دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۳

سرنگ‌های چینی غیراستاندارد هستند

يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 317822
مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با تاکید مجدد سازمان استاندارد بر غیراستاندارد بودن سرنگ‌های چینی عنوان کرد: سازمان استاندارد به هیچ عنوان وجود سرنگ‌های غیراستاندارد چینی را تکذیب نکرده است.
به گزارش جهان، فریدون بلغاری در گفت‌وگو با تسنیم، با رد هر گونه تکذیبیه از طرف سازمان استاندارد، درباره سرنگ‌های غیراستاندارد چینی که وزارت بهداشت عنوان کرده است، اظهار داشت: سازمان استاندارد بار دیگر عنوان می‌کند که ۵ برند سرنگ‌های چینی وارد شده به کشور غیراستاندارد است و آن را تایید نمی‌کنیم البته منظور ما آلودگی سرنگ‌ها نیست بلکه هرگونه مشکلی که این سرنگ‌ها داشته باشند حتی اگر کوچکترین ایراد در نشانه‌گذاری‌های سرنگ نیز وجود داشته باشد از نظر سازمان ما غیراستاندارد است.

وی در پاسخ به این پرسش ولی وزارت بهداشت در جدیدترین مطلب منتشر شده خود از طرف مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو عنوان کرده است، سازمان استاندارد مطالب خود درباره آلودگی سرنگ‌های چینی را تکذیب کرده است، عنوان کرد: مسئولیت مطرح کردن چنین مطلبی با فرد مذکور است، ما یعنی سازمان استاندارد مکاتبات محرمانه خود را به طور مستقیم با وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در مورد غیراستاندارد بودن سرنگ‌های وارداتی چینی داشته است.

بلغاری ادامه داد: سازمان استاندارد به هیچ عنوان تکذیبیه‌ای درباره غیراستاندارد بودن سرنگ‌های چینی ارائه نکرده است و حتی وزارت بهداشت نیز در مطلبی که در سایت خبری خودشان منتشر کرده‌اند عنوان داشتند که برخی از برندهای غیراستاندارد را از توزیع آن جلوگیری کرده‌اند یعنی به نوعی مطلب سازمان استاندارد را درباره غیراستاندارد بودن سرنگ‌های چینی تایید کرده‌اند و ما نیز براساس وظایف خودمان عمل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که سازمان استاندارد هفته‌های گذشته نیز همین مطلب را عنوان کرده بود که در صورتی که وزارت بهداشت در مورد جمع آوری سرنگ‌های غیراستاندارد چینی اقدامی نکند خود به صورت مستقل اقدام خواهد کرد ولی هنوز ما اقدام قابل توجهی از سازمان استاندارد مشاهده نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: بله، این انتقاد شما را می‌پذیرم و ما نیز منتظر تصمیمات مسئولان رده‌بالای سازمان استاندارد هستیم و در این زمینه مکاتبات لازم را نیز با وزیر بهداشت انجام داده‌ایم و هنوز هم بر غیراستاندارد بودن سرنگ‌های چینی تاکید می‌کنیم.

ادعای وزارت بهداشت مبنی بر تکذیب خبر سرنگ‌های آلوده توسط سازمان استاندارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، حسین کیوان مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو اظهار کرده است: خوشبختانه مدیران سازمان استاندارد با تکذیب ادعاهای مطرح شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر آلوده بودن سرنگ‌های وارداتی چینی به تمام شایعات در این خصوص پایان دادند.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو افزود: استانداردهای لازم ملزومات پزشکی از جمله سرنگ‌ها مو به مو در آزمایشگاه‌های داخلی بررسی می‌شود و در صورت کوچکترین مغایرت این ملزومات با استانداردهای مصوب بین المللی، با نظارت کامل اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از چرخۀ توزیع حذف می‌شوند.

وی افزود: استانداردهای اجباری سرنگ‌ها نیز تابع یکسری از پارامترها بر اساس استانداردهای ملی ایران است که در تمام سرنگ‌های وارداتی چک می‌شوند و اگر سرنگی باشد که فاقد استاندارد باشد اجازه ترخیص از گمرک را نمی‌یابد.

کیوان گفت: استریل بودن، مطابق ظرفیت بودن، مواد خارجی به کار رفته در سرنگ و مواردی از این دست همواره چک می‌شوند، به عنوان مثال یک نوع سرنگ که از نظر حجم ۰.۱۶سی سی از میزان ۲ سی سی ظرفیت پیش بینی شده بیشتر بود از رده خارج شده و از توزیع آن جلوگیری به عمل آمد.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه واردات سرنگ از کشورهای هند، چین و آلمان صورت می‌گیرد، افزود: کل واردات سرنگ به کشور سال گذشته ۱۵ درصد از میزان سرنگ‌های مورد نیاز کشور بوده که این میزان امسال به ۱۰ تا ۵ درصد خواهد رسید.

وی بیان داشت: میزان بسیار کمی از این سرنگ‌ها به صورت قاچاق وارد می شوند و تاکنون فقط یک مورد از این سرنگ‌ها پیدا شده که شبیه برند اصلی بوده و جمع آوری شده است.

کیوان اضافه کرد: آنچه در مورد وجود نمونۀ سرنگ های آلوده چینی نیز در برخی از شهرها از سوی رسانه ها مطرح شد، وجود خارجی نداشت و بازرسان ما در دانشگاه های علوم پزشکی که این شهرها را تحت پوشش دارند، هنوز یک نمونه از آن را هم پیدا نکرده اند.

وی گفت: میزان مصرف سالانه سرنگ در کشور رقمی بین یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون عدد است که ۴۰۰ میلیون سرنگ انسولین و مابقی سرنگ ها معمولی است که خوشبختانه سال گذشته ۸۵ درصد از این سرنگ ها در کشور تولید شده اند که این میزان امسال به ۹۰ تا ۹۵ درصد خواهد رسید.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو مبادی توزیع سرنگ را شرکت‌های توزیع، داروخانه‌ها و بیمارستان ها اعلام کرد و از مردم خواست فقط از این مبادی سرنگ تهیه کنند و نسبت به سلامت این سرنگ‌ها نیز مطمئن باشند.

کیوان در پایان تصریح کرد: علاقمندان برای کسب اطلاع بیشتر از فهرست توزیع کنندگان مجاز سرنگ ها در کشور می توانند به تارنمای اداره کل تجهیزات پزشکی به آدرس www.imed.ir مراجعه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *