شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۳
نگاهي ديگر به فيلم سينمايي «ملکه»

آقاي باشه آهنگر! دست مريزاد!

پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 291065
متن و محتواي «ملکه» و مضمون جدي و منتشر در حقيقت اين اثر، توجه و تنبهي است که به عنصر ايمان، انسان و ماوراي ماده يعني بعد هستي‌شناسانه خلقت و حقيقت الهي سلوک بشر مي دهد.
آقاي باشه آهنگر! دست مريزاد!
به گزارش جهان، کیهان افزود: اين فراز مهم و خطير و حق مدارانه را که «ملکه» به راستي و درستي و با شيوه اي هنرورزانه، جنگ را از يک مصاف ظاهري با دشمني دون مثل ارتش بعث عراق، به جنگ باطني انسان الهي با عاقبت دنيايي و قصه پرغصه اما شيرين و شيداييِ تعهد و ايثار و انسانيت انسان در مهلکه جنگ سخت افزار ميدان نبرد و نرم افزار تصميم اکبر مي کشاند و در مصاف جهادگونةانسان با خود و ميدان عمل اطرافش، به ترسيم يکي از پيچيده ترين و مهيب ترين موقعيت ها در زندگي بشر خاصه در ميدان جنگ مي پردازدنبايد از خاطر برد و دست کم گرفت.
و «ملکه» چنين فيلمي است؛ با همه اين متن و حواشي قابل تأمل و مهم. شخصيت اصلي فيلم، رزمنده سپاه حق است يعني همان «بسيجي».نامي که هرگز غبار فراموشي نخواهد گرفت و کهنه نخواهد شد.چراکه بسيجي خلاصه حضور خدايي انسان در زمين است و مادام که انساني باشد و زميني، بسيجي هم هست؛ گيريم که به قالب هاي مختلف و در آوردگاه هاي گوناگون.«ملکه» هم جولانگه بسيجي است؛ فرقي نمي کند که در لباس سرباز يا فرمانده؛ در هيأت مخالف يا موافق؛ پيروز يا شکست خورده؛ فرقي نمي کند.
و رسيديم به موضع و موقف خوف و رجا که حالت مومن در دنياست و فيلم سينمايي ملکه چه تلاش درخور و مبارکي براي به تصويرکشيدن اين موقعيت عرفاني و مؤمنامه دارد و به انجامش مي رساند.
فيلم بي هيچ ترديدي يک دستاورد غني و ارزشمند و عبرت آموز از سينماورزي جنگاورانه و به تصويرکشيدن نمايي کمتر ديده شده از سالهاي جنگ تحميلي ماست.
تصويري که چه در فرم و چه در مضمون و چه در قصه و چه در ميزانسن و چه در نتيجه گيري کاملا آگاهانه و بصيرت آميز رفتار مي کند و اين نتيجه گيري از هر چيزي مهم تر است و اين سرانجام از هر رهاوردي عميق تر و دقيق تر.
مهم آن است که در «ملکه» جنگ انسان با نفس و تلاقي جهاد اکبر و اصغر با همه رمز و رازها و خصوصيات جنگ هشت ساله و با همه خاطرات و تجربيات عيني تماشاگرانش در ايران توانسته به شمايي قابل فهم و درکي جدي تر از نمونه هاي پيشين آثار سينمايي ما در اين حوزه دست يابد و اين موفقيت کمي نيست.
فيلم ملکه يک دستاورد عظيم فني را با رعايت استانداردهاي بصري در حوزه اي از عميق ترين و دقيق ترين معاني و مفاهيم فکري و عرفاني به تصوير مي کشد و ميزان و مراتب صدق اين حقيقت را تاريخ مشخص خواهد کرد، نه جشنواره ها و نه فروش و نه نوع اکران و نه هيچ بازي ديگري؛ فقط تاريخ!
آقاي باشه آهنگر! دست مريزاد! خسته نباشي! 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *