جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۳
۲

طرح جدیدقطر برای تخلیه‌کامل‌پارس‌جنوبی

يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 303936
تولید و استخراج نفت ایران در لایه نفتی پارس جنوبی در حالی هنوز آغاز نشده است که قطر با وجود تولید روزانه ۵۲۵ هزار بشکه نفت با ساخت یک پالایشگاه جدید قصد دارد نفت این میدان مشترک با ایران را به‌طور کامل تخلیه کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، همزمان با تاخیر ۱۰ ساله ایران در توسعه و آغاز استخراج نفت از لایه مشترک نفتی پارس جنوبی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارشی از برنامه‌های جدید قطر به‌منظور تخلیه کامل نفت این لایه مشترک هیدروکربوری منتشر کرده است.

بر این اساس با بهره‌برداری از طرح جدید توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در سمت قطر (میدان الشاهین) توسط "مارسک دانمارک" ظرفیت تولید روزانه نفت در این میدان فراساحلی به بیش از ۵۲۵ هزار بشکه افزایش یافته است.

از سوی دیگر پیش بینی می‌شود در صورت تکمیل چاه‌های جدید دریایی در میدان الشاهین در حالی تولید نفت قطری‌ها از این میدان به مرز ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد که ایران هنوز تولید نفت در این میدان را آغاز نکرده است.

همزمان با توسعه چاه‌ها و تاسیسات فراساحلی قطر برای تخلیه کامل نفت میدان الشاهین، این شریک نفت و گازی ایران در پارس جنوبی به منظور رفع محدودیت‌های استخراج نفت اجرای یک پروژه جدید را در دستور کار قرار داده است.

از این رو هم اکنون مطالعات ساخت یک پالایشگاه ۲۵۰ هزار بشکه‌ای برای فرآورش نفت سنگین تولیدی میدان الشاهین آغاز شده است که در صورت تکمیل و راه‌اندازی این پالایشگاه امکان افزایش بیشتر استخراج طلای سیاه توسط قطر فراهم می‌شود.

با این وجود با گذشت ۲۳ سال از آغاز تولید قطر از لایه نفتی پارس‌جنوبی در حالی میزان تولید نفت این کشور عربی روندی رو به افزایش را تجربه می‌کند که رویای تولید و انتقال نفت از این میدان مشترک در خلیج فارس ۱۰ ساله شده است.

امضای قرارداد طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی سالجاری وارد به دهمین سال اجرایی خود می شود و با وجود گذشته نزدیک به یک دهه از امضای قرارداد توسعه، هنوز امکان تولید و انتقال حتی یک بشکه نفت خام از این میدان مشترک وجود ندارد.

در همین حال مسئولان شرکت نفت و گاز پارس در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه نفت (اردیبهشت ۹۲) در مراسمی نمادین از پایان عملیات حفاری ٧ حلقه چاه لایه نفتی پارس جنوبی خبر داده و تاکید کرده بودند: تولید نفت از این لایه به زودی آغاز می‌شود.

هر چند این چاه‌ها در خلیج فارس حفاری شده‌اند اما در شرایط فعلی ساخت و راه‌اندازی تنها سکوی در دست ساخت این میدان نفتی از پیشرفت اجرایی لازم برخوردار نبوده و تاکنون هیچگونه برنامه زمان بندی برای نصب و راه اندازی این سکوی دریایی در خلیج فارس توسط شرکت ملی نفت اعلام نشده است.

نحوه انتقال نفت تولیدی لایه نفتی پارس جنوبی هم دیگر چالش جدی برای استخراج پایدار طلای سیاه در این میدان مشترک است به طوری‌که تاکنون سناریوهای مختلفی همچون خرید کشتی ویژه استخراج، ذخیره سازی و فرآورش نفت "FPSO" و یا احداث خط لوله دریایی پیشنهاد شده که هیچ یک از این پیشنهادها حتی به مرحله تصویب هم نرسیده است.

از سوی دیگر رستم قاسمی وزیر نفت پیشتر از آغاز تولید نفت در لایه نفتی پارس جنوبی تا بهار سالجاری خبر داده بود که با توجه به پیشرفت اجرایی حفاری چاه‌ها و ساخت سکوی دریایی تولید نفت از این میدان مشترک در سالجاری بعید به نظر می‌رسد.

به گزارش مهر، هدف از طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی تولید روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت از بخش غیر مشترک این سازند هیدروکربوری است هر چند قطر از سال ۱۹۹۱ میلادی تولید نفت از این میدان مشترک را آغاز کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وقتی نمیتونی از حق خودت در مقابل چهارتا کشورک دفاع کنی دیگه چه فایده داره این همه ادعا، حالا هی موشک هوا کن، نانو تولید کن و هزارتا کوفت و زهرمار دیگه!
محمد
Iran, Islamic Republic of
خوب است بعضی ها یک مقدار سنجیده و با مطالعه سخن بگویند و بدانند که طی حداقل 16سال قبل از دولت نهم مسئولین دولت های وقت با وجود موقعیت مناسب ان سال ها چرا یک پالایشگاه نساختند و این میادین را راه اندازی نکردند و این کارها را دارای صرفه اقتصادی نمیدانستند و همینطور کشور را عقب نگه داشتند .