چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۱
لنکرانی در دانشگاه تربیت مدرس:

می‌خواستند احرازصلاحیت نشوم

دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب: 310480
عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: عده‌ای علاقه‌مند بودند احراز صلاحیت نشوم و تخریب علیه هیچ کاندیدایی به اندازه بنده نبود، اما ما تاکید می‌کردیم که گفتمان انقلاب اسلامی با یک کاندیدا به میدان خواهد آمد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، کامران باقری‌لنکرانی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری که صبح امروز در چهاردهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور حضور یافته بود، با بیان اینکه مؤمنان نباید راهی برای کافران در جهت تسلط بر آنها بگذارند، اظهار داشت: شرط اینکه مؤمنان از یاری الهی بهره‌مند شوند و کافران بر آنها مسلط نشوند این است که آنها وظیفه مؤمنانه خود را در ابتدا بشناسند و تساهل و تسامحی انجام ندهند و به تکلیف خود عمل کنند.

وی ادامه داد: اولین اقدام این است که وظیفه خود را بشناسند و با بکارگیری تدابیر لازم انجام وظیفه کنند و در آن انجام وظیفه خود نیز آرمان‌های دینی را در نظر بگیرند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به دیدار چند وقت اخیر اعضای جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح‌یزدی، گفت: در این دیدار آیت‌الله مصباح فرمودند برخی با وجود اینکه تکلیف خود را تشخیص می‌دهند، دنبال راهی هستند که آن را از سر خود باز کنند.

باقری‌لنکرانی با تاکید بر اینکه باید برای ایجاد تمدن اسلامی تلاش کنیم، گفت: برخی به آرمانها توجه نمی‌کنند وفقط سعی دارند زندگی رزمره خود را سپری کنند در صورتی که باید به آرمانها و همچنین عدالت توجه کنند. البته عدالت نیز یک هدف متوسط است و رهبر انقلاب نیز فرموده‌اند که هدف اصلی ما باید رسیدن به قرب و رضایت الهی باشد که بی‌توجهی به این مبانی باعث می‌شود در زندگی روزمره دچار افراط و تفریط شویم.

وی بی‌توجهی به رویکردهای کلی را آفت بزرگی معرفی کرد که انقلاب را تهدید می‌کند و اظهار داشت: در شرایط فعلی باید با نگاه حل معضل به اطراف خود نگاه کنیم و آنها را شناسایی کنیم. مثلا حل مشکلات اقتصادی را باید از طریق پیشرفت ملی و تولید ثروت از علم برطرف کنیم و با این نگاه، یکی از وظایف ما این است که به بحث علم و تولیدات علمی توجه بیش از پیش کنیم و اگر به علم اهمیت می‌دهیم، باید با نگاه مؤمنانه باشد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به اینکه در تعداد مقالات بین‌المللی در سطح منطقه اول هستیم، گفت: البته این تعداد مقالات به معنای رشد علمی نیست و اگر توجه کنیم، در می‌یابیم نقاط قوت کشور ما نقاطی بوده که علم درون‌زای کشور افتخارآفرینی کرده است و افتخارآفرینان علمی نیز همه از کسانی بودند که در انقلاب رشد کردند؛ لذا یکی از مهمترین وظایف ما در محیط دانشگاهی علم‌آموزی است و در کنار آن باید به آرمان‌ها نیز توجه کنیم که در غیر این صورت دچار روزمرگی می‌شویم.

باقری‌لنکرانی تصریح کرد: در دانشگاه نیز نباید فقط در داشتن نگاه سیاسی متوقف شویم، بلکه باید از نگاه سیاسی در شناخت گلوگاه‌ها استفاده کنیم و در غیر اینصورت نیز اگر فقط درگیر توجه به آرمان‌ها و داشتن نگاه سیاسی شویم، دچار خسران و روزمرگی می‌شویم.

در ادامه برنامه دانشجویان سوالات خود را از لنکرانی پرسیدند. وی در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید چرا کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات به رهبر انقلاب نسبت داده می‌شد، گفت: در ابتدا باید ببینیم اصلا چه کسی این ادعا را بیان کرده تا همان مسئله "خَسَن و خُسین" نشود.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری افزود: در بین کاندیداهای انتخابات آقای حدادعادل و ولایتی حکم مشاوره رهبر انقلاب را داشتند. آقای روحانی و جلیلی نیز حکم نماینده بودن رهبری را داشتند. آقای عارف نیز منصوب رهبری در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و همینطور که می‌بینیم همه کاندیداها جز آقای غرضی در سالهای اخیر حکمی از رهبر انقلاب داشتند و می‌توانستند چنین ادعایی کنند. البته در ستاد برخی کاندیداها چنین ادعایی مطرح می‌شد و بنده در بهمن سال 91 به عنوان سخنگوی جبهه پایداری همین مسئله را تذکر دادم که کاندیداها خود را منتسب به رهبری نکنند و این سخنان نیز ثبت شده و قابل دسترس است؛ البته برخی سایت‌ها تخریب‌هایی را که در مورد کاندیداها انجام داده بودند، از آرشیو خود حذف کردند.

لنکرانی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری که در مورد علت کناره‌گیری وی از صحنه انتخابات پرسید، خاطرنشان کرد: بنده انکار نمی‌کنم که عده‌ای علاقه‌مند بودند احراز صلاحیت نشوم و تخریب علیه هیچ کاندیدایی به اندازه بنده نبود و حتی برخی مسائل خانوادگی را مطرح می‌کردند، اما ما از مهرماه سال گذشته تاکید می‌کردیم که گفتمان انقلاب اسلامی با یک کاندیدا به میدان خواهد آمد تا کسانی که از نظر فکری نزدیک بودند، ابهام‌آفرینی نکرده باشند و لذا یک کاندیدا در صحنه باقی ماند و آن کاندیدا نیز در کمتر از یک ماه فعالیت 4 میلیون رای کسب کرد که در مقایسه با خرج‌های انتخاباتی و فعالیت 9 ساله برخی کاندیداها آرای چشم‌گیری است که ظرفیت مهمی از کشور را نشان می‌دهد و نمی‌توان به این بخش بی‌اعتنا بود و انشاءالله با توجه به بدنه جوان و نخبه این بخش آینده روشنی خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری که بی‌خردی اصولگرایان را باعث پیروز نشدن جریان اصولگرا در انتخابات می‌دانست گفت: پرداختن به یک دست از مسائل می‌تواند درسی برای آینده شود و برخی موارد نیز هیچ حاصلی ندارد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در خصوص نظرسنجی‌های پیش از انتخابات گفت: در بحث آرا باید واقع‌بینی داشته باشیم. مسئول یکی از دستگاه‌ها که نظرسنجی‌های قابل استنادی انجام می‌دهد، به بنده گفت تا اسفند 91 اصلا اسم تو را در فهرست کاندیداها قرار نمی‌دادیم. البته بنده قصد ندارم که بگویم آرای بالایی داشتم اما نمی‌توان به این مسائل نیز بی‌توجه بود.

لنکرانی با بیان اینکه نتیجه انتخابات مشخص کرد که مردم نه تنها با اصل نظام هیچ مشکلی ندارند، بلکه نظام، قانون اساسی و رکن اصلی آن یعنی ولایت فقیه را با جان و دل دوست دارند،‌ خاطرنشان کرد: در یکی دو سال قبل از انتخابات با ناکارآمدی سازوکارهای داخلی که با تحریم‌های خارجی نمایان‌تر شده بود و همچنین دعوای بین قوای سه‌گانه، مردم از روش مدیریتی ناراضی شده بودند و تغییری در روش‌ها، البته در چارچوب نظام را طلب می‌کردند و هر کس که می‌توانست چنین تلقی را به‌وجود بیاورد، پیروز انتخابات بود.

وی با اشاره به نتایج انتخاب‌های 76 و 84 خاطرنشان کرد: در سال 76 نیز خاتمی رای آورد که نماد تغییر نسبت به دوران هاشمی بود که البته بعد از رای آوردن مشخص شد این خاتمی بوده که دنباله‌روی دولت هاشمی است و در سال 84 نیز تلقی عمومی مردم این بود که رویکرد جدیدی در مدیریت کشور روی کار بیاید و در مرحله اول انتخابات آن سال خاتمی که از معین حمایت می کرد که تا آن زمان مرسوم نبود و در مرحله دوم که از هاشمی حمایت کرد، پیروز نشدند و پیروز انتخابات احمدی‌نژاد بود.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری تصریح کرد: در این دروه نیز مردم تغییر در روش‌ها و فضای مدیریت کشور را طلب می‌کردند و هر کس می‌توانست مردم را در این جهت اغناء کند، پیروز انتخابات می‌شد و در این سمت و سو برخی سعی کردند جلیلی را به عنوان امتداددهنده دولت احمدی‌نژاد نشان دهند.

لنکرانی در خصوص نظرسنجی‌ها گفت: با اینکه اعتقاد ندارم نظرسنجی‌ها برای ما حجت‌آور است، بلکه باید همه برای فردی که از همه بهتر است تلاش کنند تا آن فرد بتواند آرا را کسب کند. در بهمن‌ماه سال 75 خاتمی در نظرسنجی‌ها با کمترین اقبال‌ها روبرو بود و در بهمن 83 و 91 نیز احمدی‌نژاد و روحانی همین وضعیت را داشتند در حالی که برخی قبل از انتخابات تصور می‌کردند 60 درصد آرا را دارند و حتی می‌توانند آرای خود را به دیگری منتقل کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این گفته‌اش که برخی به دنبال این بودند تا وی تائید صلاحیت نشود و اینکه این حرف به جایگاه شورای نگهبان صدمه می‌زند، اظهار داشت: اگر به عرض بنده خوب دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که گفتم برخی علاقه‌مند بودند تا بنده تائید صلاحیت نشوم و این مسئله ربطی به شورای نگهبان ندارد. جایگاه شورای نگهبان فصل‌الخطابی است و این جایگاه نباید مخدوش شود. چرا که این شورا با چینش این‌چنینی اعضاء باید اطمینان‌‌بخش‌ترین جایگاه در یک نظام باشد و در مورد بنده نیز اعلام کردند که در شورای نگهبان رای‌گیری نشد و حتی اگر صلاحیت بنده احراز نمی‌شد، هیچ مسئله‌ای رخ نمی‌داد و اعتراضی نداشتم.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در پاسخ به سوال دیگری در مورد این گفته آیت‌الله مصباح‌یزدی مبنی بر اینکه اصلح‌تر از لنکرانی نمی‌شناسم، گفت: این حرف قبل از زمانی بود که از حضور قطعی آقای جلیلی تا انتهای انتخابات اطمینان پیدا کنیم و حتی بنده معتقد بودم که جلیلی نسبت به شخص بنده در چندین شاخص اصلح است.

لنکرانی در پاسخ به دانشجوی دیگری که پرسید که شما کنار کشیدن به نفع کاندیدای دیگر را بی‌صداقتی می‌دانستید، پس چرا کناره‌گیری کردید، گفت: طرف این صحبت بنده کاندیداهایی بودند که ثبت‌نام کرده بودند تا به نفع فرد دیگری کنار بکشند و فقط بنایشان این بود که سبدی در انتخابات گذاشته و سپس به نفع فرد دیگری کناره‌گیری کنند. اما نوع کناره‌گیری بنده اینطور نبود و در آخرین جلسه‌ای که قبل از کنار کشیدن با جلیلی داشتم، چند سوال از ایشان پرسیدم که یکی از آنها این بود آیا تا آخر در صحنه باقی می‌مانید که وی به بنده اطمینان داد تا آخر در صحنه باقی خواهد ماند و این مسئله یک نکته کلیدی برای بنده بود.

وی در پاسخ به دانشجوی دیگری که پرسید چون احراز صلاحیت نمی‌شدید به نفع جلیلی کناره‌گیری کردید، اظهار داشت: از همان اول نیز اعلام کرده بودیم که با یک پرچمدار در انتخابات حاضر خواهیم شد و حتی اگر به صورت برهان خلف نیز نگاه کنیم، یعنی اگر فردی که احراز صلاحیت نمی‌شده، به نفع فرد دیگری کناره‌گیری کرده باشد چه اشکالی دارد؟

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری ادامه داد: طرح این مسائل در زمان فعلی هیچ سودی ندارد و فقط ما را درگیر مسائل غیراصلی می‌کند. دشمنان تله‌هایی را برای تضعیف گفتمان انقلاب اسلامی طراحی می‌کنند و یکی از همین تله‌ها ایجاد اختلاف بین افراد معتقد به این گفتمان است تا انرژی آنها صرف اختلافات بیهوده شود.

لنکرانی در پاسخ به دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه در شرایط فعلی چه توصیه‌ای برای دانشجویان در فضای جدید می‌کنید و اولویت‌ها را چه می‌دانید گفت: بنده در چنین جایگاهی نیستم و رهبر انقلاب در دیدار‌های ابتدای سال خود و دیدار با دانشجویان و نخبگان رهنمودهایی در این زمینه می‌کنند و لذا نیاز به طرح مسئله جدیدی ندارد و همه باید به توصیه‌های و رهنمودهای رهبر انقلاب توجه و عمل کنند. بنده کلیدی هم ندارم و کلیدها در اختیار فرد دیگری است.

وی با اشاره به دوران دانشجویی خود در زمان دانشجویی گفت: بنده در دهه 60 به انجمن اسلامی و دفتر تحکیم رفتم، اما آن زمان ما را راه نمی‌دادند و ما تصمیم گرفتیم به کار علمی بپردازیم و اقداماتی انجام دادیم که مورد توجه دیگر دانشجویان قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *