يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۷
۸

هويت ديپلمات مورد بحث جلیلی و ولایتی در مناظره فاش شد+تصاویر

يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 291580
رسانه‌هاي حامي علي اكبر ولايتي امروز متن سند مورد مناقشه ميان اين كانديدا با سعيد جليلي در مناظره تلويزيوني را منتشر كردند.
هويت ديپلمات مورد بحث جلیلی و ولایتی در مناظره فاش شد+تصاویر
به گزارش جهان به نقل از سیاست ما، علی اکبر ولایتی وزیر خارجه پیشین کشورمان در آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری پس از اشاره به مذاکره اش با نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه از دیدار خود با فردی به نام« لویت» سخن گفت که با واکنش سعید جلیلی مواجه شد.

جلیلی در این مناظره دیدار و گفتگوی ولایتی با این فرد را کم ارزش قلمداد کرده و از لویت با عنوان کارشناس الیزه یاد کرد.

براساس اين گزارش ،فردی که ولایتی از دیدار و مذاکره با او سخن گفت «ژان دیوید لویت» مشاور ویژه دیپلماتیک رئیس جمهوری فرانسه بوده است که به نوشته روزنامه لوموند از جمله مشاوران بلند پایه و مورد وثوق نیکلای سارکوزی بوده است.

لوموند درباره این دیپلمات کهنه کار فرانسوی می نویسد ژان-دیوید لویت Jean-David Levitte سمت های زیادی در دستگاه دیپلماسی فرانسه داشته است. او سفیر سابق فرانسه در آمریکا، مشاور ویژه سارکوزی در همۀ پرونده های دیپلماتیک، سفیر فرانسه در سازمان ملل(۲۰۰۰-۲۰۰۲)، و رییس شورای امنیت ملی فرانسه، مذاکره کننده در بسیاری از موضوعات بین المللی از جمله قطعنامۀ ۱۴۴۱ عراق و مشاور ویژه دیپلماتیک شیراک نیز بوده است.

لویت قرار بود پس از پیروزی سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری رئیس شورای عالی امنیت ملی فرانسه باشد؛ نهادی که با اصرار سارکوزی و برگرفته از مدل شورای امنیت ملی آمریکا قرار بود تأسیس شود، اما در نهایت این شورا به دلیل رقابت های موجود میان نهادهای سیاستگذاری تشکیل نشد.

روزنامه لوموند فرانسه در یادداشتی به قلم ناتالی نوگایرد در سال ۲۰۰۷ اشاره ای به مجرای دیپلماسی باز شده توسط علی اکبر ولایتی با مقامات فرانسوی داشته و می نویسد: از اسناد اینگونه برمی آید که سارکوزی تلاش می کرد تا دیپلماسی پنهانی را با ایران در پیش گیرد.

اسناد آمریکایی نیز این مسئله را افشا کرده اند. جریان از زمانی آغاز شد که الیزه در می ۲۰۰۷ کانالی برای مذاکره با علی اکبر ولایتی، مشاور دیپلماتیک رهبری ایران باز کرد. مسیری که تلاش داشت بدون حضور احمدی نژاد که فردی غیرقابل مذاکره قلمداد می شد به راه حلی برسد.

لوموند در ادامه گزارش خود بدون اشاره به جزیئات آنچه باعث مسدود شدن این مسیر شد نوشته است که فرانسوی ها بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که ایران تصمیم جدی برای حل مشکل ندارد.


https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000291/nf00291580-1.jpg
عكس؛ژان ديويد لويت نفر دوم در مراسم استقبال ساركوزي از گوردون براون نخست وزير وقت انگليس

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000291/nf00291580-2.jpg
كاخ اليزه ديويد لويت در حال صحبت با نيكلا ساركوزي
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید
در عکس بالا، نفر وسط، نخست وزیر کانادا است نه آقای لویت.
آقای ولایتی در یک تعبیر گفتند لویت نفر دوم فرانسه است. آقای جلیلی هم به صورت استفهام انکاری پاسخ دادند: لویت نفر دوم فرانسه است؟ اصل مطلب این بود.
ایشون که رئیس شورای امنیت فرانسه هم نشد، چون شورا به قول شما شکل نگرفت اما اگر می شد، باز هم می شد گفت ایشان نفر دوم فرانسه است؟ مثلا الان آقای جلیلی نفر دوم ایران است؟!
مشاور ویژه یعنی اینکه نفر دوم فرانسه !!!؟؟؟؟


معلومه که نفر دوم فرانسه نیست و نبوده
Iran, Islamic Republic of
مشاور وي‍ژه يا هر چي اسمش رو ميگذاريد هر چي باشه كارشناس دون پايه نبوده و ثانيا ايشان رييس شوراي امنيت ملي فرانسه ،سفير و ... نيز بوده است .آقاي دكتر جليلي چند سال دبير شوراي عالي امنيت ملي بوده است و بعنوان سوابق ارشد مديريتي براي احراز پست رياست جمهوري به اين سوابق تكيه دارد !!!
براي ما ملت فرقي نمي كنه كه اين خارجي فرد اول يا دوم يا سوم باشد . مهم اين است كه آقاي ولايتي تقواي سياسي را رعايت نكرده و نسبت به بازگويي مسائل امنيتي هسته اي كشور فقط به خاطر راي آوري اقدام كرده و آقاي جليلي قصد داشتند با كم ارزش كردن اين موضوع از ادامه طرح مسائل حساس مملكتي جلوگيري كنند. در حاليكه اكثر بينندگان اين مطلب را متوجه شدند ولي سايت حامي آقاي ولايتي نسبت به فاش كردن هويت اين آقاي خارجي و يا به اصطلاح عامه عدم آگاهي آقاي جليلي را به رخ بكشد در حاليكه آقاي دكتر جليلي اشراف كامل به افراد مربوط به موضوع هسته اي چه داخلي و چه خارجي دارند و اين ولايتي بوده كه بازنده اين جريان شد. واقعا براي ايشان كه فرد نزديك رهبري هستند متاسفم و شايد ايشان هم دارند نان نزديك رهبر بودن را ميخورند. زيرا در آخر جمع بندي صحبتهايش خودش را منصوب از سوي امام راحل دانستند كه بهر حال همان امام بزرگوار فرمودند ميزان وضع فعلي افراد است !!!
حقیقت گرا
آقای ولایتی واقعا با حرف هایش در مناظره سوم آرای خود را به شدت کاهش داد.

دکتر جلیلی کاملا با آرامش و خیلی منطقی پاسخ میداد.
سلمان
یعنی الان که آقای ولایتی مشاور رهبری هستند نفر دوم کشورند ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
خوشا به سعادت دكتر ولايتي كه افتخار مشاورت مقام معظم رهبري را دارد و اين افتخار بزرگي است كه نصيب هر كسي نميشود در ضمن جايگاه مشاوران روئساي جمهور بسيار بالاتر از وزراست حالا كسي كه مشاور مقام معظم رهبري باشد مسلما به سبب جايگاه رهبري در موقعيت ويژه اي برخورداراست .يك خارجي مسلما در مواجه با آقاي دكتر ولايتي به سبب نزديكي ايشان به رهبر عزيزمان آقاي ولايتي را در حوزه سياست خارجي شخص مهمي عنوان خواهد نمود.