جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

دل دردتان را جدي بگيريد

دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۰۸
کد مطلب: 285130
گوارش التهابي يكي از مهمترين دلايل بروز بيماري آپانديس است كه اگر به موقع تشخيص و درمان نشود ممكن است منجر به مرگ و مير شود.
به گزارش جهان، صلاح الدين دلشاد فوق تخصص جراحي كودكان و دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران آپانديس را يك بيماري شايع دانست و گفت: تنها درمان اين بيماري جراحي است و اگر به موقع تشخيص و درمان نشود عوارض خطرناكي خواهد داشت.

وي با بيان اينكه اين بيماري در قسمت آپانديس روده كه يك زائده ايست بين بست مانند و در اول روده بزرگ  قرار دارد، افزود: به علت انسداد اين زائده توسط رنگ هاي مدفوعي، اجسام خارجي، هسته ميوه ها و انگل عفوني مي شود.

اين فوق تخصص جراحي در خصوص مراحل چهارگانه آپانديس تصريح كرد: در مرحله اول فقط حالت التهابي، در مرحله دوم سياه شدن و از بين رفتن ديواره هاي آپانديس، در مرحله سوم سوراخ شدن آپانديس يا خالي شدن محتويات چركي به داخل شكم و در مرحله چهارم التهاب داخل شكم به علت پخش شدن مواد چركي در شكم مي باشد.

دلشاد، با اشاره به اينكه بيماري آپانديسيك در جوانان و نوجوانان بيش از كودكان و سالمندان مي باشد عنوان كرد: اما سير بيماري در كودكان و سالمندان سريعتر از جوانان و نوجوانان است براي مثال اگر مراحل آپانديسيك در جوانان طي پنج روز طول مي كشد تا به مرحله نهايي برسد اين فاصله زماني در كودكان و سالمندان 48 ساعت خواهد بود كه مرحله نهايي بسيار خطرناك است و عدم درمان به موقع آن منجر به مرگ و مير مي گردد.

وي در ادامه علل بروز اين بيماري در كودكان را انسداد داخل آپانديسيك ناشي از تورم نسوج (لفناوي) ديواره آن دانست و اظهار داشت: در اكثر موارد بر اثر بيماري هاي سرماخوردگي، تنفسي و گوارش التهابي به وجود مي آيد.

عضو هيئت علمي دانشگاه ايران همچنين گفت: مهمترين علائم اين بيماري عبارتند از درد شكم كه ابتدا در اطراف ناف است و كم كم به سمت راست و پايين شكم انتقال يافته و باقي مي ماند، در مرحله بعد تهوع و استفراغ كه پس از شروع درد نمايان مي شود و بعد از آن بي اشتهايي و در مراحل پيشرفته تب و اسهال ديده مي شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: سونوگرافي فقط در 50 درصد موارد مي تواند آپانديسيك را تشخيص دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *