جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
حجت الاسلام پناهيان

شادی‌نيمه‌شعبان کمترازاندوه عاشورانيست!

دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 294652
لبخند زدن و شاد بودن در نيمه شعبان از اندوه در روز عاشورا كمتر نيست و اين همان معناست كه بايد در شادي اهل بيت شاد و در اندوه آنان اندوهگين بود.
به گزارش جهان به نقل از عقيق، حجت الاسلام عليرضا پناهيان در شب ميلاد حضرت صاحب(عج) با بيان اينكه هركس كه در نيمه شعبان قلبا شاد باشد، نشانه ايمان اوست، اظهار داشت: لبخند زدن و شاد بودن در نيمه شعبان از اندوه در روز عاشورا كمتر نيست و اين همان معناست كه بايد در شادي اهل بيت شاد و در اندوه آنان اندوهگين بود.

وي با اشاره به اهميت شب و روز نيمه شعبان گفت: شب ميلاد حضرت صاحب(عج) در شب نيمه شعبان مقدر شده كه شب بسيار بزرگي است و مي توان گفت اين جشني كه مردم در اين شب مي گيرند، بزرگترين جشن تولد جهان است.

حجت الاسلام پناهيان در ادامه به مبحث تعاون و همكاري به عنوان مطلبي كاربردي در راستاي مقدمه سازي ظهور اشاره كرده و افزود: ظهور يك امر غيبي مطلق نيست كه هيچ كس و هيچ چيز نتواند در آن اثر بگذارد، بلكه عمل و رفتار و تمام كارهاي ما و البته حركات و افعال دشمنان نيز در ظهور حضرت حجت(عج) قطعا اثرگذار است.

وي با اشاره به حديثي از اميرالمومنين كه مي فرمايند "از يكديگر كمك بگيريد براي اقامه حق" گفت: ما بايد روح تعاون و همكاري را در خود و اطرافيان مان تقويت كرده و ترويج دهيم تا جامعه از بي حالي و بي حوصلگي و خمودگي خارج شود.

اين سخنران محافل مذهبي ادامه داد: ما در ارتباط با همسايه به قدري توصيه و سفارش داريم كه برخي از آن معصوم سوال كردند كه آيا با اين اوصافي كه شما براي همسايه ذكر كرديد او از انسان ارث هم مي برد، كه پاسخ به اين سوال منفي اما جايگاه همسايه محفوظ بود.

وي با تاكيد بر اقامه و راه اندازي كارهاي همه گير و لزوم ايجاد روحيه تعاون ميان اقشار مختلف مردم، بيان داشت: ما اگر مي خواهيم ظهور رخ دهد بايد جمع شده و تعاون داشته باشيم، در غير اينصورت با كارهاي انفرادي اين مهم محقق نمي شود.

 پناهيان كه در مهديه تهران سخنراني مي كرد، تعاون را مقدمه امر به معروف و نهي از منكر دانسته و گفت: فرهنگ تعاون وقتي در جامعه اي ضعيف شود، گناه و دشمني در آن جامعه افزايش مي يابد.

وي با اشاره به فرهنگ غرب و نوع نگاه آن ها به مقوله تعاون ادامه داد: فرهنگ غرب يكي از اهدافش از بين بردن تعاون در بين جوامع ديگر است و ما بايد مقابل اين روحيه بايستيم و در خانه امام زمان(عج) كه مي رويم انفرادي نه، بلكه هر كدام از ما دست چند نفر ديگر را نيز گرفته و پيش حضرت ببريم.

اين استاد حوزه و دانشگاه در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به قسمتي از آيه دوم سوره مباركه مائده (تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَ لاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ) تصريح كرد: همانطور كه در متن آيه نيز اشاره شده، بايد در كارهاي خير به يكديگر و در تعاوني مطلوب  كمك كرد و در مقابل آن عدم ايجاد تعاون در قبال كارهاي ناصحيح است.

وي گفت: براي مثال در حال حاضر و در جامعه ما بي حجابي نوعي كمك به گناه است. خانمي كه به هر دليلي حجاب خود را رعايت نمي كند بايد اين را بداند كه كار او تعاون در گناه محسوب مي شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *