شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

چگونه مرغ و ماهی سالم را بشناسیم؟

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۱۷
کد مطلب: 317461
بسیاری از افراد بدون توجه به نشانه‌های یک غذای سالم مرغ، ماهی و تخم‌مرغ را از مکان‌های غیربهداشتی تهیه می‌کنند که این مواد غذایی به راحتی در مسمومیت افراد تأثیرگذار است.
به گزارش جهان، لیلا داوودی در گفت‌وگو با فارس، در مورد تأثیر مواد غذایی در مسمومیت‌ها و انتخاب درست آنها اظهار داشت: اگر در تهیه مواد غذایی دقت لازم را داشته باشیم شاید بسیاری از مسمومیت‌ها بروز نکند. به عنوان مثال باید در خرید ماهی و مرغ تازه به یکسری نکات توجه کرد.
 
وی گفت: منجمد‌کردن دوباره مواد غذایی به ویژه محصولات دریایی از نظر ارزش غذایی و بهداشتی درست نیست و با این کار احتمال بروز مسمومیت غذایی و آلودگی این مواد بسیار زیاد می‌شود.
 
داوودی گفت: برای خرید ماهی و تشخیص تازگی آن باید به نکاتی مانند درخشان بودن ظاهر ماهی و موج‌های رنگارنگ در پولک‌های ماهی توجه کرد. که نشان می‌دهد ماهی به تازگی صید شده است و مشاهده لک روی شکم ماهی بهترین دلیل برای فاسد بودن آن است همچنین چشم‌های ماهی باید درخشنده و برجسته باشد و در صورت چشم غیرشفاف و سفید می‌توان گفت این ماده غذایی کهنه است.
 
به گفته این کارشناس تغذیه هرگز ماهی پخته شده را نباید در کنار غذای خام قرار داد چرا که موجب آلودگی آن می‌شود.
 
وی همچنین در مورد انتخاب مرغ به عنوان منبع غذایی پروتئینی و شناخت سالم بودن آن گفت: مرغ‌های آمده‌ای که از فروشگاه تهیه می‌کنید باید دارای پوست درخشنده و مرطوب باشد و بوی غیرطبیعی از آن به مشمام نرسد و چنانچه پوست بدن مرغ براثر دست زدن لیز و چسبنده بود نشانه کهنه بودن آن است.
 
به گفته این متخصص تغذیه مراحل فساد مرغ شبیه به فساد گوشت قرمز است و معمولا سریع‌تر رخ می‌دهد و تغییر رنگ آن از سفید و صورتی به رنگ تیره نشانه فساد آن است.
 
داوودی همچنین به افرادی که تخم‌مرغ را از محیط‌های غیر استاندارد تهیه می‌کنند توصیه کرد تا برای جلوگیری از مسمومیت‌های غذایی به یکسری نکات توجه کنند.
 
وی گفت: این ماده غذایی به ویژه در فصل تابستان و مناطق گرم به سرعت فاسد می‌شود و باید هنگام تهیه پوسته خارجی تخم‌مرغ سالم و مقداری زبر باشد.
 
همچنین قبل از مصرف تخم‌مرغ باید آن را در ظرف جداگانه‌ای شکست تا از سلامت آن مطمئن شد.
 
داوودی خاطر نشان کرد: تخم‌‌مرغ سالم دارای سفیده غلیظ و کشدار بوده و لایه نازکی که زرده را در بر می‌گیرد محکم است. سفیده تخم‌مرغ فاسد آبی و سبز‌رنگ است و در عین حال زرد و سفیده با هم مخلوط می‌شود که بوی ناخوشایندی هم دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *