شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

سال و ماه مورد تأکید قرآن کدام است؟

يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب: 303930
استاد هیئت و نجوم حوزه علمیه با اشاره به اینکه تأکید قرآن بر ماه‌های قمری است و در عین حال با ماه‌های شمسی مخالفتی ندارد، گفت: قرآن در مورد علم نجوم و هیئت نظر مساعدی دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشست تخصصی «قرآن و نجوم» به همت بخش حوزوی بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و با حضور حجت‌الاسلام «رمضانی» از اساتید هیئت و نجوم حوزه علمیه، شب گذشته ۱۲ مردادماه برگزار شد.

علم نجوم امروزی همان علم هیئت ریاضی است

حجت‌الاسلام رمضانی با اشاره به اینکه علم نجوم در زمان حاضر با اصطلاح علم نجوم در گذشته متفاوت است، گفت: در گذشته علم هیئت در کنار علم نجوم بود در صورتی که این دو با یکدیگر متفاوت هستند.

استاد نجوم و هیئت حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه با وجود دانستن تمایزهای بین این دو علم در مفهوم آن‌ها تداخلی ایجاد شده است، اظهار داشت: در حال حاضر منظور از نجوم، علم هیئت سابق است و علم هیئت نیز یکی از شعبه‌های ریاضی است که از حرکات و اوضاع کواکب و ستارگان و از طلوع و غروب آن‌ها سخن می‌گوید و تمام مباحث آن برهانی، دقیق و غیرقابل خطا است، مگر اینکه شخص محاسب خطایی انجام دهد.

نجوم علم الهی و مورد تءیید قرآن است

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کتاب‌ها علم نجوم علم الهی معرفی شده و قرآن نیز در مورد علم نجوم و علم هیئت نظر مساعدی دارد، ادامه داد: در کتاب الهی آیات بسیاری در خصوص اهمیت علم هیئت آمده است به طوری که خداوند در آیه ۱۹۰ سوره مبارکه «آل عمران» می‌فرماید «همانا در خلقت آسمان‌ها و زمین و اختلاف شب و روز برای خردمندان نشانه‌های آشکاری است» بنابراین خداوند آن را نشانه‌هایی برای خرمندان و اهل ایمان قرار داده است.

علم هیئت وسیله‌ای برای خداشناسی

حجت‌الاسلام رمضانی با بیان اینکه در آیات الهی افرادی که از طریق علم هیئت به این نظام هدفمند و حساب شده و همچنین وجود خداوند حکیم پی برده‌اند، مورد تشویق قرار داده است، اظهار داشت: خداوند ۱۴۰۰ سال پیش در قرآن از فتح آسمان‌ها و زمین و گردش سیارات سخن گفته است در صورتی که در آن زمان پدیده‌های آسمانی در ذهن کسی نمی‌گنجید.

وی با اشاره به اینکه خداوند در آیه ۳۳ سوره مبارکه «الرحمن» از اهمیت علم هیئت و وجود نیروی قوی و بالاتر سخن به میان آورده است، ادامه داد: سال قمری بر اساس حرکات ماه به دور زمین صورت می‌گیرد به طوری که اگر ماه ۱۲ بار به دور زمین بچرخد یک سال قمری حاصل می‌شود، در صورتی که ماه شمسی از چرخش و گردش یک دور کامل زمین به دور خورشید به وجود می‌آید.

حجت‌الاسلام رمضانی با بیان اینکه در قرآن به سال‌های قمری توجه بیشتری شده است، گفت: در قرآن و روایات بسیاری بر حفظ سال‌های قمری تأکید شده است به طوری که خداوند می‌فرماید: اگر می‌خواهید وقت و زمان فرارسیدن حج را بشناسند باید به ماه‌های قمری توجه کنند، اما این به معنای مخالفت با سال‌های شمسی نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *