شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

کرزای سفیرآمریکا درافغانستان را احضار کرد

پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۱۲
کد مطلب: 312654
سفارت‌ آمریکا در افغانستان اعلام کرد که حامد کرزای سفیر این کشور را در افغانستان احضار کرده تا نسبت به استفاده از لفظ جنگ داخلی توسط فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان درباره وضعیت این کشور اعتراض کند.
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این لفظ در اظهارنظرهای جیمز دابینز، فرستاده ویژه آمریکا به پاکستان و افغانستان به کار گرفته شد که خشم رهبران افغانستان را به دنبال داشت چراکه آنها در تلاش هستند تا نگرانی‌های مردم افغانستان را نسبت به احتمال بروز جنگ داخلی در این کشور در اثر خروج سربازان خارجی در پایان سال 2014 برطرف کنند.
 
تاکنون با ادامه روند کاهش نظامیان خارجی در افغانستان شبه نظامیان طالبان حملات خود را افزایش داده و این نگرانی به وجود آمده که پس از خروج سربازان خارجی در سال 2014 افغانستان به دوران جنگ‌های داخلی خونین در اوایل دهه 1990 بازگردد.
 
طالبان افغانستان از قومیت پشتون هستند که زمان زیادی است که با قومیت‌های تاجیک و دیگر گروه‌های قومی در افغانستان اختلاف دارند.
 
جیمز دابینز اخیرا در مصاحبه‌ای با صدای آمریکا گفته بود، البته هم‌اکنون در افغانستان جنگ داخلی وجود دارد.
 
این اظهارنظر باعث انتقاد شدید ایمال فیضی، سخنگوی حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان شد.
 
وی گفته بود، اگر دابینز این ادعا را دارد بنابراین آمریکا از بازیگران جنگ داخلی است تا جنگ با تروریسم.
 
فیضی در یک کنفرانس خبری با رسانه‌های محلی طی روز سه‌شنبه گفت که اظهارنظر دابینز در زمانی حساس ایراد شد که آمریکا و افغانستان قصد امضای معاهده‌ای را برای حضور سربازان خارجی پس از سال 2014 در افغانستان دارند.
 
بنا به اعلام سفارت آمریکا در افغانستان جیمز کانینگهام، سفیر ‌آمریکا در افغانستان به کاخ ریاست جمهوری این کشور به دلیل این اظهارنظر احضار شد.
 
سخنگوی سفارت آمریکا اعلام کرد که این سفارتخانه چندین بیانیه در کم اهمیت دانستن اظهارات دابینز منتشر کرد.
 
بر این اساس، در جدیدترین این بیانیه‌ها گفته شده که این فرستاده ویژه صرفا قصد استفاده از یک اصطلاح استاندارد آکادمیک در بافت توصیف لزوم گفت‌وگوی افغان‌ها با افغان‌ها برای دستیابی به صلح را داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *