يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

چرا قبله مسلمانان تغییر کرد؟

يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب: 288981
صهیونیست ها تلاش می کنند بیت المقدس را متعلق به آیین یهود بدانند در حالی که قدمت حضور مسیحیت و مسلمانان در مسجدالاقصی بیش از یهودیان است.
چرا قبله مسلمانان تغییر کرد؟
به گزارش جهان به نقل از شفقنا، اصغر قائدان عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل گفت: پیامبر در نوزدهمین ماه از هجرت در میان قبیله ای به نام سالم ابن عوف حضور داشت و مدتی بود که سرزنش های یهودیان مبنی بر نداشتن قبله مستقل توسط مسلمانان او را نگران و ناراحت کرده بود که چه دینی آوردی و چه پیامبری هستی که برای خود قبله نداری و پیامبر با خدا مناجات می کرد که او را از سرزنش یهودیان نجات دهد.

وی ادامه داد: بعد از سه روز عبادت و مناجات و حضور در میان قبیله بنی سلمه آیات تغییر قبله در میان نماز ظهر و بعد از رکعت دوم نماز بر پیامبر نازل می شود که قبله را از سمت مسجدالاقصی به سمت مسجدالحرام تغییر دهد و پیامبر ۱۶۰ درجه از سمت شمال شرقی به سمت جنوب تغییر جهت داد و چون پیامبر در حال نماز جماعت بود و مردان و زنان پشت سر او قرار داشتند، پیامبر به سبب چرخشی که داشت در جای مأمومین و مأمومین در جای امام قرار گرفتند و زنان نیز جلوتر از مردان قرار گرفتند بنابراین پیامبر همانطور که چرخش را انجام می داد نماز را به طور فرادا خواند و مأمومین هم نمازشان را به عنوان نماز فرادا تمام کردند و در این زمان مسجد سلمه به خاطر اینکه در یک زمان دو قبله پیدا کرد به "ذوقبلتین" معروف شد و بعدها این مسجد توسط سعودی ها بازسازی و مسجد بزرگی ساخته شد که به همان نام در منطقه خندق معروف است.

استاد تاریخ دانشگاه تهران در رابطه با تعبیری که یهودی ها مبنی بر سست عنصر بودن مسلمانان استفاده می کردند گفت: یهودی ها نسبت به مسلمانان این ایراد را مطرح می کردند که چرا نمی توانند به یک سمت نماز بخوانند چون حنفا که به آیین حضرت ابراهیم بودند به سمت کعبه و مسلمانان هم به سمت مسجدالحرام نماز می خواندند بنابراین تقریبا سه قبله در مکه پدیدار شده بود.

او در ادامه اظهار کرد: گروه اول پیروان حضرت ابراهیم بودند که به سمت کعبه نماز می خواندند که البته به ندرت افرادی بودند که این کار را انجام می دادند. گروه دوم مسلمانان و یهودیانی بودند که به سمت مسجدالاقصی نماز می خواندند و گوه سوم افرادی بودند که به سمت بت هایی که در داخل و اطراف کعبه بود عبادت می کردند.

قائدان در خصوص علت تغییر قبله عنوان کرد: شاید فلسفه تغییر قبله ای که مسلمانان و حنفا به آن سمت نماز می خواندند این بود که خداوند می خواست قبله واحدی را برای مسلمانان مشخص کند تا کسی به خاطر اینکه تعدادی به سمت مسجدالاقصی و تعدادی دیگر به سمت مسجدالحرام نماز می خوانند در شک و تردید نباشد.

او با اشاره به اینکه اعتقاد به قبله واحد در هیچ دینی جز اسلام دیده نمی شود خاطر نشان کرد: شاید هم تعیین قبله واحد، برای نجات پیامبر از سرزنش یهودی ها و هم به دلیل ایجاد انسجام و اتحاد در عبادت جامعه اسلامی است و الان شاهد این هستیم که میلیاردها مسلمان به سمت مسجد الحرام نماز می خوانند و این در کنار تمامی مظاهر عبادی مسلمانان، ویژگی منحصر به فردی است که همه به یک سمت نماز می خوانند.

این استاد دانشگاه در خصوص مدت زمانی که مسلمانان به سمت مسجدالاقصی نماز خواندند گفت: مسلمانان حدود ۱۵ سال و حتی قبل از مبعث پیامبر همانند برخی از حنفا به سمت مسجدالاقصی نماز می خواندند و اگر چه عبادت پیامبر بعد از اسلام که به صورت نمازهای پنج گانه بود با قبل از آن متفاوت شد و با مشاهده غار حراء در جبل النور می توان فهمید که دهانه غار به سمت شمال شرقی است و بسیار راحت می توان به سمت مسجدالاقصی نماز خواند در حالی که قسمت آخر غار که به سمت مسجد الحرام است تا حدودی نماز خواندن به آن سمت را مشکل می کند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/000288/n00288981-b.jpg

او در رابطه با انتخاب کعبه به عنوان قبله مسلمانان اظهار کرد: مکه ام القری یعنی "مادر کشورها" و نیز اولین خانه خدا بر روی زمین بود که برای عبادت و طواف ساخته شده بود و تقدس ویژه ای داشت که این تقدس همواره از زمان حضرت ابراهیم وجود داشته است اما چون در دوره هایی قبایل خزاعه آن را با پدیده بت پرستی دچار آلودگی کردند، طبیعتأ این مکان نمی توانست برای پرستش مکان مناسبی باشد تا پیامبر بتواند به آن سمت نماز بخواند.

عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی ادامه داد: بنابراین شرایط طوری نبود که پیامبر بخواهد به سمت مکه نماز بخواند اما زمانی که پیامبر در مکه حکومت و دولت را شکل می داد و نیروی نظامی در اختیار داشت جنگ هایش نیز در حال شروع شدن بود. که قطعأ یکی از پروسه این جنگ ها فتح مکه بود که پیامبر قصد داشت آخرین مرکز شرک را از بین ببرد و آن را از ناپاکی ها پاک کند.

قائدان در ادامه اظهار کرد: بنابراین پیامبر به سمت مکه رفت و آلودگی ها را پاک و بت ها را از کعبه بیرون ریخت و مکه به قبله صاف و پاکی تبدیل شد که خداوند انتظار داشت که همه مسلمانان به سمت آن نماز بخوانند به همین جهت دستور تغییر قبله از جانب خدا بر پیامبر نازل شد چرا که در مکه دیگر بتی وجود نداشت که نماز خواندن به آن سمت را از نظر شرعی با مشکل مواجه کند.

او با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف خدا در تغییر قبله، آزمایش مسلمانان بود یادآور شد: برخی از یاران پیامبر منافقینی بودند که هم گام با یهودی ها نغمه اختلاف سر می دادند که اگر پیامبر آیین مستقلی دارد پس چرا قبله مستقلی ندارد و به سمت قبله یهودی ها نماز می خواند. بنابراین خدا می خواست این افراد را آزمایش کند که بعد از اینکه قبله مستقلی برای مسلمانان مشخص می شود آیا باز هم شکایتی دارند یا نه و یا این قضیه تمام می شود و سست ایمانان از کسانی که ایمان کامل دارند جدا می شوند.

این استاد دانشگاه گفت: زمانی که آیه تغییر قبله نازل می شود یک عده از همان افراد دوباره ایراد می گیرند که اگر شما به سمت مسجد القصی نماز می خواندید چرا الان تغییر قبله دادید و به عبارت دیگر چرا هدف استراتژیک و عبادی شما یکسان نیست ومرتب در حال تغییر است. این افراد همواره به پیامبر شکایت می کردند و خداوند در جواب آنها فرمود" ما چنین تغییری را انجام دادیم تا ببینیم کدام از شما ثبات قدم دارد و کدامیک از شما لرزان و سست است تا کسانی که ایمان دارند از بی ایمانان تمیز داده شوند".

قائدان با بیان اینکه بیت المقدس یک نقطه اشتراک برای تمام ادیان الهی است اظهار کرد: این مکان مرکز ثقلی برای عبادت همه موحدان جهان بوده و هر دین و آیینی به این سمت توجه داشته است پس می تواند یک نقطه اشتراکی باشد که همه به این سمت توجه کنند.

او با اشاره به اینکه پیامبر قبل از رفتن به معراج در مسجدالاقصی نماز می خواند ادامه داد: مسجدالاقصی مکانی بوده که صرفأ برای آیین الهی مانند حنیف و بعد از آن اسلام ساخته شده است و روایت است که پیامبر زمانی که می خواست به معراج برود اول به سمت مسجدالاقصی می رفت و در آنجا با همه انبیای الهی نماز می خواند. یعنی همه آنها بر اساس روایات به پیامبر اسلام اقتدا می کردند. بر همین اساس می توان گفت مسجد الاقصی یک مرکز ثقل و عبادی هم است و با وجود تغییر قبله باز هم توجه خدا به سمت مسجد الاقصی است.

استاد تاریخ دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه حفظ بیت المقدس نشان از اشتراک عبادی و مذهبی همه ادیان الهی دارد خاطر نشان کرد: وقتی انبیاء الهی به این سمت توجه دارند می توان گفت این مکان یک مکان مشترک بین ادیان است و همه فرقه ها و مذاهبی هم که نسبت به این خانه دلبستگی دارند می توانند این دلبستگی را صرف نظر از هر آیینی در غالب اعتقاد دینی ومذهبی نشان دهند و آن را حفظ کنند.

او در پایان اظهار کرد: الان مسجدالاقصی در معرض خطر است و صهیونیست ها تلاش می کنند آن را به نحوی به محاق ببرند و از طرف دیگر تلاش می کنند آن را متعلق به آیین یهود بدانند در حالی که قدمت حضور مسیحیت ومسلمانان بیشتر از یهودی ها است بنابراین طبیعی که مسلمانان و مسیحیان باید نسبت به آن احساس دلسوزی و مالکیت داشته باشند و اجازه ندهند صهیونیست ها چنین فاجعه ای را نسبت به قبله اول مسلمانان داشته باشند.
https://jahannews.com/vdcdjj0xfyt0jn6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdjj0xfyt0jn6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *