شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

بازخوانی دخالت‌انگلیس درکشتی پرسپولیس

يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب: 317889
انگلیسی‌ها از تقویت نیروی دریایی ایران در خلیج‌فارس به خاطر به خطر افتادن منافع خود مخالفت می‌کردند و به هیچ وجه راضی به رفت و آمد کشتی‌های ایرانی با ملوانان آلمانی نبودند.
به گزارش جهان به نقل از سایت تاریخ روابط خارجی ایران، ناصرالدین‌شاه در سال۱۸۸۵م یک کشتی ششصد تنی به نام پرسپولیس و یک کشتی ۲۵۰ تنی به نام شوش برای خدمت در خلیج‌فارس از آلمان خرید و به سفیر ایران در آلمان، سفارش کرد خرید چند کشتی دیگر را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

کشتی‌ها به وسیله ملوانان آلمانی اداره می‌شدند؛ اما انگلیسی‌ها از تقویت نیروی دریایی ایران در خلیج‌فارس به خاطر به خطر افتادن منافع خود مخالفت می‌کردند و به هیچ وجه راضی به رفت و آمد کشتی‌های ایرانی با ملوانان آلمانی نبودند. رونالد تامسون وزیر مختار انگلیس در تهران علنا دخالت کرد و خاتمه فعالیت ملوانان آلمانی و لغو سفارش خرید کشتی‌های جدید از آلمان را خواستار شد.

به این ترتیب طرح ناصرالدین شاه برای تقویت نیروی دریایی ایران در خلیج‌فارس بامداخله انگلیسی‌ها که به دنبال سلطه کامل بر خلیج‌فارس بودند، شکست خورد و نیروی دریایی ایران همچنان ضعیف باقی ماند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *