دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۸
۲

گری سیک: واقعا فکر می‌کنید با حمله به سوریه، ایران ما را جدی می‌گیرد؟!

يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب: 313319
ما بدترین تحریم‌های تاریخ را بر اقتصادشان تحمیل کرده‌ایم و تجارت خارجی‌شان را طوری مختل کرده‌ایم که پول ملی‌شان ارزش خود را به شکلی غیرقابل باوری از دست داده است. با موافقت ضمنی ما دانشمندان هسته‌ای ایشان ترور شده‌اند.
گری سیک: واقعا فکر می‌کنید با حمله به سوریه، ایران ما را جدی می‌گیرد؟!
به گزارش جهان به نقل از نکات‌پرس، گری سیک سیاستمدار آمریکایی نوشته‌ٔ کوتاهی در خصوص طرح حمله نظامی آمریکا به سوریه و تاثیر آن بر روی ایران نوشته است.

گفتنی است گری سیک (Gary Sick) استاد دانشگاه کلمبیا است که در مورد موضوعات مربوط به خاورمیانه و به خصوص ایران فعالیت می‌کند. وی در دوران ریاست جمهوری جرالد فورد، جیمی کارتر و رونالد ریگان از اعضای شورای امنیت ملی دولت آمریکا بوده است.

ترجمه‌ای از نامه‌ٔ او را می‌خوانید:

یکی از ادعاهایی که در حمایت از ایدهٔ کریه حملهٔ نظامی به سوریه مطرح می‌شود این است که این کار باعث می‌شود تا ایران ایالات متحده آمریکا را جدی بگیرد. من انگیزهٔ این بحث را می‌فهمم. وقتی ایدهٔ شما پشتوانهٔ محکمی ندارد شما به هر چیزی که بتواند باعث تغییر افکار عمومی بشود مراجعه می‌کنید. ولی بیایید به واقعیت نگاهی بیاندازیم.

ربع قرن پیش ایران تصمیم گرفت یک برنامه هسته‌ای را شروع کند. در طی این مدت ایالات متحده همسایگان شرقی و غربی ایران را اشغال کرده است. ما ایران را با نیروی مسلحی محاصره کرده‌ایم که ایرانیان قدرتی در برابرش ندارند. ما بدترین تحریم‌های تاریخ را بر اقتصادشان تحمیل کرده‌ایم و تجارت خارجی‌شان را طوری مختل کرده‌ایم که پول ملی‌شان ارزش خود را به شکلی غیرقابل باوری از دست داده است. با موافقت ضمنی ما دانشمندان هسته‌ای ایشان ترور شده‌اند. و ما تقریبا در مخرب‌ترین حملهٔ سایبری تاریخ علیه سایت‌های هسته‌ای ایشان شرکت داشته‌ایم. هواپیماهای کنترل از راه دور ما بر فراز خاک ایران پرواز شناسایی می‌کنند…. باز هم ادامه بدهم؟

با این وجود همهٔ این رویدادها، ایرانیان به برنامهٔ هسته‌ای خود ادامه داده‌اند تا ظرفیت‌های هسته‌ای خود را افزایش دهند. آن‌ها تا الان دو برابر زمانی را صرف کرده‌اند که سایر کشورهای جویای سلاح هسته‌ای برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای گذرانده‌اند و هنوز سلاح هسته‌ای نساخته‌اند. ایرانیان می‌گویند که اصولا سلاح هسته‌ای نمی‌خواهند. حالا دولت جدیدی بر سر کار آمده است که می‌گوید به دنبال یافتن راه حلی برای بن بست هسته‌ای از طریق مذاکره است.

جدا فکر می‌کنید آن‌ها باور ندارند که ما جدی هستیم؟ و یک حملهٔ محدود نظامی به سوریه قرار است باعث شود نظر آن‌ها عوض بشود و وضع بهتر شود؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زهي خيال باطل . همه مشكلات ما ناشي از فشار امريكايي ها و غربي ها نيست بلكه از زیاده خواهي برخي مديران و گروههاي افزون طلب داخلي است .گرچه امريكايي ها به آنها اميد بسته اند كه بازوي آنها در فشار آوردن به ملت و دولت باشند .
اولین چیزی که دولت باید اصلاح کند ساختار اداری سازمانهای دولتی است . چرا در سازمانهای دولتی رشوه میگیرند یا اینکه اطلاعات میفروشند ؟ بهره مندی برخی افراد سودجو از همکاری افراد دولتی آنها را تبدیل به قطب اقتصادی کرده است . این کار کثیف که مکیدن خون مردم است هر چه زودتر متوقف شود به نفع مردم و دولت است...