دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰
۱

چرا صادرات پسته کاهش یافت؟

جمعه ۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 309678
دبیرکل انجمن پسته ایران از کاهش ۲۶ درصدی صادرات این محصول در پنج ماه اخیر خبر داد.
به گزارش جهان، حمید فیضی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه گمرک آمار صادرات پسته را تا پایان تیرماه منتشر کرده است، گفت: کل صادرات پسته ایران از اول مهرماه۱۳۹۱ تا پایان تیر ۱۳۹۲، برابر با ۱۱۳ هزار و ۶۱۸ تن (حدود ۱۱۴ هزار تن) بوده است.

وی با اشاره به اینکه این میزان در مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰۴ هزار تن بوده است، افزود: صادرات پسته در سال محصولی جاری نسبت به مدت مشابه سال پیش ۱۰ درصد رشد داشته است.

فیضی با بیان اینکه هرسال محصولی ازاول مهرماه آغاز شده و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد، اضافه کرد: آمارهای اعلام شده توسط انجمن پسته آمار سال محصولی و نه سال تقویمی است.

وی با اشاره به اینکه برخی آمار اعلام شده در رابطه با کاهش صادرات پسته آمار تقویمی است، ادامه داد: درپی سخنان معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر توقف صادرات پسته به مدت شش ماه، در اواخر بهمن ماه سال گذشته تنش بسیار شدیدی ایجاد و لطمه جبران ناپذیری به صنعت پسته کشور وارد شد.

فیضی اضافه کرد: به همین دلیل صادرات پسته در پنج ماه بعد از این اتفاق، ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت.

به گفته وی؛ صادرات پسته در اسفند، فروردین، اردیبهشت و تیر به ترتیب ۳۵، ۶۸، ۱۴ و ۳۱ درصد کاهش و در خردادماه ۱۴ درصد رشد داشته است.

دبیرکل انجمن پسته ایران دخالت غیر کارشناسی شده و غیر علمی در صادرات پسته و اتخاذ تصمیمات ناگهانی بدون توجه به واقعیت های بازار را از عوامل این موضوع دانست.

فیضی با بیان اینکه ممنوعیت فوق با تلاش های انجمن پسته لغو شد، تصریح کرد: آثار این تصمیم بر بازار جهانی پسته ایران همچنان باقی است.

وی با مقایسه رشد ۱۰ درصدی صادرات در سال محصولی و کاهش ۲۶ درصدی آن در سال تقویمی، اظهار داشت: بخش خصوصی کشور طی ماه های مهر تا بهمن سال پیش توانست رشد خوبی را در صادرات پسته ایجاد کند.

فیضی همچنین با اشاره به کاهش ۲۶ درصدی صادرات در سال تقویمی اضافه کرد: این موضوع نشان دهنده این است که دخالت غیر فنی نهادهای دولتی اثرات مخرب بر صادرات وارد می کند وچنین تصمیماتی را باید بازار اعمال کند.

فیضی همچنین با اشاره به کاهش تولید پسته در سال محصولی جدید، گفت: به پیش بینی ما ۸۰ درصد از کل تولید پسته ایران صادر خواهد شد، بنابراین میزان صادرات ما در سال جاری تابع این موضوع است که در نهایت میزان تولید کشور به چه حدی برسد.

وی اضافه کرد: ما در آبان ماه می توانیم پیش بینی دقیقی از میزان صادرات پسته در سال جدید داشته باشیم.

دبیرکل انجمن پسته ادامه داد: علاوه بر این عواملی چون کشتیرانی، بیمه کالا، و ... می تواند بر میزان صادرات پسته اثرگذار باشد.

فیضی خاطرنشان کرد: صنعت پسته ایران در چند سال اخیر علی رغم شرایط تحریم و ... توانسته علاوه بر حفظ روند صادرات آن را توسعه دهد.

وی با بیان اینکه ایران اولین کشور صادرکننده پسته در جهان است، افزود: آمریکا و ترکیه در رتبه های بعدی قرار دارند.

به گفته فیضی، حدود ۵۰ درصد صادرات پسته ایران به کشورهای شرق دور و عمدتا چین انجام می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صادرات پسته در ماه های آخر سال باید قطع شود تا مردم بتوانند برای شب عید آن را بخرند نه اینکه اوج صادرات در زمان نیاز شدید بازار داخلی باشد.