چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰
حجت‌الاسلام غلامی:

توریسم درایران بامبانی غربی توسعه نمی‌یابد

پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب: 311202
رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدرا گفت: کسانی که به دنبال توریسم در ایران هستند باید بدانند توریسم در ایران با مبانی غربی توسعه نمی‌یابد و مردم ما مبانی غربی را در ایران بر نمی‌تابند و علت اصلی ضعف گردشگری در ایران همین مسئله است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی در نخستین همایش میزبانی در سبک اسلامی در قم اظهار کرد: مهم‌ترین هدف جمهوری اسلامی زمینه‌سازی برای شکل‌گیری تمدن اسلامی است و طرح موضوع سبک زندگی از ناحیه رهبری مقدمه‌ای برای تشکیل جامعه واقعاً اسلامی است.
 
وی بیان کرد: اگر بخواهیم به یک جامعه پیشرفته دست یابیم باید سبک زندگی خود را اسلامی کنیم و آن را در زندگی جاری و ساری کنیم.
 
رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدرا گفت: میزبانی اسلامی یکی از موضوعاتی است که ظرفیت فراوانی برای بررسی و پژوهش دارد و ما در اینجا میزبانی را به صورت یک نظام و سیستم در نظر می‌گیریم.
 
وی عنوان کرد: کسانی که به دنبال توریسم در ایران هستند باید بدانند توریسم در ایران با مبانی غربی توسعه نمی‌یابد و مردم ما مبانی غربی را در ایران بر نمی‌تابند و علت اصلی ضعف گردشگری در ایران همین مسئله است.
 
غلامی با بیان اینکه یک از اهداف ما انتقال پیام اسلام و انقلاب اسلامی به مردم جهان و مسلمانان است تصریح کرد: در بحث گردشگری جمهوری اسلامی ایران فقط به دنبال کسب ثروت نیست هرچند اهداف در نظر گرفته شده اگر محقق شود ثروت‌ساز نیز هست.
 
رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدرا با اشاره به اینکه در بحث گردشگری سیستم هتل‌داری و مهمانداری از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: در سال‌های اخیر ما شاهد ساخت هتل‌های مختلف در کشور بوده‌ایم ولی سوال مهم این است که چرا هتل‌هایی که در ایران ساخته می‌شوند نباید طرح و رنگ اسلامی داشته باشند و سئوال دیگر اینکه آیا ما می‌توانیم مبتنی بر آیات و روایات یک الگو برای ساخت هتل‌ها و مهمانسراها از مرحله ساخت و سپس بهره‌برداری ارائه کنیم.
 
وی با بیان اینکه در اینجا دو مقوله مطرح است ادامه داد: حداقل موضوع این است که ما سعی کنیم از چارچوب‌های هتل‌داری دنیا خارج نشویم و ساختار جهانی و ساختار ایرانی و اسلامی خود را نیز حفظ کنیم و حداکثر موضوع این است که ما تعریف دیگری ارائه کرده و استاندارد دیگری را وضع کنیم.
 
غلامی افزود: پیشنهاد من این است که ما تلفیقی عمل کنیم و تا جایی که امکان دارد از استانداردهای ایرانی اسلامی استفاده کنیم اما باید برای پیشبرد اهداف خود به صورت تدریجی عمل کنیم.
 
رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدرا با بیان اینکه برگزاری این هم‌اندیشی شروع کار است، گفت: ما نیاز به کارهای پژوهشی داریم و صاحب‌نظران مختلف باید در این زمینه دعوت شوند تا به یک جمع‌بندی مناسب در این مورد برسیم.
 
وی بیان کرد: بعضی‌ها تصور می‌کنند که برای جذب گردشگر باید شروع به ساخت مجموعه‌های تجملی کرد و کسانی هم که بتوانند از این تجملات استفاده کنند به طبع افراد متمولی هستند و این خود موجب شکاف طبقاتی در کشور می‌شود که در روایات ما کاملاً نهی شده است.
 
غلامی در خاتمه ضمن تشکر از مؤسسه دارالحدیث در جمع‌آوری روایاتی در زمینه میزبانی و مهمان‌نوازی از ائمه‌اطهار، اظهار کرد: عمده روایات از ائمه اطهار در مورد میزبانی فردی است و برای میزبانی سیستمی کارهای پژوهشی باید صورت گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *