پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

دولت، رسانه‌ها را در انقیاد خودش نمی‌خواهد

يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب: 316471
مشاور رئیس جمهور گفت: دولت تدبیر و امید در پی این نیست که رسانه‌ها را منقاد خودش کند یا در جهت تبلیغ کارکرد دولت عمل کند، بلکه رسانه‌ها در چارچوب آرمان‌های نظام، وظایف خودشان را انجام می‌دهند و حتی اگر نقدی هم هست، همین ایرنا هم مجاز است این نقد را به شکلی عالمانه و منصفانه وارد کند، چه رسد به رسانه‌های دیگر.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مراسم تودیع مجید امیدی شهرکی مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و معارفه محمد خدادی، مدیرعامل جدید این سازمان خبری، صبح امروز یکشنبه ۷ مهر ماه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا صادق مشاور رئیس جمهور و قائم مقام سابق ایرنا و همچنین مدیران عامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی و معاونین و مدیران ایرنا در محل تالار ایوان شمس در تهران برگزار شد.

در این برنامه، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اهمیت کار اطلاع‌رسانی در دنیای امروز گفت: نقشی خبررسانی و اطلاع‌رسانی در ساخت افکار عمومی دارد، بر همگان بارز است. شاید بتوان گفت انگلیسی‌ها جزء کسانی بودند که زودتر از دیگران این نقش را درک کردند و علاوه بر رسانه‌های محلی‌شان که کارشان جنبه اطلاع‌رسانی داشت، با راه‌اندازی رادیو خودشان BBC به زبان‌های مختلف دنیا از یک قرن قبل به این طرف سعی کردند بر افکار عمومی دنیا تاثیر بگذارند و ثمرات و نتایج این تاثیرگذاری را گرفته‌اند.

وی افزود: کار خبررسانی یک کار حرفه‌ای است و نیاز به تلاش در سطح عالی دارد. دانشگاه‌های خبر در جهان هر روز گسترده‌تر می‌شوند ما هم در جمهوری اسلامی اگر بخواهیم همواره همراه این کاروان باشیم، باید خودمان را هرچه بیشتر به آموزش‌های حرفه‌ای مجهز کنیم تا بتوانیم تاثیر بیشتری داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در این زمینه ضعف‌های بسیار زیادی داریم چه رسانه‌های مکتوب چه در رسانه‌های دیجیتال و چه صداوسیما. شاید اینجا مناسب نباشد از صداوسیما غیبت کنم، ولی بعضی وقت‌ها بعضی خبرهایی که صدا و سیما تنظیم می‌کند و بعضی خبرخوان‌های صدا و سیما را که می‌بینم دچار تاسف می‌شویم.

جنتی افزود: غلط‌نویسی و غلط‌گویی در بسیاری از رسانه‌های ما امر شایعی است و این نشان می‌دهد که ما باید در این جهت تلاش بیشتری کنیم که کار را حرفه‌ای‌تر انجام دهیم و بتوانیم همپای دنیا نقشی را در اطلاع‌رسانی داشته باشیم.

وی همچنین درباره بایسته‌های سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تاکیدکرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی خبرگزاری‌ای با پیشینه‌ای حدوداً ۸۰ ساله است و در طول این هشت دهه تحولات زیادی را به خود دیده است. پس از انقلاب این خبرگزاری نامش را به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر داد و به عنوان خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی امروز سخنگوی خبری نظام محسوب می‌شود.

جنتی با اشاره به این فراز از سخنان رهبری در مورد ایرنا که «خبرگزاری نبض نظام اسلامی و بازوی کارآمد نظام است و کارکنان این خبرگزاری هم سربازان خط مقدم در نبرد رسانه‌ای با جهان غرب هستند» تاکید کرد: وظیفه خبرگزاری جمهوری اسلامی مثل همه جا جمع‌آوری اخبار و پردازش آن‌ها و انتشار اخبار و تحلیل آن‌ها است. نظرسنجی و افکارسنجی هم جزء وظایفی است که به عهده خبرگزاری است تا نتایج این افکارسنجی‌ها را به دولتمردان و کسانی که به این گونه نتایج نیاز دارند، انتقال دهد.

وی ادامه داد: ارائه و انعکاس واقعیت‌های جامعه، چه تلخ و چه شیرین جزء وظایف هر خبرگزاری و به خصوص خبرگزاری جمهوری اسلامی است و می‌توان گفت یکی از وظایف خبرگزاری ساماندهی فضای خبری در کشور است؛ آن هم با ارائه دقیق گزارش‌هایی که می‌تواند تهیه و منتشر کند.

وزیر ارشاد مقابله با تهاجم رسانه‌ای بیگانه را یکی دیگر از وظایف خبرگزاری عنوان کرد و گفت: امروز علاوه بر شبکه‌های ماهواره‌ای که به طور دائمی مردم را بمباران اطلاعاتی می‌کنند، خبرگزاری‌های جهانی تلاش می‌کنند چهره شفاف و روشن جمهوری اسلامی را مشوه جلوه دهند و آن را تحریف کنند. پس یکی از رسالت‌ها و وظایف رسانه‌های ما نشان دادن چهره شفاف ماست. طبیعتا یک خبرگزاری با پیشینه‌ای مثل ایرنا نمی‌تواند از روش‌های گذشته استفاده کند و باید حتما از روش‌های نو و تجهیزات جدید استفاده کند.

جنتی همکاری ایرنا با سایر خبرگزاری‌ها را هم مورد تاکید قرار داد و با اشاره به سخنان انتقادی مجید امیدی شهرکی مدیرعامل سابق این خبرگزاری در مورد مجوزهای متعددی که در سال‌های اخیر برای خبرگزاری‌ها صادر شده است، گفت: بدون شک باید روی صدور مجوز برای خبرگزاری، مجموعه‌ای از ضوابط متقن در نظر گرفته شود و کسانی که تقاضای تاسیس خبرگزاری می‌کنند، باید از نظر نیروی انسانی متخصص و سایر شرایط، واجد شرایط باشند، اما در عین حال اصل رقابت یک پدیده میمون است. تا رقابت نباشد ما شاهد پویایی و تحرک نخواهیم بود و اگر ایرنا احساس می‌کند رقیبان جدید به صحنه آمده اند باید خود را برای رقابت با آنها به روز کند.

جنتی تاکید کرد: ما نباید دنبال حذف رقبای خود باشیم. باید سعی کنیم از روش‌های آن‌ها اگر تازه است، استفاده کنیم و با هم‌افزایی کار را پیش ببریم. با این هم افزایی است که می‌توانیم راحت‌تر به اهداف خودمان دسترسی پیدا کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین لزوم سرعت در انعکاس اخبار و گزارش‌ها توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی را یادآور شد و گفت: سرعت انعکاس اخبار و گزارش‌ها یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که یک خبرگزاری باید به آن توجه داشته باشد. این نیازمند آن است که ما شاخک‌های خبریمان را در داخل و خارج حساس کنیم.

وی افزود: من بر آموزش‌ها، چه آموزش‌های ضمن خدمت برای خبرنگاران تاکید می‌کنم، تقویت دانشکده خبر و پویایی در این دانشکده جزء وظایف اصلی خبرگزاری جمهوری اسلامی است. تقویت دفاتر خارج از کشور و گسترش آن‌ها هم جزء مواردی است که باید به آن توجه کرد. به خصوص تقویت کیفی دفاتر مهم‌تر از تقویت کمی آن‌هاست.

جنتی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دغدغه‌های مالی خبرگزاری جمهوری اسلامی را برطرف کند. روزآمد کردن سازمان جزء اصلی‌ترین مسائلی است که ما به عنوان وزارت ارشاد باید بیشتر به آن توجه کنیم. همکاری با صدا و سیما جزء سیاست‌هایی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی دوره‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است تاکید کرد: همه کسانی که در ایرنا خدمت کرده‌اند، عناصری خدوم و فداکار هستند. خبرگزاری جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس با حضور در جبهه‌های جنگ، ایثار و فداکاری رزمندگان را به جامعه منتقل می‌کرد و نقش بسیار موثری در بسیج جامعه و گسترش فرهنگ شهادت داشت. ایرنا خودش هم شهدایی را به اسلام و انقلاب تقدیم کرد و این از افتخارات خبرگزاری جمهوری اسلامی است.

جنتی افزود: یکی از مسائلی که ما باید به آن توجه داشته باشیم، جلب اعتماد مخاطبان است که سرمایه هر رسانه‌ای است. ما باید تمام تلاشمان را بکنیم که خبرها را با دقت و در نهایت صحت و صداقت در اختیار مردم قرار دهیم تا این سرمایه را حفظ کنیم و بر آن بیفزاییم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان خبرگزاری رسمی کشور باید حافظ و مدافع شعارها و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. ایرنا یک خبرگزاری خنثی نیست و باید بر اساس هدفگذاری و در جهت اهداف و آرمان‌های بلندی که برای آن تاسیس شده گام بردارد.

جنتی خبرنگاران ایرنا را از تحریف واقعیات، جانبداری در انعکاس رویدادها و هتک حرمت شهروندان برحذر داشت و تاکید کرد: با توجه کردن در بیان اخبار و گزارش‌ها، از تحریف، جانبداری و هتک حرمت دیگران به شدت پرهیز کنیم.

وی افزود: مدیران خبرگزاری باید توجه داشته باشند که از عناصر کارآمد و متخصص در این حوزه استفاده کنند. خبرگزاری جمهوری اسلامی با پیشینه‌ای که دارد و با نیروهای متخصصی که دارد، هر کسی که در راس امورش قرار بگیرد، باید از این نیروها استفاده بهینه را به عمل آورد.

جنتی از امیدی شهرکی مدیرعامل سابق ایرنا قدردانی کرد و گفت: آقای شهرکی صادقانه برای کار حرفه‌ای ایرنا تلاش کردند و باید از همه مدیران گذشته خبرگزاری هم تقدیر شود.

وزیر ارشاد همچنین درباره محمد خدادی، مدیرعامل جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: آقای خدادی سالیان درازی را در خبرگزاری جمهوری اسلامی سپری کرده است. من در اولین سفری که به هند داشتم، ایشان را در دهلی‌نو دیدم. آقای خدادی جزء عناصر فعال است و نیازی به تعریف و تمجید من ندارد. من بسیار امیدوارم که با حضور او در خبرگزاری جمهوری اسلامی، این خبرگزاری بتواند به جایگاه بهتری دست یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به حضور محمدهادی ایازی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: در دوره حضور آقای ایازی در شهرداری تهران و مجموعه فرهنگی آن، آثار و برکات زیادی به جای مانده و نیروهایی که در عرصه‌های مختلف فرهنگی در این دوره تربیت شده‌اند، قابل تقدیر هستند.

وی افزود: امیدوارم در این دوره و همکاری صمیمانه و تنگاتنگی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران دارد، بتوانیم این بار سنگین را که بر دوش همه ما در نظام جمهوری اسلامی است، با هم‌افزایی و کمک به همدیگر به پیش ببریم.

در این برنامه همچنین محمدرضا صادق، مشاور رئیس جمهور و قائم مقام سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی در سخنانی با اشاره به دوره‌های مختلفی که ایرنا پشت سر گذاشته است، گفت: من دو ماه پیش به آقای شهرکی گفتم که در ۲۴ خرداد یک انتخاباتی صورت گرفت و نتیجه آن نشان داد باید به پیام آن انتخابات توجه شود و رسانه‌ای مثل ایرنا باید به پیام انتخابات که همان پرهیز از افراط و تفریط و توجه به اعتدال است، توجه کند.

وی افزود: دولت تدبیر و امید در پی این نیست که رسانه‌ها را منقاد خودش کند یا در جهت تبلیغ کارکرد دولت عمل کند، بلکه رسانه‌ها در چارچوب آرمان‌های نظام، وظایف خودشان را انجام می‌دهند و حتی اگر نقدی هم هست، همین ایرنا هم مجاز است این نقد را به شکلی عالمانه و منصفانه وارد کند، چه رسد به رسانه‌های دیگر.

مشاور رئیس جمهور افزود: امیدوارم ایرنا در دوره جدید بتواند مسیر بهتری طراحی کند و شاید آقای خدادی که از نیروهای ارزشمند است، بتواند صمیمیتش را که نیاز یک خبرگزاری است به نیروهای این رسانه منتقل کند.

صادق افزود: زمانی که من در ایرنا بودم یکی از نکاتی که همیشه مشکل ایجاد می‌کرد و شاید یکی از دلایلی بود که ایرنا را به محاق برد، این بود که خبرنگاری که کار تولید و پردازش یک خبر را انجام می‌داد، نمی‌توانست و نمی‌تواند در انتشار آن هم مشارکت داشته باشد. به هر حال لحظاتی پیش می‌آمد که یک خبر که مشکلی برای انتشار نداشت، باید روی خروجی می‌رفت، ولی کسی که می‌توانست خبر را منتشر کند، نگران این بود که ممکن است بعدا در جایی او را مورد عتاب قرار دهند.

وی افزود: باید در این دوره شرایطی برای این کار فراهم شود و با عنایت ویژه شخص وزیر و بقیه عزیزان شرایطی پدید آید که خبرگزاری جمهوری اسلامی با توجه به معیارها و اصول به وضعیت بهتری دست یابد. به هر حال در مقاطعی در دهه ۷۰ تعداد خبرهای ایرنا به سه هزار خبر در روز هم رسید که ۳۰ درصد آن‌ها هم تولیدی بود. باید به آن دوره نظر جدی داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *