پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱

وکیل‌الدوله‌رسمی‌‌یاغیررسمی؛کدام‌بهتراست؟

چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 312443
در حالی که مجلس اصولگرا در چند ماه عمر دولت به ویژه در فرایند رای اعتماد به وزاری دولت روحانی، همکاری گسترده ای با دولت داشته است و علیرغم اینکه به اذعان خود اصلاح طلبان، تعداد نمایندگان اصلاح طلب حاضر در مجلس انگشت شمار است، اما در این روزها زمزمه های به گوش می رسد مبنی بر تشکیل فراکسیون حامیان دولت با عنوان فراکسیون اعتدال.
به گزارش جهان به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کسانی که به دنبال تشکیل فراکسیون حامیان دولت هستند، می گویند انگیزه شان از تشکیل چنین فراکسیونی کمک به دولت جهت رای اعتماد به سه وزیر باقیمانده و همچنین اعتراض به مجلس به خاطر عدم رای اعتماد به همه ی وزرای روحانی و عدم تصویب اصلاحیه لایحه بودجه سال ۹۲ می باشد. به طوری که یکی از نمایندگان مجلس عضو فراکسیون رهروان ولایت، با اظهار این که فراکسیون اعتدال از فراکسیون رهروان ولایت انشعاب می گیرد عنوان کرده است: «فراکسیون اعتدال برای رای به سه وزیر پیشنهادی فعال می‌شود»

البته رسانه های نزدیک دولت نیز تلاش های زیادی برای راه انداختن فراکسیون حامیان دولت می کنند، برخی از این رسانه ها مدعی هستند تشکیل فراکسیون اعتدال می تواند زمینه ساز حضور پر رنگ نمایندگان اصلاح طلب و حامی دولت در مجلس دهم باشد. البته برخی از نمایندگان نیز مدعی هستند فراکسیون اعتدال به طور غیر رسمی در مجلس در دل فراکسیون رهروان ولایت شکل گرفته است.

با این همه به نظر می رسد، برخی از اطرافیان دولت، فعالیت حامیان دولت بطور غیر رسمی در مجلس را بر تشکیل فراکسیون رسمی ترجیه می دهند. به همین دلیل است که قدرت الله علیخانی مشاور هاشمی رفسنجانی در این باره می گوید: «فراکسيون رهروان ولايت در راي گيري وزراء با دولت آقاي روحاني همراهي کردند و به خوبي عمل کردند بنابراين بنده نيازي نمي بينم فراکسيون اعتدال در مجلس تشکيل شود. بنده معتقدم تشکيل فراکسيون اعتدال به زيان سه وزير تمام مي شود و تاثير منفي خواهد داشت.

من بعيد مي دانم کساني که به دنبال تشکيل فراکسيون اعتدال در مجلس هستند دوست و دلسوز دولت باشند. فراکسيون رهروان ولايت اکثريت مجلس است در واقع بايد پذيرفت در کل اصلاح طلبان مجلس ۷يا ۸ نفر بيشتر نيستند اما از آنجايي که برخي به دنبال خودشيريني هستند مي گويند بايد چنين فراکسيوني راه اندازي کنيم در حالي که اين کار آنها اگر انجام شود به زيان دولت تمام مي شود. کساني که خواهان تشکيل فراکسيون اعتدال هستند در اصل به دنبال کار خودشان هستند و دلسوز دولت نيستند اين اقدامات فقط موجب اختلاف بين دو قوه مي شود.»

داریوش قنبری، که در مجلس هشتم رئیس فراکسیون اقلیت مجلس را بر عهده داشت نیز، در حالی که تاکید دارد تشکیل فراکسیون اعتدال جهت تحقق اهداف دولت مفید است، اما می گوید: «بايد توجه داشت که تشکيل فراکسيون اعتدال نبايد باعث فروپاشي فراکسيوني شود که الان با محوريت آقاي لاريجاني مشغول فعاليت است و اکثريت مجلس را در اختيار دارند. فعاليت فراکسيون اعتدال در چارچوب فراکسيون رهروان ولايت بهتر خواهد بود زيرا فروپاشي رهروان ولايت مي تواند موجب قدرت گرفتن افراطي¬ها و تندروهاي طيف راست در مجلس شود و برخي از رهرواني ها نيز به آن سمت بروند.»

وی در حالی که تشکیل فراکسیون اعتدال را در انتخابات مجلس دهم موثر می داند، می گوید: «عملکرد مجلس در مخالفت با اصلاحيه لايحه بودجه سال ۹۲ و عدم راي اعتماد به سه وزير پيشنهادي دولت روحاني نشان داد تشکيل مجلس همسو با دولت براي موفقيت قوه مجريه در برنامه هايش ضروري است بنابراين بايد تلاش شود مجلس دهم در راستاي خواست اکثريت مردم شکل بگيرد.»

البته صبح امروز رمضانعلی سبحانی‌فر عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی و یکی از طراحان اصلی تشکیل فراکسیون اعتدال در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل این فراکسیون در مجلس، گفت: درحال حاضر اسامی کسانیکه خواستار تشکیل این فراکسیون بودند، در اختیار بنده است، اما پیگیری‌ها برای تشکیل فراکسیون مذکور فعلاً متوقف شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون جلسه‌ای برای تشکیل این فراکسیون برگزار نشده است، به علت توقف پیگیری آن اشاره کرد و افزود: این تصمیم خود متقاضیان بود که تشکیل فراکسیون اعتدال موقتاً متوقف شود.

یکی از طراحان اصلی تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس در ادامه تأکید کرد: نمایندگانی که خواستار تشکیل این فراکسیون در مجلس بودند، به این نتیجه رسیدند که تشکیل چنین فراکسیونی فعلا متوقف شود، البته تعداد امضاها طرح تشکیل فراکسیون اعتدال قابل توجه بود.

همه ی این موارد در حالی است که مجلس در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی گام بلندی برای همکاری با دولت برداشت تا جایی که حتی برخی از وزرا با آراء بالا و بعضا بی نظیری رای اعتماد گرفتند و برخی از وزرا نیز با اغماض مورد تایید قرار گرفتند. جلالی نیز که رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس را برعهده دارد نه تنها در حمایت از کلیات کابینه دولت نطق کرد که حتی در این مسیر از کاسب فتنه خواندن برخی از همکاران اصولگرای خود هم ابا نکرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *