يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

چند راهکار برای پيشگيری و درمان اضطراب

چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب: 317133
عدم اطلاع از موقعيت فشارآور سبب استرس و اضطراب بالاتري در افراد مي گردد، بنابراین كسب آگاهي و اطلاعات در مورد موقعيت ها و مواردي كه مواجه خواهند شد سبب مي شود كه از پيامد موقعيت مطلع شده و كمتر دچار نگراني و دلواپسي شوند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اضطراب اغلب از زمان كودكي و طفوليت شروع مي شود و در بزرگسالي نيز اتفاق مي افتد اضطراب مي تواند ناشي از يك وضعيت روحي، اجتماعي، فيزيكي، زيست شناختي، اثرات جانبي داروها و يا تركيبي از اين موارد باشد. راههایی برای پیشگیری و درمان اضطراب وجود دارد.
 
ورزش منظم
 
ورزش نكردن خصوصا ورزش منظم به گونه اي تمام مراحل درمان اضطراب را تحت تاثير قرار مي دهد. هنگامي كه علت اضطراب مشخص شود و يك برنامه درماني مشخص تدوين گردد، به راحتي درمان پذير بوده و سريعا شخص به زندگي عادي بر مي گردد، ولي در صورت فقدان علت تشخيص، احساس اضطراب در يك دوره طولاني شخص را آزار داده و از فعاليت هاي اجتماعي دور مي سازد. پژوهشگران دريافته اند كه پياده روي تند و سريع به مدت 40 دقيقه ميزان اضطراب را به طور متوسط تا 14 درصد كاهش مي دهد.
 
اجتماعي باشيد
 
هنگامي كه تحت فشار رواني هستيم غالبا به طور غريزي تمايل پيدا مي كنيم كه خود را از صحنه عمل كنار كشيده و به گوشه اي پناه ببريم، که كاري بدتر از اين وجود ندارد. گوشه گيري به تشديد استرس كمك مي كند. در اين زمان بايد سعي كنيم كه با دوستان خود ارتباط بيشتري داشته باشيم.
 
متخصصان معتقدند كه نوشتن ساده هيجانات بر روي كاغذ موجب تسكين روحي و رواني شخص مي شود. نوشتن احساسات در دفترچه كمك مي كند تا فار رواني ناشي از رويدادهايي مثل از دست دادن شغل، رنج بردن از مشكلات زناشويي و...را تسكين دهد.
 
بخنديد و شوخ طبع باشيد
 
مطالعات زيادي نشان داده كه خنده مي تواند يكي از سالمترين پادزهرهاي فشار رواني باشد. هنگامي كه مي خنديم يا حتي طبق برخي تحقيقات موقعي كه ما لبخند مي زنيم جريان خون به مغز افزايش مي يابد و موادي به نام اندروفين"هورمون هاي ضد دردي كه در شخص احساس خوش و سلامت ايجاد مي كند"در مغز آزاد مي شود و سطح هورمونهاي استرس زا را در خون پايين مي آورد.
 
ذهن خود را متمركز زمان حال كنيد
 
اگر بتوانيد ذهن خود را چنان پرورش دهيد كه اميدها و آمال خود را به كناري نهاده و موقع مناسب و مقتضي به سراغ تك تك آنان برويد، به آرامش ذهني دست خواهيد يافت. جاده اي كه به آرامش ذهني منتهي مي گردد از راهي موسوم به توجه مي گذرد. اين توجه به خود در هنگام عمل كردن به كارهاي ساده نظير ظرف شستن و...باعث مي شود كه به هيچ و جه بي هدف و سرگردان همچون بطري بر امواج دريا شناور نشويم.
 
افزايش اعتماد به نفس
 
با داشتن اعتماد به نفس بالا حداكثر استفاده را از تواناييهاي خود در مواجهه با استرس خواهيد برد و در نتيجه كمتر دچارمشكل مي شويد. اما افرادي با اعتماد به نفس پايين نه تنها از شيوه مناسبي جهت مقابله استفاده نمي كنند، بلكه آسيب پيري بيشتري نيز به آنان وارد مي شود.
 
حمايت اجتماعي
 
وجود حمايت اجتماعي در زندگي هر فرد سبب مي شود كه در مقابل بحران هاي زندگي همانند سپر از وي دفاع كند. به همين دليل ما بايد شبكه اجتماعي و روابط اجتماعي خود را گسترش دهيم تا بتوانيم به آنها تكيه كنيم و فكر كنيم كه افرادي هستند كه ما را دوست بدارند و ما نيز آنها را دوست بداريم. با كسب حمايت اجتماعي در سطح بالاتر،احساس امنيت و اعتماد به خود افزايش مي يابد و در مقابل استرس و فشار رواني كمتر آسيب مي بينيم.
 
آمادگي براي موقعيت هاي تنش زا
 
بايد ياد گرفت كه در شرايط استرس زا فكر خود را از ترس و نگراني دور كرد و در جهت مفيد قرار داد. مثلا بايد به كاري كه در حال انجام است تمركز نمود و به زمينه هاي اضطراب زای آن فكر نكرد. براي مثال بازيكنان فوتبال به جاي فكر كردن به اينكه زير نظر عده زيادي از تماشاگران هستند به فعاليت و نقش خود در هنگام بازي متمركز شوند.
 
كسب اطلاعات در مورد موقعيت
 
عدم اطلاع از موقعيت فشار آور سبب استرس و اضطراب بالاتري در افراد مي گردد، بنابراین كسب آگاهي و اطلاعات در مورد موقعيت ها و مواردي كه مواجه خواهند شد سبب مي شود كه از پيامد موقعيت مطلع شده و كمتر دچار نگراني و دلواپسي شوند. مثلا اگر بيماران قبل از عمل جراحي آگاهي يابند كه عمل چگونه انجام خواهد شد و ميزان درد پس از عمل را بدانند و سير بهبودي برايشان روشن شود، كمتر دچار اضطراب مي گردند.
 
تن آرامي
 
طي آن عضلات بدن براي مدتي كوتاه به طور ارادي منقبض گرديده و سپس به حالت آرامش بر مي گردند. اين كار طي مراحل و سلسله مراتبي انجام مي گيرد. با اين روش كه به تنهايي و يا همراه با تكنيك هاي ديگر به كار مي رود نشانه هاي اضطراب كاهش مي يابد. البته مي توان راههاي ديگري كه مي توانيد در چنين موقعيتي انجام دهيد مورد توجه قرار داده و آنها را بيازماييد و مناسب ترين راه را انتخاب نموده و استفاده نماييد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *