سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
مهم‎ترین تحولات مصر از سقوط مبارک تا برکناری مرسی

سیلاب‎های بهاری نیل

دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 297812
مروری بر مهم‎ترین تحولات مصر از سقوط مبارک تا برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر با کودتای ارتش، می تواند نگاهی فراتر از تحولات چند هفته اخیر سرزمین نیل را به دست دهد و در تحلیل وقایع موثر باشد.
سیلاب‎های بهاری نیل
جهان نيوز -

۵ بهمن ۱۳۸۵؛ تظاهرات گسترده مخالفان در سراسر مصر، هزاران تظاهر‎کننده هم‎زمان با روز خشم و روز پلیس در مصر، در حالی‎که پرچم مصر را در دست داشتند، در برابر کانون وکلا در مرکز قاهره علیه نظام حاکم مصر و دولت این کشور شعار سردادند.

۱۱ اسفند ۱۳۸۹ حسنی مبارک به‎همراه خانواده‎اش در حال فرار از شرم‎الشیخ بازداشت شد.

۲۸ اسفند ۱۳۸۹؛ آغاز همه پرسی اصلاح قانون اساسی در مصر، مصری‎ها به پای صندوق‎‎های رأی رفتند تا در خصوص اصلاح قانون اساسی به منظور برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری و پارلمانی آزاد و عادلانه در این کشور در اواخر امسال، تصمیم‎گیری کنند.

۲۷ تیر ۱۳۹۰ ، وزیر امور خارجه جدید مصر تعیین شد، نخست‎وزیر مصر روز یکشنبه «محمد کامل عمرو» را به‎عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور منصوب کرد. وی جانشین محمد العرابی وزیر خارجه کنونی مصر خواهد شد. این انتصاب در چهارچوب ترمیم گسترده کابینه از سوی «عصام شرف»، نخست‎وزیر مصر با هدف آرام کردن معترضانی است که از کندگامی اصلاحات خشمگین هستند.

۲۳ مرداد۱۳۹۰؛ منطقه العباسیه در قاهره برای دومین روز متوالی شاهد تظاهرات جوانان انقلابی مصر بود. این تظاهرات پس از سخنرانی «محمد حسین طنطاوی» رئیس شورای عالی نظامی مصر در مقابل مسجد النور در منطقه العباسیه آغاز شد و با دخالت نیرو‎های پلیس به خشونت کشیده شد.

۲۴ مرداد۱۳۹۰؛ محاکمه مبارک آغاز شد، حسنی مبارک به‎همراه علاء و جمال، پسرانش در داخل قفس اتهام در دادگاه قاهره قرار گرفته‎اند. پیش از شروع جلسه محاکمه مبارک، درگیری‎هایی میان طرفداران و مخالفان وی رخ داد و حامیان وی به تیم شبکه الجزیره حمله‎ور شدند.

۳۰ آبان ۱۳۹۰؛ عصام شرف نخست‎وزیر استعفا کرد. «عصام شرف» نخست‎وزیر دولت مصر، عصر امروز و بعد از نشست کمیسیون اداره بحران مصر، استعفای خود را به شورای نظامی حاکم بر مصر تقدیم کرد و شورای عالی نظامی مصر دقایقی پیش استعفای دولت موقت مصر را پذیرفت. پس از انتشار خبر پذیرش استعفای دولت شرف، سراسر میدان التحریر را شادی و شور فراگرفت.

۱۱ آذر ۱۳۹۰؛ اولین مرحله انتخابات پارلمانی در مصر برگزار شد. رئیس کمیته مستقل انتخابات میزان مشارکت مردم در این انتخابات را ۶۲ درصد اعلام و تأکید کرد از زمان مبارک تا‎کنون این بیشترین میزان مشارکت مردم در انتخابات مصر بوده است.

۱۲ آذر ۱۳۹۰؛ کمال الجنزوری، ‎ نخست‎وزیر منصوب شورای عالی نظامی مصر در واپسین ساعات شب گذشته اعضای کابینه ۲۳ نفره خود را اعلام کرد. کابینه الجنزوری دربردارنده تغییر و تحولی اساسی نبوده و ۱۲ وزیر از کابینه عصام شرف همچنان در پست‎‎های خود ابقا شدند و تغییرات صورت گرفته تغییر و تحولاتی صوری و شکلی بوده‎ است.

۱۴ آذر ۱۳۹۰؛ پیشتازی احزاب اسلامی در انتخابات مصر، فهرست‎های ۳ حزب اسلامی بیش از ۶۵ درصد آرای نخستین مرحله انتخابات پارلمانی مصر را به خود اختصاص دادند. در این انتخابات حزب آزادی و عدالت (وابسته به اخوان‎المسلمین) ۳۶.۶۲ درصد، فهرست حزب النور (سلفیها) ۲۴.۳۶درصد، و حزب الوسط به ۴.۲۷ درصد دست یافتند.

۲۳ آذر ۱۳۹۰؛ آغاز دومین مرحله انتخابات پارلمانی مصر، دومین مرحله از اولین انتخابات پارلمانی مصر پس از انقلاب مردمی و سرنگونی «حسنی مبارک» دیکتاتور این کشور، آغاز شد. حدود ۳هزار و ۴۰۰ نامزد به دو شکل فردی و فهرست‎‎های انتخاباتی برای کسب ۱۸۰ کرسی پارلمان مصر با هم رقابت می‎کنند. انتخابات پارلمانی مصر در ۳ مرحله برگزار می‎شود.

۱۴ دی ۱۳۹۰؛ سومین مرحله از انتخابات پارلمانی مصر برگزار شد و محاکمه «حسنی مبارک» دیکتاتور مخلوع این کشور و دیگر اعضای خانواده وی ادامه پیدا کرد.

۱۸ دی ۱۳۹۰؛ نتایج انتخابات اعلام شد که بر اساس آن اسلام‎گرایان توانسته بودند اکثریت کرسی‎‎های مجلس را تصاحب کنند.

۱۶ بهمن ۱۳۹۰؛ ۴۴ نفر از مقامات سابق متهم به سوءاستفاده از منابع دولتی در زمان ریاست‎جمهوری مبارک شدند.

۲۰ اسفند ۱۳۹۰؛ مجلس مصر رأی عدم اطمینان به دولت انتقالی داد که توسط نظامیان اداره می‎شد و در تاریخ ۱۷ مارس نیز کمیته قانون اساسی مصر تشکیل شد.

۲ و ۳ خرداد۱۳۹۱؛ برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری و پیروزی محمد مرسی نامزد اخوان‎المسلمین

۲۷ خرداد۱۳۹۱؛ دادگاه عالی قانون اساسی مصر، طی دو حکم جداگانه از یک سو صلاحیت یک سوم نمایندگان مجلس «الشعب» که اکثر آن‎ها نمایندگان جریان اسلامگرا از جماعت اخوان المسلمون بودند را ابطال کرد و از سوی دیگر بر لازم الاجرا نبودن قانون «برکناری سیاسی» حکم داد تا «احمد شفیق»، آخرین نخست‎وزیر حسنی مبارک همچنان در کورس رقابت‎‎های انتخاباتی باقی بماند.

۱۸ تیرماه ۱۳۹۱؛ محمد مرسی رئیس‎جمهوری جدید مصر تصمیم انحلال پارلمان این کشور را لغو کرد. مرسی با صدور بیانیه‎ای اعلام کرده است که پارلمان مصر باید جلسات خود را از سر بگیرد تا اعضای پارلمان جدید انتخاب شوند.

۱۹ تیرماه ۱۳۹۱؛ جلسه اضطراری شورای نظامی مصر پس از اعلام دستور حفظ پارلمان؛ شورای عالی نظامی مصر پس از دستور محمد مرسی برای عدم انحلال پارلمان، جلسه اضطراری تشکیل داد تا در مورد پیامد‎های این تصمیم بحث و گفت‎وگو کند.

۹ شهریور ۱۳۹۱؛ حضور چهار ساعته محمد مرسی در نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران، بدون ملاقات با مقامات ایرانی و برای تحویل ریاست جنبش به محمود احمدی‎نژاد، حضوری که سخنرانی افتتاحیه مرسی در آن بسیار جنجال برانگیز شد و انتقادات زیادی را در داخل و خارج برانگیخت. مرسی با حمله به سوریه و طرفدارانش، نظام سوریه را خونریز نامید و گفت هم اکنون انقلاب سوری‎ها علیه نظام ظالم در جریان است.

۲ آذر ۱۳۹۱؛ محمد مرسی در خلال عزل دادستان کل مصر و نصب دادستان جدید، حکمی صادر کرد که براساس آن رئیس‎جمهور، عملا تا تشکیل پارلمان این کشور قدرت مطلقه خواهد بود و هر کلام وی حکم قانونی را خواهد داشت که هیچ قاضی و دادگاه عالی رتبه‎ای حق نقض آن را نخواهد داشت.

۵ آذر ۱۳۹۱؛ پس از سه روز از حکم جنجالی مرسی، بحران جاری در مصر میان طرفداران و مخالفان محمد مرسی رئیس‎جمهوری تشدید شد. عبدالمنعم ابوالفتوح یکی از مهم‎ترین حامیان جریان اسلامی سیاسی که می‎توانست حلقه ارتباطی میان اسلام‎گرایان و نیرو‎های مدنی باشد، از تظاهرات معترضان در میدان التحریر حمایت کرده است. محمدالبرادعی مدیر کل سابق آژانس بین‎المللی انرژی اتمی و دو تن از سیاستمدارن دیگر مصر به توطئه علیه رئیس‎جمهور مصر متهم شدند.

۲۵ خرداد ۱۳۹۲؛ مرسی اعلام کرده است که در برابر معترضان عقب نشینی نخواهد کرد.

۹ تیرماه ۱۳۹۲؛ مخالفان و موافقان مرسی همچنان مشغول تظاهرات خیابانی در شهر‎های مخنلف مصر هستند.

۱۱ تیرماه ۱۳۹۲؛ پس از استعفای دوازده وزیر کابینه مرسی، و افزایش خشونت‎ها، ارتش ۴۸ ساعت به همه گروه‎های سیاسی فرصت داد تا با هم توافق کنند، وگرنه قدرت را در دست خواهد گرفت.

۱۳تیرماه ۱۳۹۲؛ با ادامه درگیری‎ها میان مخالفان و موافقان محمد مرسی و کشته شدن ده‎ها شهروند مصری، و از طرف دیگر عدم توافق دولت با مخالفان، بامداد ۱۳تیرماه، رئیس ستاد ارتش مصر، مرسی را از ریاست‎جمهوری برکنار و رئیس شورای قانون اساسی را مسئول تشکیل کابینه موقت تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کرد. مرسی هم در ستاد مشترک ارتش مصر بازداشت خانگی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *