سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

رای مجلس به کابینه روحانی چیست؟

دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۲۱
کد مطلب: 304305
گرچه انتقادهایی از داخل اردوی هواداران روحانی نیز به حضور برخی نام ها شنیده می‌شود اما به نظر می‌رسد این نقدها با نزدیک شدن به کارزار رویارویی دولت و مجلس جای خود را به وحدت و همگرایی داده، با حمایت چهره‌های شاخص اصلاح طلب و میانه رو، اجماع کلی نمایندگان نزدیک به دولت را به همراه داشته، موضع وزرای پیشنهادی را در زمان دریافت رای اعتماد مجلس تقویت کند.
به گزارش جهان به نقل از شفاف، آنجا که لاریجانی با زرنگ خواندن روحانی، لیست پیشنهادی اعضای کابینه را از دست او می‌گرفت هنوز بسیاری انتظار داشتند ناگهان نام‌هایی جز آنچه در روزهای اخیر خبر حضورشان در ترکیب احتمالی دولت اینده مخابره می‌شود، در این لیست به چشم خورند. اما روحانی با پایان دادن به گمانه‌زنی‌ها در همان نخستین روز استقرار دولت تدبیر امید خروجی جلسات پرشمار کارگروه‌های مختلف انتخاب وزرا را با رئیس مجلس شمرد تا به سرعت خود را برای دفاع از کابینه در جلسات بررسی صلاحیت وزرا و رای اعتماد به دولت آماده کند.

حالا با انتشار رسمی لیست نهایی کابینه باید منتظر نقدهای رسمی گروه‌های مخالف و موافق در رد یا تایید  حضور برخی نام‌ها در دولت تدبیر و امید ماند. در حالی‌که در جناح مخالف در اولین بامداد بعد از تحلیف حسین شریعتمداری به نقد حضور دو وزیر کهنه کار در لیست ارائه شده روحانی پرداخته، حضور زنگنه و نعمت زاده را تنها دو نمونه بارز از نام‌هایی که شنیدنشان به مذاق او خوش نیامده دانسته است. همسو با کیهان دیگر رسانه‌های اصول‌گرا از هم اکنون حملات خود به کابینه روحانی را آغاز کرده‌اند و باید دید این اعتراض‌ها و نقدها چقدر بر تصمیم  نمایندگان اثر خواهد داشت. 
 
آیا نمایندگان رای سفید خود را به گلدان‌ها خواهند ریخت؟

بی شک اتفاقی که به طور معمول در خصوص همراهی مجلس با دولت رخ می‌دهد به تفاوت کارکرد این دو نهاد باز می‌گردد. چه آنکه مجلس وظیفه قانون گذاری و نظارتی را بر عهده دارد و دولت سکان دار اجرایی کشور است. به طور معمول نمایندگان با تمکین به خواست فردی که به عنوان منتخب مردم برای ریاست دولت برگزیده می‌شود دست او را برای اجرای وعده انتخاباتی‌اش باز گذاشته با حداکثر همراهی، تلاش می‌کنند خود را در مسیر پیام رای مردم قرار داده، دولت را در مسیر پیش روی خود تقویت نمایند. چه آنگه مقام معظم رهبری نیز در پیام تبریک خود به حسن روحانی فرموده بودند: رئیس‌جمهور منتخب، رئیس‌جمهور همه‌ ملت است. همه باید برای دست یافتن به آرمان‌های بزرگی که رئیس‌جمهور و همکاران وی در دولت، متعهد و مسئول تحقق آنند، به آنان کمک و با آنان همکاری صمیمانه کنند.

گرچه انتقادهایی از داخل اردوی هواداران روحانی نیز به حضور برخی نام ها شنیده می‌شود اما به نظر می‌رسد این نقدها با  نزدیک شدن به کارزار رویارویی دولت و مجلس جای خود را به وحدت و همگرایی داده، با حمایت چهره‌های شاخص اصلاح طلب و میانه رو، اجماع کلی نمایندگان نزدیک به دولت را به همراه داشته، موضع وزرای پیشنهادی را در زمان دریافت رای اعتماد مجلس تقویت کند.

در حالی‌که امروز واعظی اولین وزیر پیشنهادی دولت است که به مجلس دعوت شده تا برنامه‌هایش را با نمایندگان در میان گذارد، بنابر اعلام علی لاریجانی نمایندگان دوشنبه هفته آینده بررسی نهایی صلاحیت وزرا را در دستور کار مجلس می‌بینند. بی‌شک رایزنی‌های دولت با نمایندگان تا هفته آینده با روندی پرشتاب ادامه خواهد داشت و روحانی تلاش خواهد کرد با تکیه بر برنامه‌هایی که هر یک از کارگروه‌ها برای تثبیت شعار تدبیر و امید در فعالیت‌های دولت و به حداکثر رساندن توان آن در جهت مقابله با مشکلات موجود طرح ریزی کرده‌اند به کمک وزرای پیشنهادی‌اش رفته، مجلس را نه تنها برای رای اعتماد به دولت، که به رای اعتمادی محکم مجاب نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *