يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

ترتیل جزء چهاردهم قرآن کریم+صوت

سوره‌ای که قرائت آن حسابرسی را آسان می‌کند
سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب: 301181
حضرت رسول(ص) در فضیلت سوره مبارکه «نحل» فرموده است: کسى که سوره نحل را بخواند خداوند او را دربرابر نعمت‌هایى که در این جهان به او بخشیده است محاسبه نخواهد کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، کل آیات سوره‌های مبارکه حجر و نحل در چهاردهمین جزء از قرآن کریم واقع شده است.

محتواى سوره مبارکه حجر

سوره حجر بنا بر مشهور میان مفسران از سوره‏هاى مکى است ، و بنا به نقل از فهرست ابن ندیم در تاریخ القرآن پنجاه و دومین سوره‏اى است که در سرزمین مکه بر پیامبر اکرم صلى‏ الله ‏علیه‏ و آله نازل شده است و مجموع آیات آن به اتفاق همه مفسران ۹۹ آیه است .

به همین دلیل همان آهنگ و لحن سوره‏هاى مکى کاملا در آن منعکس است چراکه سوره‏هاى مکى بیشتر بر چند موضوع از جمله معارف اسلامى مخصوصاً توحید و معاد، انذار مشرکان و گنه‌کاران و ستمگران و درس‌هاى عبرتى که در تاریخ پیشینیان وجود داشته است، تکیه مى‏کند.

بنابراین مى‏توان محتواى این سوره را در هفت بخش خلاصه کرد:

۱ -آیات مربوط به مبداء عالم هستى و ایمان به او از طریق مطالعه در اسرار آفرینش.

۲ -آیات مربوط به معاد و کیفر بدکاران.

۳ -اهمیت قرآن و عظمت این کتاب آسمانى.

۴-داستان آفرینش آدم و سرکشى ابلیس و سرانجام کار او به عنوان یک هشدار و بیدار باش براى همه انسان‌ها!

۵ -اشاره به سرگذشت اقوامى همچون قوم لوط و صالح و شعیب، براى تکمیل این هشدار.

۶ -انذار و بشارت و اندرزهاى مؤثر و تهدیدهاى کوبنده و تشویقهاى جالب.

۷ -دعوت از پیامبر به مقاومت و دلدارى او در برابر توطئه‏هاى شدید مخالفان که مخصوصا در محیط مکه بسیار زیاد و خطرناک بود.

نام این سوره از آیه هشتادم که درباره اصحاب حجر ( قوم صالح ) سخن مى‏گوید انتخاب شده است چرا که در این سوره پنج آیه درباره اصحاب حجر است و تنها سوره‏اى است که از قوم صالح به عنوان اصحاب حجر نام مى‏برد.

فضیلت سوره مبارکه حجر

رسول گرامی اسلام می‌فرماید: هر کس سوره حجر را بخواند به عدد مهاجران و انصار و آنهایی که حضرت محمد(ص) را مورد مسخره قرار می‌دادند خداوند به او ده حسنه و پاداش عنایت می کند.

ترتیل جزء چهاردهم قرآن کریم شامل سوره‌های مبارکه حجر و نحل است که در ادامه می‌شنوید:



محتوای سوره مبارکه نحل

به طور کلى مى‏توان گفت که محتواى این سوره را امور زیر تشکیل مى‏دهد که به شکل جالب و متناسبى با هم آمیخته شده است:

۱ -بیش از همه بحث از نعمت‌هاى خداوند در این سوره به میان آمده و آنچنان ریزه‏کاری‌هاى آن تشریح شده که حس شکرگزارى هر انسان آزاده‏اى را بیدار مى‏کند و از این راه او را به آفریننده نعمت‌ها نزدیک مى‏کند.

این نعمت‌ها شامل نعمت‌هاى مربوط به باران، نور آفتاب، انواع گیاهان و میوه‏ها و مواد غذایى دیگر و حیواناتى که خدمتگزار انسان‌ها هستند و منافع و برکاتى که از این حیوانات عاید انسان مى‏شود و انواع وسائل زندگى و حتى نعمت فرزند و همسر ، و خلاصه شامل انواع طیبات مى‏شود.

و به همین علت است که بعضى آن را سوره نعم (جمع نعمت) نامیده‏اند.

ولى مشهور و معروف در نامگذارى این سوره همان سوره نحل است چراکه ضمن بر شمردن نعمت‌هاى گوناگون الهى اشاره‏اى کوتاه و پر معنى و عجیب به زنبور عسل کرده، مخصوصا روى ماده غذایى مهمى که از آن عائد انسان‌هامى‏شود و نشانه‏هاى توحیدى که در زندگى این حشره وجود دارد تکیه کرده است.

۲ -بخش دیگرى از آن از دلائل توحید و عظمت خلقت خدا، معاد، تهدید مشرکان و مجرمان بحث مى‏کند.

۳ -قسمت دیگرى از آن از احکام مختلف اسلامى همانند دستور به عدل و احسان و هجرت و جهاد و نهى از فحشاء و منکر و ظلم و ستم و پیمان‏شکنى و همچنین دعوت به شکرگزارى از نعمت‌هاى او سخن مى‏گوید و در همین رابطه از ابراهیم(ع) قهرمان توحید به عنوان یک بنده شکرگزار در چند آیه نام مى‏برد.

۴ -بخش دیگرى از بدعتهاى مشرکان سخن مى‏گوید و در همین رابطه، مثل‌هاى حسى جالبى ذکر مى‏کند.

۵ -و بالأخره در قسمت دیگرى انسان‌ها را از وسوسه‏هاى شیطان بر حذر مى‏دارد.

فضیلت سوره مبارکه نحل

در بعضى از روایات از پیامبر (ص‏) در فضیلت این سوره چنین نقل شده که فرموده‌اند: کسى که این سوره را بخواند خداوند او را دربرابر نعمت‌هایى که در این جهان به او بخشیده محاسبه نخواهد کرد.

روشن است تلاوت این آیات که قسمت مهمى از نعمت‌هاى الهى را بر شمرده آن هم تلاوتى توأم با تفکر و سپس تصمیم‏گیرى و عمل و گام نهادن در طریق شکرگزارى سبب مى‏شود که هر نعمتى را درست در هدفى که براى آن آفریده شده است مصرف کنند و با چنین حالى دیگر چه محاسبه‏اى از او خواهند کشید مگر نعمت را به جا مصرف نکرده؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *