چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

وقتی سازمان‌اطلاعاتی فیلم سانسور می کند

چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب: 285689
به نوشته روزنامه گاردین چاپ لندن، یک سند سیا که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده، نشان می دهد که این سازمان آمریکایی به شکل دادن داستان فیلم ˈسی دقیقه پس از نیمه شبˈ (زیرو دارک ثیرتی) ساخته اخیر ˈکاترین بیگلوˈ در باره عملیات جستجو برای شکار ˈاسامه بن لادنˈ کمک کرده اند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، به نوشته ˈبن چایلدˈ در گاردین، کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در ماه ژانویه تحقیقاتی در باره این موضوع آغاز کرد که آیا در پی نگرانی اعضا بلندپایه سیا از به تصویر کشیده شدن شکنجه برای یافتن فرمانده القاعده، بیگلو و ˈمارک بولˈ فیلمنامه نویس دسترسی نامتناسب به اطلاعات محرمانه سیا داشته اند.

این تحقیق در ماه فوریه پس از آن متوقف شد که ˈسی دقیقه پس از نیمه شبˈ که ابتدا به عنوان پیشتاز در اسکار معرف شده بود، معروفترین مراسم سینمایی جهان را تنها با یک جایزه برای صداگذاری ترک کرد.

اما اکنون آشکار شده است که سیا با موفقیت بر بول برای حذف برخی از صحنه ها از متن این فیلم فشار آورده است که برخی از آنها ممکن بود تصویری منفی از سیا به نمایش بگذارد.

جزییات این امر در یادداشتی که بر اساس قانون آزادی انتشار اطلاعات آمریکا منتشر شد، آمده است و شامل پنج کنفرانس تلفنی است که در اواخر سال 2011 برای کارکنان دفتر امور همگانی سیا برای کمک به تبلیغ تصویر مناسبی از سیا و عملیات شکار بن لادن برگزار شد.

بر اساس این یادداشت، چند عنصر در پیش نویس سناریوی ˈسی دقیقه پس از نیمه شبˈ به درخواست سیا برای ساخت فیلم نهایی تغییر یافت.

از جمله اینکه ˈمایاˈ قهرمان فیلم که نقش وی را ˈجسیکا چستینزˈ بازی می کند در فیلم اولیه در صحنه ای از شکنجه معروق به غرق مصنوعی (واتربوردینگ) دیده می شود، اما در فیلم نهایی وی تنها ناظر است.

یک صحنه که در آن از یک سگ برای بازجویی از یک مظنون استفاده شده نیز از فیلمبرداری حذف شد. در نهایت نیز به علت پافشاری سیا یک بخش که در آن عوامل سیا بر روی پشت بام خانه ایی در اسلام آباد جشن و شادمانی به راه انداخته و می نوشند و با اسلحه کلاشینکوف تیراندازی هوایی می کنند، حذف شده است.

با حذف این بخش ها به رغم استفاده مستند از سگ های مهاجم در بازجویی آمریکا از مظنونان ترور در بازداشتگاه خلیج گوانتانامو در نخستین روزهای جنگ با ترور ˈجرج دبلیو بوشˈ رییس جمهوری پیشین آمریکا و همچنین به رغم انتشار برخی از عکس ها از رسوایی ابوغریب که در آن سگ ها، زندانیان لخت وعریان را تهدید می کردند، موافقت شد.

به نظر می رسد این یادداشت تایید کننده حدس و گمان ها در باره وجود روابط گرم و صمیمانه میان سیا و بول باشد به گونه ایی که سیا از به تصویر کشیده شده چهره مثبتی از خود در این فیلم به علت میزان کمکی که به فیلمسازان کرده است، اطمینان داشته است.

یکی از کارکنان سیا در اسنادی که سال گذشته انتشار یافت، خطاب به همکارانش نوشت: ما به عنوان یک سازمان و بول بسیار به پیشرفت تمایل داشتیم. به گونه ایی که وی با گذاشتن فیلمنامه و جزییات این فیلم در اختیار ما موافقت کرده بود. بنابراین ما کاملا از آنچه وی به نمایش درخواهد آورد، احساس راحتی می کنیم.

این در حالیست که بول در پاسخی که با پست الکترونیک ارسال کرد، موضوع اجازه به سیا را برای تاثیرگذاری بر تصمیم های خلاق فیلمسازی در فیلم سی دقیقه پس از نیمه شب تکذیب کرد.

وی نوشت: ما به برخی درخواست ها برای محرمانه نگهداشتن جزییات عملیاتی و هویت شرکت کنندگان در عملیات احترام گذاشتیم. اما در باره هر گونه نگارش یا کار هنری، تصمیم های نهایی در باره محتوای فیلم به وسیله فیلسمازان گرفته شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *