جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۱

عفو شماری از زندانیان همزمان با عید غدیر

چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب: 318508
وزیر دادگستری گفت: به مناسبت عید غدیر شماری از زندانیان از همه گروه ها مشمول عفو می شوند.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر، مصطفی پورمحمدی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران همچنین در پاسخ به پرسشی در این باره که برخی از زندانیان با گذشت سه سال از محکومیت خود به مرخصی نرفته اند افزود: راجع به پرونده خاصی نظر نمی دهم اما قرار است کسانی که تا یک سوم دوران محکومیت خود را گذرانده اند از مرخصی استفاده کنند.
 
وزیر دادگستری گفت: استفاده زندانیان از مرخصی رویه‌ای منظم و طبیعی در قوه قضائیه است.
 
مصطفی پورمحمدی افزود: طبق قانون، زندانیانی که یک سوم و برخی تا نصف محکومیت خود را بگذرانند و رفتار خوبی در زندان داشته باشند از عفو مشروط برخوردار می‌شوند.
 
وی ادامه داد: این کارها در حال انجام و پیگیری است و نسبت به بسیاری از افراد اعمال شده است و عده زیادی از مجرمین و گروه‌های مختلف آزاد شدند، این سیاست قوه قضائیه است.
 
پورمحمدی گفت: بازداشت شدگان فقط به خاطر اتهام امنیتی در زندان نیستند، بلکه برخی به علت بدهی بانکی و یا مشکلات دیگر در زندان هستند که البته بررسی و به اینها نیز توجه می‌شود.
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره تسریع در روند دادرسی افزود: چند لایحه در قوه قضائیه در این باره مطرح شده بود که تاکنون دو لایحه تصویب شده و یک لایحه در حال تصویب است و حدود دو لایحه در قوه قضائیه در حال بررسی است که باید در دولت از آن دفاع کنیم.
 
پورمحمدی تاکید کرد: می‌خواهیم میزان پرونده ورودی به قوه قضاییه را کم کنیم تا امکان رسیدگی فوری‌تر به آنها فراهم شود.
 
وی گفت: داریم جرم زدایی و قضازدایی می‌کنیم، یعنی خیلی چیزها که جنبه تخلف دارد را از قوه قضائیه بگیریم و به مراجع شبه قضایی یا غیرقضایی منتقل کنیم تا عملاً سرعت رسیدگی‌ به پرونده‌ها افزایش یابد.
 
پورمحمدی با اشاره به اینکه حدود سه میلیون پرونده در شورای حل اختلاف داریم افزود: به علت اینکه فرآیند دادرسی قضایی در شورای حل اختلاف وجود ندارد سرعت رسیدگی‌ها بسیار بالاست و نظرسنجی‌های انجام شده نیز نشان داد مراجعان رضایت خوبی از این موضوع دارند و می‌خواهیم این کار را تقویت کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *