سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

آغاز به کار دومین جایزه کتاب شهید آوینی

بررسی بیش از ۴۰۰۰ عنوان کتاب در این دوره
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 313943
دومین دوسالانه جایزه کتاب سال مقاومت موسوم به جایزه شهید آوینی عصر روز گذشته، ۲۶ شهریور ماه، کار خود را آغاز کرد. در این دوره بیش از ۴ هزار عنوان کتاب به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی بررسی شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مراسم افتتاحیه دومین دوسالانه کتاب سال مقاومت موسوم به جایزه شهید آوینی، عصر روز گذشته، ۲۶ شهریور ماه، توسط بنیاد فرهنگی روایت در خانه هنرمندان افتتاح شد. در این مراسم، علاوه بر بهروز اثباتی دبیر این دوره، جمعی از نویسندگان و کارشناسان حوزه هنر و ادبیات مقاومت حضور داشتند و به سخنرانی پرداختند.

اثباتی در ابتدا به موضوع مقاومت در جهان اشاره کرد و گفت: این موضوع امروزه به شکل طبیعی انعکاسی از امقلاب اسلامی است که در جهان درج شده و امت اسلامی را تحت تأثیر قرار داده است. بیداری اسلامی امروزه در کشور ما بیشتر از منظر نظامی و جنگی مطرح است و این به تبع جریان‌سازی برای مقابله با این جریان است، اما باور ما این است که ادبیات مقاومت پیشگام در روشنگری در امت اسلامی است.

وی ادامه داد: ادبیات چپ و ادبیات تو سری خورده عرب آن روز که فقط ار نقطه ضعف به دیگران نگاه می‌کرد، امروزه به مقاومت و رنگ سرخ حسینی افتخار می‌کنند. در این میان یکی از ضعف‌هایی که ما در حوزه ادبیات مقاومت به شدت احساس می‌کنیم، ضعف کتب تألیفی است. کارشناسان بارها این موضوع را یادآوری کرده بودند، اما ما تا زمانی که وارد این مقوله نشده بودیم، باور نکردیم. با توجه به این امر تلاش کردیم تا این زمینه را فراهم کنیم و مشکلات موجود در این عرصه را برطرف کنیم. بررسی متون انگلیسی و عربی را در کنار متون فارسی قرار دادیم و نتیجه آن شد که به جای بررسی تنها ۸۰۰ اثر، به واکاوی بیش از ۴ هزار کتاب در موضوع مقاومت بپردازیم.

دبیر دومین دوسالانه جایزه شهید آوینی یادآور شد: اعتقاد داریم که علاوه بر تحریم در حوزه بین‌الملل با تحریم در حوزه فرهنگ نیز مواجه هستیم. اگر قرار باشد روزی تحریم حوزه اقتصاد و ... برطرف شود، حوزه فرهنگ همانند گذشته باقی خواهد ماند. ما امروز ادبیات مقاومت را می‌بینیم، اما نمی‌توانیم تبیین کنیم و معیارها و اصول آنها را بشناسیم. امیدواریم با تلاش نویسندگان و مسئولان این معضل حل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *