریکا قادر به لغو تحریم ها در قبال اقدامات اساسی ایران نبوده است.

تمامی مورد فوق الذکر نشان می دهد که دستیابی به توافق جامع در خصوص مساله هسته ای امکان پذیر است اگر آمریکا و قدرت های جهانی به حقوق ایران در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای احترام بگذارند و همچنین اگر ایران در قبال پذیرش درخواست های قدرت های جهانی با لغو بخشی از تحریم ها روبرو شود.

این توافق جامع در واقع محلی برای درخواست های دو طرف در چارچوب بسته ای است که باید گام به گام، متناسب و در فرآیندی متقابل اجرا شود.برای جلوگیری از دستیابی به چنین موفقیتی نیروهای تندرو در تل آویو و واشنگتن در حال طرح پیشنهاد گمراه کننده "آزاد کردن دارایی های و پول های ایران" هستند. مارک دوبوویتز دبیر کل بنیاد دفاع از دموکراسی در این باره تاکید کرده است، مهمترین نگرانی من این است که اگر دولت آمریکا آجری را از نظام تحریم ها بیرون بکشد، شما قادر نخواهید بود آن را به جای خود بازگردانید. وی بر این باور است که طرح "آزاد کردن دارایی ها و پول های ایران" راهی برای دادن امتیاز به ایران بدون لغو تحریم ها است.

حدود ۵۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران هم اکنون در حساب سپرده کشورهایی که از این کشور نفت وارد می کنند، نگهداری می شود. ایران از این حساب برای واردات کالا از کشورهایی که نفت خریداری کرده اند؛ استفاده می کند. از سرگیری مذاکرات هسته ای این فرصت را برای نیروهای تندروی اسرائیل و آمریکا به وجود آورده است تا کلیه اموال و دارایی های ایران را توقیف و بلوکه کنند. پیشنهاد آنان مبنی بر اینکه دولت اوبانا به طور موقت اجازه دسترسی ایران به این منابع مالی را بدهد، به امتیازات هسته ای پیوند خورده است. پیروی ایران از درخواست های قدرت های جهانی با پاداش پولی آمریکا روبرو خواهد شد ولی ساختار تحریم های یک جانبه و چند جانبه که از سوی سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا بر ضد ایران اعمال شده، دست نخورده باقی می ماند.

عدم پیروی ایران نیز موجب توقیف و بلوکه شدن کلیه دارایی های این کشور در خارج خواهد شد و ایران را تحت یک تحریم مجازی قرار خواهد داد. بنابر این این پیشنهاد در واقع چیزی جز یک اسب تروجان نیست. این سیاست نه تنها توافق هسته ای را مسدود می کند بلکه شرایط را پیچیده تر از گذشته خواهد کرد و این در شرایطی است که پس از یک دهه قدرت های جهانی و ایران در موضعی قرار دارند که اگر آمریکا اقدام واقعی برای لغو تحریم ها را نشان دهد، امکان دستیابی به توافق هسته ای وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *