سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
در جمع دانشجویان طرح ولایت بسیج دانشجویی مطرح شد:

روایت صفار از کنار رفتن او و اژه‌ای از دولت نهم

سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب: 304487
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم با حضور در میان دانش پژوهان طرح ولایت بسیج دانشجویی، ماجرای مخالفت خود و اژه‌ای با معاون اولی مشایی و برکناری‌شان از دولت را روایت کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، محمدحسن صفار هرندی گفت: زمانیکه جریان معاونت اولی آقای مشایی و نامه رهبری پیش آمد، من و آقای اژه‌ای قرار گذاشتیم که اگر جلسه هیات دولت بعد به همین منوال بود، به این جلسات نرویم و زمانیکه مشایی برکنار شد، به من و اژه‌ای گفتند دیگر شما به جلسات هیات دولت نیایید.

وی اظهار کرد: وقتی جریان معاونت اولی آقای مشایی پیش آمد و مقام معظم رهبری نامه‌ای نوشتند، ما انتظار داشتیم که ایشان برکنار شوند ولی آقای احمدی‌نژاد در هیات دولت گفتند مشایی یعنی احمدی‌نژاد و احمدی‌نژاد یعنی مشایی. من و آقای اژه‌ای قرار گذاشتیم که اگر جلسه هیات دولت بعدی هم وضع به همین منوال بود به این جلسات نرویم. آقای مشایی برکنار شدند ولی به بنده و آقای اژه‌ای هم خبر دادند که شما هم دیگر لازم نیست بیایید، ولی زمانیکه حساب کردند دیدند اگر دو وزیر دیگر عزل شود دولت از اعتبار ساقط می‌شود به بنده گفتند هنوز وزیر هستی. اینطور شد که من استعفا دادم.

صفار هرندی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به سال ۸۰ و انتخابات ریاست جمهوری آن سال گفت: در سال ۸۰ که آقای خاتمی با نزدیک به یک ملیون رای بیش‌تر از دور قبلی به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد، جریان اصلاحات که شامل ۱۸ حزب و گروه بود احساس بی‌رقیب بودن در عرصه سیاست کرد، بویژه حزب مشارکت که رییس‌جمهور وابسته به آنها بود. ولی این جریان سه مشکل عمده داشت و این سه مشکل روند شکست‌های پیاپی این جریان را از سال ۸۱ استارت زد. مشکل اول بحران آرمان بود یعنی اینکه این ۱۸ حزب و گروهی که شاکله جبهه اصلاحات را تشکیل داده بودند به قول محمدرضا خاتمی از نماز شب خوان داشت تا سکولار.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بحران دوم، برنامه بود. نمی‌شود یک گروه آرمان‌های مختلفی داشته باشد ولی برنامه‌اش واحد باشد. این فاصله برنامه‌ای به حدی بود که گاهی در دولت اصلاحات کارها و پروژه‌ها نیمه کاره و تنها در حد یک طرح رها می‌شد، مثل طرح ساماندهی اقتصادی. بحران سوم نیز نبود رأس در این جبهه بود. به قول خودشان جبهه بی سر بود و یک شخص به عنوان تمام کننده در این جبهه نبود.

وی ادامه داد: آثار این بحران‌ها این بود که وقتی یک اصلاحاتی حرف می‌زد، مردم می‌گفتند کدام طیف از اصلاحات دارد حرف می‌زند و این جریانات باعث شد وقتی اصلاحات احساس بی‌رقیبی در عرصه سیاست کشور می‌کرد و به زورآزمایی درون جبهه‌ای روی آورد شکست‌هایش شروع شد و اولین شکست آنها نیز انتخابات دومین دوره شورای شهر که یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های انتخابات در تاریخ انقلاب اسلامی از لحاظ مشارکت بود با مشارکت ۱۲ در تهران بود.

وزیر ارشاد دولت نهم اضافه کرد: آنها این بحران‌ها را در این ده سال بویژه در انتخابات اخیر حل کردند. اصلاح‌طلبان گفتند کسی که حرف ساختار‌شکن بزند از ما نیست و بحران آرمان را درمان کردند. در مورد برنامه هم گفتند تمام کسانی که از طرف اصلاحات یا نسبتا نزدیک به آنها در انتخابات شرکت کردند همه یک برنامه مشترک داشتند که نزدیک به تفکر لیبرال کارگزاری بود و وقتی هم آقای خاتمی به آقای عارف می‌گوید به نفع آقای روحانی کنار بکش، آقای عارف با اینکه ناراحت می‌شود، ولی حرف آقای خاتمی را قبول می‌کند و این می‌شود درمان بحران سوم.

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه در پایان نیز درباره کابینه معرفی شده توسط حسن روحانی گفت: این منتظره‌ترین کابینه بود و وقتی کسی ادعا می‌کند هم اصولگراست و هم اصلاح‌طلب، این کابینه از او انتظار می‌رود. شاید در آینده آقای روحانی جلوی برخی از افراد بایستد تا ثابت کند نوچه کسی نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *