شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۴

تجلیل آیت‌الله استادی از حرکت ارزشمند یک راننده تاکسی

جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب: 298746
آیت‌الله استادی با اشاره به حرکت ارزشی راننده تاکسی در بازگرداندن طلاهای گمشده فردی به ارزش هفتاد میلیون تومان، گفت: این افراد قهرمان بوده و به جای این‌که از برخی افراد تجلیل شود، باید از این‌ها تجلیل شود.
تجلیل آیت‌الله استادی از حرکت ارزشمند یک راننده تاکسی
به گزارش جهان به نقل از رسا، آیت‌الله رضا استادی، دبیر عالی شورای حوزه علمیه، در دومین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(ع) در مسجد اعظم به بیان احکام فقهی پرداخت خمس اشاره کرد و گفت: همه ما می‌دانیم هر فردی که درآمدی داشته باشد، مانند کسبه که کسب و کار دارد و یا کارمند که حقوق دریافت می‌کند، باید خمس آن را پرداخت کند.

وی ادامه داد: البته در صورتی فرد باید خمس درآمد خود را پرداخت کند، که در طول سال از درآمدی که داشته مالی باقی مانده باشد، از این‌رو اگر فردی در آمدی را کسب کند و در طول سال از آن استفاه کرده و چیزی باقی نمانده باشد، خمس به آن تعلق نمی‌گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که فتوای مراجع درباره پرداخت خمس وسایلی که انسان مصرف کرده و اکنون از آن استفاده نمی‌کند به سه دسته تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: ممکن است انسان، وسیله‌ای در خانه داشته باشد، ولی به سبب کهنه بودن یا دلیل دیگری وسیله جدیدی را خرید و وسیله قبلی، بدون استفاده باقی بماند، در این‌که آیا به آن خمس تعلق می‌گیرد یا خیر؟ مراجع به سه گروه تقسیم می‌شوند.

وی افزود: گروهی از مراجع می‌گویند هر چند فرد به آن وسیله نیاز هم نداشته باشد، خمس ندارد، برخی از مراجع گفته‌اند، اگر در طول سال مورد نیاز باشد خمس ندارد ولی اگر سال گذشته باشد و به آن نیاز نداشته باشد، خمس دارد، فتوای سوم نیز این است که در همه شرایط خمس دارد.

آیت الله استادی با تأکید بر این‌که انسان باید نسبت به نفس خود تسلط داشته و به حلال و حرام توجه کند، اظهار داشت: چندی پیش در رسانه‌ها اعلام شد، راننده تاکسی، طلاهای گمشده فردی که به ارزش هفتاد میلیون تومان بود را او بازگرداند، این افراد قهرمان بوده و به جای این‌که از برخی افراد تجلیل شود، باید از این‌ها تجلیل شود.

دبیر عالی شورای حوزه علمیه در ادامه با بیان این‌که فراموشی و غفلت از یاد خدا انسان را دچار بدبختی می‌کند، گفت: کسی که از یاد خدا غافل باشد برای خود بدبختی به وجود می‌آورد، غفلت و فراموشی از یاد خدا، به خود انسان صدمه می‌زند.

وی تصریح کرد: در سوره مجادله با این مضمون آمده «شیطان بر افرادی که تسلط پیدا می‌کند، آن‌ها را از یاد خدا غافل می‌کند، کسانی که خدا را فراموش می‌کنند حزب الله نیستند، بلکه حزب شیطان بوده که تنها به خودشان آسیب و صدمه می‌زنند».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که فردی که کارهای خیر انجام می‌دهد، در حقیقت به خود سود می‌رساند، خاطرنشان کرد: فردی که کار خلاف می‌کند به خود ضرر می‌رساند، هر وقت انسان در تلاش باشد که به مردم صدمه بزند در حقیقت به خود صدمه می‌زند.

وی ادامه داد: در سوره اعراف آمده «خدا را با تذکر و ترس یاد کنید و از غافلان نباشید»، فرد غافل همانند انسان خواب است، همان‌گونه که اگر انسان در خواب باشد و مال او را ببرند، چیزی متوجه نمی‌شود، انسان غافل هم اگر عبادات او نابود شود متوجه نمی‌شود.

آیت‌الله استادی با اشاره به گفته امام خمینی(ره) «عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید»، بیان داشت: در ماه رمضان که ماه ضیافت الهی است باید یکی از دعاهای مهم ما این باشد که «خدایا ما را از غافلان قرار نده»؛ غفلت سبب جدای فرد از خدا می‌شود، انسان نباید از غافل پیروی کند، انسان نباید بگذار غفلت گریبان گیر او شود.

وی در پایان گفت: لازم انسان به خود نهیب بزند که غفلت او را فرا نگیرد، اگر غفلت انسان را فراگرفت، اعمالش تباه می‌شود هر چند که خودش نداند، کارهای خیر او در حال نابود شدن است، غفلت انسان را گرفتار گناه و کارهای خلاف می‌کند، عبادت خدا، بار انسان را می‌بندد، ولی غفلت کارهای خیر را نابود می‌سازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *