يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰

چند درصد از معتادین لیسانسه و بالاتر هستند

جمعه ۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 308043
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مواد مخدر کشور گفت: در حال حاضر در کشور 5200 مرکز درمان داوطلبانه با 755 هزار نفر تحت درمان وجود دارد که در طول تاریخ بی سابقه بوده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، بابک دین پرست در همایش بهبودیافتگان استان کرمان گفت: از سال 90 تا 94 ، 40 درصد از جمعیت بین 15 تا 64 سال تحت پوشش برنامه های پیشگیری قرار گرفته اند اگرچه اقدامات فرهنگی دیربازده و ارزیابیشان سخت می باشد.

وی ادامه داد: در سال جاری با مجوزی که از نجار وزیر سابق کشور دریافت کردیم تعداد دستگاه‌های فعال در عرصه فرهنگی و پیشگیری از مواد مخدر را از 8 به 15 دستگاه با اعتبار 20 میلیون تومان رساندیم.

دین پرست بیان کرد: در سند جامع پیشگیری مصوب شده است که 20 درصد اعتبار را به دستگاه‌ها اختصاص دهند و 80 درصد اقدامات پیشگیری را باید خود دستگاه ها بگذارند .

وی ادامه داد: متاسفانه بعضی از دستگاه ها در این امر کوتاهی کردند همچنین در سال گذشته در اجرای این سند هیچوقت نتوانستیم بیش از 10 درصد از اعتبار مورد نیاز را برای اجرای فعالیت‌ها اختصاص دهیم که لازم به ذکر است در کنار این صد در صد استانداری ها بایستی 10 درصد از بودجه فرهنگی استان را به امر برگزاری فعالیتهای مرتبط با پیشگیری ارتباط دهند.

دین پرست از طرح های مشخص شده برای مصون سازی دانش آموزان در حال اعتیاد خبر داد و گفت: رسیدگی به دانش آموزان مصرف کننده اعتیاد ، آموزش سوادآموزی در معتادین ( بیش از 9 میلیون نفر بیسواد در کشور) از طرح های سال 92 می باشد که در چهار استان تهران ، کردستان، آذرباییجان غربی و کرمان به دلیل مرکز ماده 16 برگزار می شود.

وی دلیل عمده گرایش به مواد مخدر را عدم آگاهی و بی سوادی عنوان و بیان کرد: تنها بیش از 22 درصد از معتادین لیسانس و بالاتر هستند.

دین پرست تصریح کرد: 210 میلیون نفر در سال 2010 در کل دنیا مواد مخدر مصرف کردند و 10 ملیون نفر هم در خدمتشان بودند همچنین بیش از 3 میلیارد دلار سودی است که نسیب قاچاقچیان مواد مخدر ایرانی در یک سال می شود.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: بر اساس طرح شیوع شناسی از 210 میلیون نفر معتاد در جهان یک میلیون و 325 نفرشان در کشور جمهوری اسلامی ایران بوده است که 9.3 را زنان تشکیل دادند در حالی که در سال 86 این رقم 5.2 بود.

وی افزود: نرخ شیوع اعتیاد بین 15 تا 64 سال 2.64 است اما استان کرمان در آخرین طرح شیوع شناسی با 4.75 درصد رو به رو بود که بالاترین نرخ را دارد .

دین پرست بیان کرد: در حال حاضر در کشور 5200 مرکز درمان داوطلبانه با 755 هزار نفر تحت درمان وجود دارد .

وی ادامه داد: بعد از تصادفات رانندگی بیشترین آمار مرگ و میر به علت وامد مخدر بوده است اگرچه در سال 91 نسبت به سال 90، 15 درصد کاهش وجود داشته است در سال جاری 3 هزار و 56 نفر به علت مواد مخدر فوت کردند که از این تعداد 110 نفر در کرمان بوده است .

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: سند جامع درمان تا پایان شهریور ماه سال جاری به عنوان دومین سند جامع کشور ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال جاری 22 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به بیمه سلامت معتادین تعلق گرفت همچنین مصوب شد سازمان فنی و حرفه ای بایستی به 25 هزار نفر از بهبودیافتگان آموزش دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *