شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۷
۲

حرف حساب خواننده جوان انقلابی چیست؟

دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب: 281597
خواننده تیتراژ برنامه «دیروز امروز فردا» گفت: تقریبا دو سال است که به خاطر علاقه قلبی و نذری که دارم تصمیم گرفته‌ام در ایام فاطمیه یک تِراک منتشر کنم و امسال به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) آهنگ «حضرت مهتاب» ساخته شد.
حرف حساب خواننده جوان انقلابی چیست؟
به گزارش جهان به نقل از سایت دانا، حامد زمانی؛ خواننده ای که این روزها ترانه های انقلابی و مذهبی‌اش با گوش خیلی‌ها آشنا شده است، نسل جوان او را با ترانه تیتراژ برنامه دیروز، امروز، فردا بیشتر می‌شناسد.

او از معدود خوانندگانی است که با شجاعت به عرصه های انقلابی و مذهبی وارد شده و در برهه های زمانی مختلف اثری به فراخور موضوع پیش روی کشور انجام داده است.

زمانی، در پی اهانت یک عنصر معلوم الحال به ساحت معصومین علیه السلام، به این موضوع واکنش نشان داد و برای «اعدام انقلابی» خواننده هتاک و مرتد، مبلغ 100 میلیون ریال جایزه تعیین کرد.

از آثار حامد زمانی میتوان به : «تحریم» ،«قلاده‌های طلا»، «دیروز، امروز، فردا»، تیتراژ برنامه ای تلویزیونی دیروز امروز فردا، «زنان و بیداری اسلامی»، «ماه عسل»، تیتراژ پایانی برنامه تلویزیونی ماه عسل ، «مکر شیطان»درباره حادثه 11 سپتامبر، «آرمیتا»، همزمان با سالگرد ترور شهید داریوش رضایی‌نژاد به نام آرمیتا دختر رضایی نژاد، «پرواز» با موضوع ترور شدگان فعالان و محققین هسته ای در ایران (با یاد شهید مصطفی احمدی روشن)، «فرمانده» به یاد فرمانده شهید "حسن طهرانی مقدم" و آخرین اثر این خواننده متعهد«حضرت مهتاب» اشاره کرد که برای وجود نازنین حضرت زهرا(س) خوانده شده است.

گفت‌وگو با این خواننده جوان انقلابی را بخوانید:

آهنگ جدید شما با عنوان حضرت مهتاب چند روزی است که منتشر شده، لطفا درباره آن توضیحی بفرمایید؟

تقریبا دو سال است که به خاطر علاقه قلبی و نذری که دارم تصمیم گرفته ام در ایام فاطمیه یک تِراک منتشر کنم، امسال نیز به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) آهنگ حضرت مهتاب ساخته شد.

برای این کار مدتی را صرف پیدا کردن یک شعر خوب کردم تا اینکه کار آقای قزوه را دیدم  و با ایشان تماس گرفتم و ایشان هم لطف داشته و شعر را تقدیم کردند.

ملودی آن هم دو سه روزه ساخته شد تا هرچه زودتر به تولید برسد، در واقع آهنگ سازی این کار از خودم و تنظیم آن هم از آقای رهبران به تهیه کنندگی آقای بشیر بی آزار است.

آقای زمانی با توجه به فضای موسیقی کشور، تاکنون برای حضرت زهرا(س)  کارهای کمی ساخته شده است، این در حالی است که خواننده های زیادی به موضوع محرم و امام حسین(ع) ورود پیدا کرده اند، دلیل این مساله را چه می دانید؟

کلا ترسی در خواننده ها از خواندن سرودهای مذهبی، انقلابی و سیاسی وجود دارد و اینکه چرا به بحث امام حسین (ع) ورود پیدا می‌کنند به این دلیل است که در محرم هر قشری و هر آدمی مشکی پوش می شود و خواه ناخواه ترس هنرمند برای ورود به این موضوع می ریزد و سعی می‌کند با مردم همراه شود.

اما غربت حضرت زهرا (س) به گونه ای است که فاطمیه اینطور نیست و انقدر مشاهده نمی شود که شهر مشکی پوش شده باشد.

به این دلیل خواننده هم می ترسد وارد این فضا بشود و از طرفی حرف هایی زده می شود که فلان خواننده برای مجوز آن آهنگ را خوانده است و البته به نظر من اصلی ترین دلیلش ترس از ریزش مخاطب است که به این عرصه وارد نمی شوند و بعضی ها هم به دنبال کارهایی می روند که شهرتشان بیشتر شود.

تصمیم دارید در آینده در این فضا کار کنید؟

اگر زنده باشم ان شاء الله هر سال در فضای فاطمیه کار میکنم.

اخیرا در فضای شعر و موسیقی توهین هایی به ارزشهای اسلامی شده ، به نظر شما ابزار موسیقی چه کمکی به مقابله با این اقدامات  و کم رنگ کردن اثر ان می تواند بکند؟

در این دوران نمی توان اثر موسیقی را انکار کرد، در دنیای غرب که به عنوان یک وسیله و حربه برای گفتن حرف های خود استفاده میکنند، به طوری که اکثر خواننده های غربی از بازیگران هالیوود نیز شناخته شده ترند که این موضوع در میزان استقبال از آنان در شبکه های اجتماعی مشخص است و کنسرت های آنان هم با اقبال گسترده مواجه می شود، از این رو ستاره سازی در این فضا برای آنها راحت تر است و هزینه کمتر دارد و به این صورت حرف خود را به خورد مخاطب می دهند، در بحث تهاجم فرهنگی نیز از این طریق سریع تر به هدف خود می رسند.

حال اگر ما در برابر این اقدامات آنها سکوت کنیم اشتباه کرده ایم و باید جوابی از جنس خودشان داشته باشیم و تا کنون اگر در این فضا کار زیاد نشده به این دلیل است که ترس هم وجود داشته و به نظر من به جا بوده زیرا در بعضی مواقع شخصی آمده و کار مذهبی انجام داده و خروجی خوبی نداشته است.

باید در این فضا با موسیقی خودمان و محتوا و فرمی که از ابتذال به دور است، حرفمان را بزنیم.

آیا در این فضایی که قدم برداشته اید از شما حمایت نیز می شود؟

بله حمایت می شود اما تا قبل از من اینگونه نبود، البته اینکه من برای جلب حمایت ها این مسیر را هموارتر کردم را برای خود افتخار می دانم، اما واقعا تا قبل از این هیچ کس به این صورت به فضای موسیقی ورود پیدا نکرده بود، به طوری که خواننده ای بیاید و حرفهای سیاسی و اعتقادات انقلابی خود را در قالب موسیقی خیلی راحت بیان کند و ترسی هم نداشته باشد از اینکه پخش شود، بلکه دوباره بیاید و حرف های خود را  تندتر و صریح تر بیان کند.

در واقع به خاطر ترسی هایی که دارند به این فضا ورود پیدا نمی کنند و به همین دلیل هم حمایتی نبوده و  خیلی از ارگان های ما که می توانستند کار موسیقی انجام دهند، تازه فهمیده‌اند که پس موسیقی هم می تواند به این شکل تاثیرگذار باشد. پس بسم الله...

احساس می کنم که فضا خیلی بهتر شده و حداقل نمونه ناقص من نشان می دهد که نه تنها ریزشی در کار نبوده بلکه با سیل انبوهی از مخاطبین مواجه می شوی که با خودت هم جنس هستند و این در کاری های من از میزان دانلود و بازدید آهنگ ها مشخص است.

شما نیز مثل بسیاری از جوانان این دوره انقلاب جز دهه 60 هستید و شعرهایی که می خوانید به نوعی حرف دل بسیاری از جوانان است و از طرفی شاهد آن هستیم کارهایی هم توسط افراد دیگری انجام شده که از آن استقبال نشده است دلیل این مسئله را چه می‌دانید؟

لزوما اینکه خودجوش، شخص کاری را انجام دهند ضامن موفق بودن کار نیست و ممکن است کاری به صورت خودجوش باشد و از آن استقبال نشود و بالعکس کاری سفارشی باشد و بسیار خوب بفروشد و از آن استقبال شود.

به نظر من در این فضا باید با خودت رو راست باشی و کلا هنر به این گونه است که نمی توان حس را پنهان کرد و دروغ گفت، متاسفانه کارهایی که بدون اعتقاد قلبی انجام شده وجود دارد و خب مردم هم باهوش هستند و حتی یک ترک از آن کارها هم شنیده نشد.

مهم این است کسی که آن اثر را می خواند به آن اعتقاد داشته باشد.

اخیرا شاهد آن هستیم افرادی که از حمایت های دشمنان این مردم برخوردارند اقدام به خواندن آهنگ ها و اشعاری در جهت توهین به مقدسات اسلامی کرده اند و خود شما نیز در دنیای هنر جزو اولین کسانی بودید که در برابر آن موضع گرفتید، هدف آنها از این اقدامات چیست و وظیفه جامعه هنری در قبال آن چیست؟

در واقع این خباثت ها که در وجودشان بوده است اما بدون حمایت هم  که اصلا نمی شود وارد این فضا شد، کسی بدون حمایت همچنین حماقتی نمی کند که با خیل عظیمی از اعتراض مواجه شود و آن طوری هم که بنده تحقیق کرده ام خیلی از این گروه ها مثل کیوسک و افرادی نظیر نامجو و نجفی که حرف های آنها یک محتوا دارد همه آنها از یک جا حمایت می شوند، به یک جا پناهنده می شوند، در یک جا کنسرت می گذارند و از هم حمایت می کنند و در یک پارتی دیده می شوند.

اینها قطعا به دنبال منافع شخصی هستند و اگر به فکر مخاطب بودند که به شعور و احساس و اعتقاد  مخاطب توهین نمی کردند.

شاید خود من در گذشته آهنگ هایی از نامجو یا بعضا نجفی گوش می کردم، چرا بعد از آن دیگر گوش نکردم؟ برای  اینها مخاطب اهمیت ندارد وگرنه هیچ وقت حرفی نمی زدند که  مخالف اعتقادات قشر عظیمی از جامعه باشد.

با توجه به اینکه شما در خواندن کارهای انقلابی و اعتقادی در نسل جوان امروز پیشتاز هستید، آیا به فکر توسعه ابن جریان و وارد کردن جوانان دیگر به این عرصه هستید؟

بله با خیلی‌ها برخورد داشته ام که گفته اند من هم دوست دارم وارد این فضا شوم اما وقتی با آنها حرف می زنیم می فهمیم که بیشتر به دنبال مطرح شدن هستند و آن خلوص واقعی را در آنها نمی بینیم و بعضی مواقع هم  آن خلوص وجود دارد اما استعداد لازم را ندارند، ولی ما از همان اول هم به دنبال این بوده ایم که خوانندگان، آهنگ سازان و شاعرانی که  علاقه مند به  کار در فضای انقلابی و اعتقاد هستند را سازماندهی کنیم، اما می بینیم که واقعا کار سختی است و اگر کار ذره ای ضعیف باشد، مخاطب را پس می زند.

هیچ وقت کسی نمی آید آهنگی را که به اسم تحریم است گوش بدهد، مگر اینکه جایی شنیده باشد که این آهنگ خوب است و همینطور دهان به دهان پخش شود و متاسفانه آنقدر هم که در موزیک، فرم و شعر در قالب های کلیشه‌ای کار شده و حرف هایی زده شده که از سلیقه مردم دور بوده است به همین دلیل کار کمی سخت شده است ولی من تلاش خود را می کنم.

برای انتخابات هم کاری در دست ساخت دارید؟

بله اما نه در حمایت از کاندیدای خاصی...

پس در واقع کار بعدی شما در رابطه با انتخابات است؟

قبل از آن کاری هست با  عنوان «آشفته بازار» که نگاهی متفاوت به وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه امروز دارد.

خیلی ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

ان شالله همچنان در مسیری که قدم برداشته اید موفق و سر بلند باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


زنده باد برا این هنرمند ولایتی...دیروز ازشبکه 3 همین آهنگ پخش شد..چقدر زیبا بود و لذت بردم
علی شیری
United States
حامد جان مثه همیشه دوستت داریم،انقلابی باش و بمان،ایشالله حضرت زهرا (س) خودش از تو مراقبت میکنه.