يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
در دومین نشست "مشق حماسه" مطرح شد؛

رییس‌جمهور بعدی،درک‌فرهنگی‌ازمشکلات داشته‌باشد

زرشناس: زاکانی در درک اندیشه های امام نمره بالایی می‌گیرد
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب: 282467
دومین نشست از سلسله نشست های مشق حماسه که پنج شنبه شب به همت جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی برگزار شد به نقد، تحلیل وآسیب شناسی 34 ساله انقلاب اسلامی پرداخت.
به گزارش خبرنگار سياسي جهان، در این نشست یعقوب توکلی تاریخ شناس، شهریار زرشناس اندیشمند اسلامی، مجتبی شاکری سخنگوی جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی، عباس فاطمی نویسنده و تحلیلگر در نقد فضای فرهنگی کشور و نفوذ ریشه های غربی در آن سخنرانی کردند.

رهبری دوره اول تهاجم فرهنگی با سروش بود
در ابتدای بحث شهریار زرشناس گفت: ما نیاز داریم بنیانهای نظری را تبیین کنیم. تهاجم فرهنگی از سال 60 تا 69 شروع شد. موج دوم از سال 69 تا 76 و موج سوم از سال 76 تا 88 است.

وی با بیان اینکه در دوره اول لیدر ایدئولوژیک تهاجم فرهنگی عبدالکریم سروش بود، تصریح کرد: شاگردان سروش در وزارت ارشاد همه کاره بودند از سال 60 تا 69، مطبوعات ما و موسسه های اصلی فرهنگی ما مثل کیهان و اطلاعات آن زمان در اختیار این افراد بود. تکلیف اطلاعات که مشخص بود و الان نیز مشخص است. اما کیهان دست جریانی بود که بعدها به حلقه کیان معروف شد. یعنی شما وقتی آرایش فرهنگی را نگاه می کنید متوجه می شوید وزارتخانه اصلی دست سروش است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب فرهنگی در آن زمان توسط سروش اداره می شد تصریح کرد: یعنی شاکله فرهنگی دست یک جریان فکری است اما خودش را به لحاظ سازمانی و تشکیلاتی تولید و مدون می کند. سروش جلساتی را برای حلقه خاص برگزار می کند، مثلا وقتی شمس الواعظین از روزنامه ها ساپورت تئوریک می‌کند و کیهان تبلیغات می کند ولی این رفتار به گونه ای است که تابلویی را بالای سر نبردند.

زرشناس با بیان اینکه آنها در سال 67 و 68 پرچم خود را بالا بردند، اظهار داشت: سروش کار تئوریک قبض و بست شریعت را انجام می دهد و این مقالات در اصل اولین مانیفست نئولیبرال است. یک پوزیتویست نئولیبرال مدلی از آراء کارل پوپر غربی را مطرح می کند. این چکیده تفکر سروش است ولی به شکلی که هویت آشکار ندارد و تشکیلات پنهانی درست می کند.

این اندیشمند اسلامی با اشاره به اینکه از سال 69، مجله ها و روزنامه ها از دست این گروه خارج شد، تصریح کرد: اینها در سال 67 و 68، ارتباط با خارج ندارند و برای تهاجم فرهنگی دست به ترجمه می زنند. مجموعه آثار اندیشمندان غربی مروج این اندیشه مثل آثار خانم هانا آرنت ترجمه می شود. آرنت نویسنده کتاب ریشه های توتالیتاریسم است. همینطور کوئیسلر در آثارش ترجمه می شود، فقط در مورد خانم آرنت اینکه او رئیس جامعه زنان صهیونیست است و در ادامه ترجمه گسترده ای از کتاب های اریش فوروم انجام می شود. تا آن موقع فقط کتاب گریز آزادی فوروم ترجمه شده بود ولی در آن سالها یک موج سازمان یافته و هماهنگ مشغول ترجمه چنین تفکراتی بود.


انقلاب ما نیاز به فرماندهی کل قوای فرهنگی دارد
در ادامه این نشست عباس فاطمی نویسنده و پژوهشگر با اشاره به شرایط کشور در سالهای اول انقلاب، گفت: از حلقه کیان آدم هایی بودند که به مدیریت وزارت ارشاد آمدند.

وی با بیان اینکه امام قبل از انقلاب در پاریس در مورد مسائل فرهنگی بسیار صحبت می کردند اظهار داشت: مسائل فنی در صدر سخنان امام بود مثلا در مورد مارکسیست ها به راحت فرمودند ما با اینها همکاری نمی کنیم.

فاطمی با بیان اینکه تمام رویش های خوب جامعه ما از خانواده سرچشمه می گیرد، تصریح کرد: کاری که نظام آموزش و پرورش ما باید در زمینه فرهنگی انجام دهد درست انجام نمی شود. عمدتا مدیران ما آدم های متعهد هستند ولی یا فرصت اعمال تغییرات ندارند یا اراده انجام آن را تصور نمی کنند.

وی ادامه داد: کاری که دشمن کرده تغییر نگاه مدیران و سرگرم کردن آنها به کار سطحی است. دشمن توانست با سیاست فریب مدیران و تغییر یا کنار گذاشتن اصول در ذهن مدیران کاری بکند که در حوزه رسانه و سینما صدای واحد شکل نگیرد.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به اینکه انقلاب ما نیاز به فرماندهی کل قوای فرهنگی دارد، اظهار داشت: بودجه های فرهنگی در کشور بسیار ناچیز است امیدواریم حماسه ای که امسال مردم رقم می زنند فضایی باز شود و فرصت پیش بیاید بازنگری در قانون اساسی شکل بگیرد و به دستگاه فرهنگی بیشتر پرداخته شود.

بسیاری از متولیان فرهنگ ما به اندازه مردم فهم فرهنگی ندارند
در ادامه این نشست مجتبی شاکری، عضو جمعیت ایثارگران نیز گفت: فرهنگ در اصل می خواهد انسانها را از درون دارای اصولی منسجم قرار دهد ولی در حال حاضر اصلی ترین مسئله این است که یک نظام الهی در مقابل یک نظام شیطانی قرار گرفته است.

شاکری با انتقاد از کلی گویی های صورت گرفته در عرصه فرهنگ گفت: اینکه به صورت کلی از نظام الهی بگوییم و کلی از نظام شیطانی بگوییم برای تشخیص راه درست به کار نمی آید و باید این نوع نظام ها را به صورت لایه به لایه بررسی کنیم.

وی ادامه داد: همین الان فیلم هایی که در زیر نظر دستگاه فرهنگی کشور تولید می شود ملاحظه می کنید که اصلا درباره دین نیست؛ این کار را نظام شیطانی انجام داده و برای برون رفت از این مسئله باید امام تکثیر شود و در شخصیت و اندیشه ما آن نگاه امام نسبت به پیامبر، استکبار، فلسطین، سوریه، آرمان ها و به اسلام ها ترویج شود و در این صورت مسیر درست خواهد شد.

شاکری با بیان اینکه نباید در این مرحله متوقف شویم، اظهار داشت: نوع نگاه ما به دین جایگاه ولایت باید همان بیان مقام معظم رهبری باشد. ایشان در مورد تئوری فرهنگی بیانات فراوانی داشتند مثل همین موضوع کرسی های آزاد اندیشی.

وی ادامه داد: در سیما فیلم بیش از 40 هزار اثر از داخل و خارج برای تبدیل شدن به فیلم و سریال به دست ما رسیده ولی تمامی آثار مملو از تفکرات نزدیک اومانیستی است، چه در داخل و چه در خارج. برای اصلاح این رویه و تولید صحیح ما باید برخی از باب های فقهی را در کشور باز کنیم.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه در کشور کتاب خوب تولید نمی شود تصریح کرد: به خاطر همین است که کتابخوان نداریم. رمان خوب تولید
فاطمی با بیان اینکه زاکانی به مقوله فرهنگ بسیار بها می دهد، اظهار داشت: در دولت آینده من به آقای زاکانی بسیار امیدوارم و اگر مردم به او اقبال کنند امید دارم گره فرهنگی کشور به دست افرادی مثل زاکانی باز شود.
نمی شود، سینمای ما سینمای مرده است هر چند در سطح رهبری بیشترین تلاش ها انجام می شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی الان کجاست؟! ما باید از اینها حساب بکشیم. سعی کنیم اندیشه درست در کشور جاری شود آموزش و پرورش و کرسی های آزاد اندیش ما کجا رفته اند؟


وی با بیان اینکه شرایط به لحاظ سیاسی باید به صورت صحیح درک شود تصریح کرد: دولت آینده باید تیمی را که برای اداره فرهنگ به کار می برد واقعا فرهنگی و صاحب نگاه صحیح در این زمینه باشد. ما ظرفیت های بسیار خوبی در جامعه داریم بسیاری از متولیان فرهنگ ما به اندازه مردم فهم فرهنگی ندارند. مردم ما در زمینه اسلام و دین بسیار جلو حرکت می کنند.

هر جا عقب می افتیم می گوییم حضرت آقا نظر بدهند
در ادامه جلسه علیرضا نادعلی مجری-کارشناس برنامه از یعقوب توکلی متفکر تاریخی درخواست کرد تا ادامه بحث را پی بگیرد.

توکلی گفت: مشکل اساسی این است که ما در کارها اهل مداومت نیستیم و متفکران ما در تولید ادبیات اسلامی کار خاصی انجام نمی دهند. این چه ظلمی است که در حق ولایت فقیه می کنیم. هر کاری صورت می گیرد مسئولیت را متوجه حضرت آقا می کنیم. هر جا عقب می افتیم می گوییم حضرت آقا نظر بدهند.

وی با بیان اینکه بزرگترین آفت ما این است که خودمان را تجزیه می کنیم تصریح کرد: آنچه که در آندولوس منتهی به سقوط مسلمانان شد تنها مسئله اخلاقی نبود. یکی از اصلی ترین مسائل در آندولوس شیوه حکومتی بود زیرا در آن زمان حکومت طوری بود که وقتی حاکمی از دنیا می رفت کشور بین پسران او تقسیم می شد و این روند همینطور ادامه پیدا می کرد و در نهایت این تفرق باعث شد آخرین مسلمانان نیز از اروپا رانده شوند.

این متفکر تاریخی با اشاره به اینکه دچار بیماری تفرق شده ایم اظهار داشت: مثلا الان در عرصه سیاست همه احساس تکلیف کردیم. پلورالیسم فکری - فرهنگی که به کشور حاکم شده ما را به سمت تفرق پیش می برد.

توکلی با بیان اینکه ما برای بقا و ماندن بحران و جنگ با وهابیت را پیش رو خواهیم داشت، تصریح کرد: خطر وهابیت بیشتر از صهیونسیم است چون صهیونیسم به خاطر علاقه ای که به قدرت دارد با ما جنگ نخواهد کرد ولی مسئله وهابیت به خاطر تفکراتی که در زمینه شهادت طلبی مطرح کرده بسیار خطرناک است.

دولتی باید سرکار بیاید که به مهاجمین سرویس فرهنگی ندهد
در ادامه نشست مجری برنامه از شهریار زرشناس اندیشمند اسلامی درخواست کرد تا نحوه ترویج سکولاریسم و اندیشه سیاسی را در این 34 سال تشریح کند که زرشناس تصریح کرد: ما از طرف غرب مدرن نزدیک 200 سال مورد تهاجم فرهنگی و سیاسی قرار گرفته ایم این اعمال با اغراض مشخص سیاسی صورت گرفت.

زرشناس افزود: لذا در شرایط فعلی دولتی باید سرکار بیاید که به مهاجمین سرویس فرهنگی ندهد. حرکت فقط در سینما نباید باشد بلکه مهمتر نظام دانشگاهی ماست زیرا آنها نظام دانشگاهی را تبدیل به پاشنه آشیل کشور کرده اند. حدود 14 میلیون دانشگاهی داریم که علوم انسانی مدرن در بین آنها ترویج سکولاریسم را انجام داده و حتی اگر 5 میلیون از این دانشجویان هم تحت تاثیر قرار گرفته باشند بسیار بد است.


زرشناس با بیان اینکه ما در اصل یک طبقه سکولار در کشور تشکیل دادیم، تصریح کرد: دولتی که از سال 68 سرکار می آید ما را به سمت سرمایه داری می برد. اولین چهره ای که در دنیا نئولیبرال را ترویج کرد خانم مارگارت تاچر بود. این شخص هایک را مراد خود می دانست و عبدالکریم سروش تمام نظریاتش را از هایک گرفته بود و بعد از انقلاب از طریق شورای انقلاب فرهنگی سروش شروع به برنامه ریزی سکولاریسم در کشور کرد.

وی با بیان اینکه در ایران تکیه کردن روی تکنوکراسی برای روی کار آوردن نئولیبرالها است تصریح کرد: فکر می کردم اگر آقای احمدی نژاد بیاید شرایط تغییر می کند ولی متاسفانه این طور نشد در این شرایط ما نباید جنگ فرهنگی را ببازیم. در حال حاضر با وضعیت اقتصادی موجود به طور حتم فتنه های بیشتری در راه خواهد بود.

وجود حلقه های منحرف، آدم های خوب را استحاله می کند
شاکری در ادامه بحث با بیان اینکه در دولت اول احمدی نژاد یکی از کسانی که قوی ترین نقدها را درباره وزارت ارشاد و مدیریت آقای صفار هرندی در آن دوره نوشت شمقدری بود و حالا سینمای ما در ذیل مدیریت این فرد به این روز افتاده است، گفت: اینکه حرف زدن تا عمل کردن فاصله بسیار دارد یک حقیقت است و آسیب شناسی فرهنگی باید به صورت جدی صورت بگیرد نوع انتخاب همکاران بسیار موثر است چیزی که باعث می شود آدم های خوبی استحاله شوند وجود حلقه های منحرف دور این افراد است.

وی با بیان اینکه یکی از سردمداران جنگ نرم به کشور سفر کرده اظهار داشت: او به ایران آمده تا ترتیب مصاحبه برای بی بی سی و من و تو را بعد از انتخابات آماده کند. ماجرایی که در  جشنواره های بین المللی وجود دارد یک مشکل است. برخی فکر می کنند اگر در این جشنواره ها بتوانند موفق شوند صاحب موقعیت می شوند.

شاکری ادامه داد: ما برای حراست انقلاب باید دائم در صحنه باشیم. حال انقلاب وضعیت کشور را همیشه باید بپرسیم و دچار غفلت نشویم. دوستانی بودند بسیار دغدغه مند ولی اکنون در شرایطی غیرقابل بازگشت قرار گرفتند.

دشمن با تکثر می خواهد ما را بشکند
توکلی ادامه مباحثه در این نشست را در اختیار گرفت و گفت: البته در کشور اتاق فکر هست مراکز مختلفی در حوزه هنری در سازمان تبلیغات در تلاشند ولی مسئله این است که ما مثل ارتشی شده ایم که نمی دانیم الان باید از تک تیرانداز استفاده کنیم یا توپخانه یا نیروی پیاده نظام را وارد کنیم و به نظر من احتیاج به یک مهندسی فرهنگی داریم.

توکلی ادامه داد: ما در شرایط فعلی باید نیروی مولد تربیت کنیم ما باید متفکران را جمع کنیم وحدت رویه و وحدت فکری ایجاد کنیم. متاسفانه ادبیات فکری وهابیت بدون اینکه کسی متوجه باشد در کشور جریان دارد و باید بتوانیم نیروهای فکری را تجمیع کنیم.

زرشناس نیز با حمایت از سخنان توکلی گفت: ما باید کار اساسی انجام دهیم و نیروهای حزب اللهی انقلابی را از غربت خارج کنیم. تا بتوانیم بچه مسلمان ها را وارد تولید و اینگونه افراد را تکثر بخشیم.

وی یکی از راه های تهاجم فرهنگی را تکثر رسانه ها دانست و گفت: دشمن با تکثر می خواهد ما را بشکند و سکولاریسم را با استفاده از رسانه های خود در داخل ترویج
زرشناس: معتقد هستم که دکتر زاکانی بینش بسیار روشنی دارد و کمتر مسئولی را دیده ام اینگونه دغدغه های فرهنگی را درک بکند. امیدوارم اگر ایشان امکان حضور پیدا کرد فضای فرهنگی از شرایط فعلی خارج شود.
می دهد. مثلا مهرنامه ساختمان و تشکیلات بسیار قوی دارد و بازار توزیع کتاب در دست اینگونه افراد است. ناشرین توده ای که همه لیبرال هستند اگر همین الان به کتابفروشی های مرکز شهر مراجعه کنیم کتاب ها و آثاری از رحیم پور ازغدی و شهید آوینی بسیار کم پیدا می شود و این کار به صورت هماهنگ انجام می شود و من متاسفم که چرا نمی توانیم بازار توزیع کتاب را در دست بگیریم. ما توان این را داریم تا چند نشریه تئوریک حزب اللهی منتشر کنیم.

زرشناس نیاز به پژوهشکده تئوریک را بسیار مهم دانست و گفت: باید پاتوق اهل قلم و اهل فکر بسازیم، مثل کانون اندیشه جوان و اینگونه محل ها را باید گسترش دهیم. در حال حاضر جنگ نرم وجود دارد و مشکل پشت مشکل است و معتقدم ما نیاز داریم به رئیس جمهوری که درک فرهنگی از مشکلات داشته باشد. رئیس جمهورهایی که تا به حال داشتیم غیر از حضرت آقا که دغدغه فرهنگی ایشان بسیار عجیب و حیرت انگیز است بقیه مسئولان در سطح بسیار ضعیفی بوده اند ما نباید دنبال کسی باشیم که در عرصه فرهنگ بینش ندارد.

کمتر مسئولی را دیده ام که مثل دکتر زاکانی دغدغه های فرهنگی را درک بکند
زرشناس با بیان اینکه علیرضا زاکانی در طراز یک کاندیدای اصلح است، تصریح کرد: خودم معتقد هستم که دکتر زاکانی بینش بسیار روشنی دارد و کمتر مسئولی را دیده ام اینگونه دغدغه های فرهنگی را درک بکند. امیدوارم اگر ایشان امکان حضور پیدا کرد فضای فرهنگی از شرایط فعلی خارج شود. البته اگر الان شهید آوینی بود حتما می گفتم به آوینی رای بدهید ولی در حال حاضر دکتر زاکانی از نظر من اصلح است.

در ادامه نشست عباس فاطمی، نویسنده و تحلیلگر درباره انتخابات، گفت: اولویت اول باید با کسی باشد که می خواهد به مردم و به فرهنگ خدمت کند. در کشور اتاق فکر، شورای راهبردی و شورای سیاستگذاری بسیار وجود دارد اما در زمینه عمل ضعیف عمل کرده ایم. اگر در حال حاضر حوزه دفاعی اینقدر منسجم است به خاطر این است که فرماندهی آن برعهده مقام معظم رهبری است. البته نمی گویم حضرت آقا بیاید فرهنگ را دست بگیرد بلکه منظورم این است که باید نگاه ایشان در عرصه فرهنگ حاکم باشد.

فاطمی با بیان اینکه زاکانی به مقوله فرهنگ بسیار بها می دهد، اظهار داشت: در دولت آینده من به آقای زاکانی بسیار امیدوارم و اگر مردم به او اقبال کنند امید دارم گره فرهنگی کشور به دست افرادی مثل زاکانی باز شود.

شاکری در ادامه برنامه با بیان اینکه ما اسوه ای مثل مقام معظم رهبری داریم گفت: همین مدل نگاه کردن به جهان و نظام سلطه باید توسط دیگر مسئولان ادامه پیدا کند. ما اگر واقعا خودمان به این مدل نزدیک تر کنیم از جنبه های مختلف می توانیم افراد دانا و عالم تربیت کنیم و رئیس جمهور باید در مقابل نظام سلطه منفعل نباشد. ما باید یاد بگیریم در شیوه ورود به مسائل دسته بندی کنیم و خود را از معرض نقد دور نکنیم و از مدل خود مقام معظم رهبری پیروی کنیم.

زاکانی در درک اندیشه های امام نمره بالایی می‌گیرد
شاکری به راه های رسیدن به اصلح اشاره کرد و گفت: بعضی در جریان انقلاب با امام همراه نبودند که مردم آنها را کنار زدند. در جریان دفاع مقدس عده ای همراه نشدند اینها نیز کنار زده شدند. در فضای فتنه برخی نیامدند یا حتی همین آقایی که جدیدا حرف های مفتی زده که اسمشان به عنوان استوانه کذایی است نمره خوبی نگرفتند، بلکه ما باید در ممتازها به دنبال کسی باشیم که امتیازهای رئیس جمهور قبلی را داشته و ضعف ها را نداشته باشد.

شاکری افزود: چهره ای جوان و ساده زیست و پرتلاش که این فرد همان آقای زاکانی است که در کارنامه خود در اداره کردن دانشگاه های کشور در قضایای دوم خرداد، در حماسه 84، در فهم و درک اندیشه های امام نمره بالایی برای خود کسب کرده است. من در زندگی ایشان ریز شدم. کسی که با تغییر در سن شناسنامه اش وارد جنگ شده تا از انقلاب و کشور دفاع کند را باید قدر دانست. زاکانی در روزهای جنگ در قرارگاه فرماندهی نبوده بلکه شجاعانه در خط مقدم مبارزه می کرده است.

توکلی در ادامه بحث به مشکلات موجود در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر ما با مشکل بحران فکری و فرهنگی و اخلاقی متعددی روبرو هستیم. مسئله طلاق، مسئله اعتیاد، مسئله اباهه گری و هزاران مسائل دیگر پیش روست. در حوزه اقتصاد داخلی مشکلات اساسی داریم. در اصل جنگ با سوریه، جنگ با ایران است. بحران کشمکش و مخالفت پیش روی ماست در پدیده سال 88 شکاف اجتماعی در بین نیروهای مذهبی ایجاد شد.

در ادامه نشست زرشناس در پاسخ به یکی از حاضران در مراسم که بزرگترین دغدغه و مطالبه مردم را اقتصادی می دانست، گفت: اگر مسائل فرهنگی حل شود به طور حتم مسائل اقتصادی نیز حل خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در دهه 60 جرات نمی کردیم در مورد علوم انسانی حرف بزنیم زیرا همه می گفتند این یک علم است  ما این فضایی که در نقد علوم انسانی پیش آمده را مدیون حضرت آقا می دانیم. قبل از سال 88 کسی نمی توانست از علوم انسانی انتقاد کند اگر انتقاد می کردیم همه می گفتند شما ضد عقل هستید زیرا علوم انسانی علم است و اسلام طرفدار علم. ولی حالا ما جرات داریم به علوم انسانی انتقاد کنیم.

زرشناس ادامه داد: در فتنه 88 ما ثمره کار دشمن را دیدیم. دشمن حدود 20 سال کار فرهنگی انجام داده بود تا طبقات اجتماعی را تغییر دهد. آنها می خواهند بر روی اقتصاد تمرکز کنند و ما نباید از مسئله اقتصاد غافل شویم. نباید در کشور فاصله طبقاتی شکل بگیرد که این یک مسئله ضروری است. بی عدالتی های ناشی از نظام سکولار را باید از خود دور کنیم. جریان تهاجم فرهنگی باید متوقف شود و از طرف دیگر مدل عدالت طلبانه و تفکر عدالت اجتماعی در کشور باید پیاده شود و تصور می کنم رئیس جمهور بعدی نیاز به صداقت دارد و همه اینها در آقای زاکانی هست.

زرشناس با بیان اینکه زاکانی شجاعت انقلابی دارد تصریح کرد: جوان بودن و انگیزه زیاد، ولایی بودن از دیگر ویژگی های زاکانی است.  امروزه نظام حکومت دینی ما نمی تواند با مدل های تفکیک قوای مونتسکیو اداره شود. رئیس قوه مجریه نمی تواند فقط ساز خودش را بزند. من دکتر زاکانی را خوب می شناسم و فکر می کنم ایشان تمامی این ویژگیها را دارد هر چند کار سیاسی نمی کنم ولی اطلاعات سیاسی کافی برای تشخیص رئیس جمهور اصلح را دارم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *