دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

تهدید بزرگ برای سبک زندگی اسلامی

يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۵۰
کد مطلب: 308397
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: متاسفانه وجود ماهواره‌ها و رسانه در خانواده‌ها سبک زندگی اسلامی را بین ما کم رنگ و فرهنگ غربی را در میان ما رواج داده که این یک خطر و تهدید بزرگ است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری، در مصلای امام خمینی(ره)شهرکرد در بیستمین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی با اشاره به جدید نبودن مسئله سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: مسئله سبک زندگی اسلامی موضوعی عمیق و کلیدی در دین مبین اسلام است که قرآن و کتب شیعی ما به این مسئله مهم اشاره و تاکید کرده‌اند.

وی با اشاره به طرح این موضوع از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان یک تئوریسین جهان اسلام و انقلاب اسلامی ایران با یک نگاه دقیق و رژف به دنبال مقابله با جنگ نرم دشمنان بودند بنابراین سبک زندگی اسلامی را تنها راه مقابله به آن دشمنی‌ها دانستند.

حسینی بوشهری با بیان اینکه طرح مسئله سبک زندگی اسلامی از ابعاد بسیار زیادی مورد نظر و بحث است، اظهار کرد: هدف اصلی رهبر انقلاب در طرح این مسئله مهم مقابله با تهاجم، شبیخون و ناتوی فرهنگی دشمنان علیه اسلام بود که مقابله با آن نیازمند یک مقابله جدی فرهنگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه تحقق سبک زندگی اسلامی مقابله با سبک زندگی غربی است، تصریح کرد: طرح شعار سبک زندگی اسلامی از سوی مقام معظم رهبری چراغ راهی برای مقابله با ورود سبک‌های غربی زندگی‌های شخصی و اجتماعی ما در جامعه است.

وی، حوزه‌های علمیه و نخبگان دانشگاهی را پرچم داران تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما قرار دادن یک سبک الگوی اسلامی صحیح و فرهنگ سازی آن در جامعه کنونی است.

وی با طرح این سوال که چرا ما نیازمند یک سبک زندگی اسلامی هستیم؟ تصریح کرد: آیا تاکنون ارتباط‌ها، رفتارهای اجتماعی و اخلاقی، خوراک خانواده‌ها و ارتباط با اقوام و خویشاوندان ما بر اساس یک الگوی اسلامی برنامه ریزی شده است؟ که به طور قطع سبک اسلامی در رفتارهای ما هیچ نقشی نداشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه فرهنگ کنونی ما آمیخته از فرهنگ‌های مختلف است، به تشریح این فرهنگ‌ها در جامعه پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه وجود ماهواره‌ها و رسانه در خانواده‌ها سبک زندگی اسلامی را بین ما کم رنگ و فرهنگ غربی را در میان ما رواج داده که این یک خطر و تهدید بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه آثار فرهنگ قبل انقلاب در جامعه فعلی ما دیده می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه یک سری اقوام و قبایلی متاثر از فرهنگ قبل از انقلاب عمل می‌کنند و این خود به خود در فضای جامعه گسترش و تغییراتی را ایجاد خواهد کرد.

این عضو مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه جامعه ما از فرهنگ اسلامی خالی نیست، خاطرنشان کرد: حضور در خطبه‌های نماز جمعه، عملکرد مطلوب رسانه ملی در ماه رمضان، کتابخانه‌ها، جامعه عظیم قرآنی و حضور جوانان و نوجوانان در برنامه‌های مذهبی از نشانه‌های وجود سبک زندگی اسلامی در جامعه است اما این نقطه مطلوب جامعه اسلامی نیست.

وی یکی از راه‌های تحقق سبک زندگی اسلامی را وجود یک نهضت بزرگ علمی و فرهنگی عنوان و تصریح کرد: باید یک نهضت و فعالیت بزرگ علمی در کشور رخ بدهد تا سبک زندگی به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه بشود.

حسینی بوشهری تحقق سبک زندگی اسلامی را در بستر دین و اسلام عملیاتی دانست و تاکید کرد: زمانی جامعه ما به سمت زندگی اسلامی حرکت می‌کند که سبک زندگی اسلامی از میوه باورهای اعتقادی نشأت بگیرد و این نیازمند یک همت همگانی است.

وی با بیان اینکه اکنون اعتقادات ما با سبک زندگی کنونی ما متفاوت است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری مسئله سبک زندگی اسلامی را مطابقت دادن اعتقادات با آن مطرح کردند و این یک نقطه عطفی در زندگی‌های ما خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امر به معروف و نهی از منکر را یک اصل مهم در دین اسلام دانست و تاکید کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر از جامعه اسلامی رخت ببندد به طور قطع فرهنگ و زندگی دینی در جامعه هیچ جایگاه و ارزشی نخواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *