يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
آیت‌الله جوادی آملی:

خداوند به زهرا (س) چون انبیا صحیفه داد

شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب: 281157
آیت‌الله جوادی آملی گفت: اگر خدا درباره ابراهیم دارد که ما به او صحف دادیم و اگر درباره انبیای دیگر دارد، به وجود مبارک صدیقه کبرا هم صحیفه عطا کرده است، منتها شریعت نیست، اخبار غیبی و علوم و معارف الهی هست و مانند آن.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت الله جوادی آملی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری و ماتم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، با بیان این که قرآن کریم اجر رسالت را مودت اهل بیت قرار داده و این را از برجسته‌ترین مصادیق حسنه نامیده است، گفت: مستحضرید هر جا سخن از قرآن است اهل بیت در کنار آنها هستند هر جا اهل بیت مطرح‌اند قرآن در کنار آنها هستند چون اینها هرگز از هم جدا نمی‌شود.

وی ادامه داد: اینکه در سوره شوری ذات اقدس الهی به رسولش فرمود به مردم بگو اجر رسالت من, مودّت قرباست یعنی مودّت قرآن و عترت، این‌چنین نیست که کسی بخواهد مودّت عترت را از مودّت قرآن جدا کند چه اینکه در هر مطلبی سخن از عظمت قرآن به میان می‌آید عترت(علیهم السلام) حضور دارند.

وی با بیان این مطلب که مزد رسالت وجود مبارک پیامبر(علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) مودّت قرآن و عترت است نه تلاوت قرآن، گفت: انسان باید قرآن‌دوست باشد اگر کسی اهل فهم قرآن نبود قرآن‌دوست نیست، اهل عمل به قرآن نبود قرآن‌دوست نیست باید قرآن, دوست صمیمی ما باشد چه اینکه عترت(علیهم السلام) باید دوست صمیمی ما باشد این اجر رسالت است.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه بهترین حسنه در دنیا همین مودّت قرباست، اظهار داشت: وظیفه ما نسبت به این خاندان مودّت است. اگر مودّت باشد هم علاقه‌مندیم اینها را بشناسیم، هم علاقه‌مندیم بیانات اینها را بفهمیم و باور کنیم و عمل کنیم و منتشر کنیم.

استاد برجسته حوزه علیمه قم در بخش دیگری از سخنان خود به مقام بالای وجود مبارک صدیقه کبرا(سلام الله علیها) اشاره کرده و گفت: اگر خدا درباره ابراهیم دارد ما به او صحف دادیم و اگر درباره انبیای دیگر دارد، به وجود مبارک صدیقه کبرا هم صحیفه عطا کرده است منتها شریعت نیست اخبار غیبی هست علوم و معارف الهی هست و مانند آن.

وی با اشاره به مقام عصمت حضرت صدیقه کبرا سلام الله علیها، گفت: چنین کسی فعل او، قول او و تقریر او می‌شود حجت، اگر ما روایتی را از صدیقه کبرا(سلام الله علیها) داشته باشیم بدون تردید برابر آن فتوا می‌دهیم برای اینکه معصوم جز حق نمی‌گوید، همان طور که در نهج‌البلاغه می‌بینید وجود مبارک حضرت امیر به قول حضرت زهرا استدلال می‌کند می‌گوید فاطمه این‌چنین گفته است.

آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به یکی از بیانات نورانی صدیقه کبرا(سلام الله علیها) که فرمود: «مَن أصعد إلی الله خالص عبادته أهبط الله عزّ و جلّ إلیه أفضل مصلحته»، بیان داشت: باید بدانیم روح ما مجرّد است و این روح, سیری دارد و این سیر بدون حرکت جوهری مقدور نیست، این حکمت برای تشریع و تبیین سیر جوهری است که روح بالا می‌رود. تقرّب به طرف ذات اقدس الهی که منزّه از زمان و زمین است به آن داشتن روح مجرّدی است که متکامل است به سمتی که نه زمانی است نه زمینی این یک تبیین علمی پیدا می‌کند به هر تقدیر فرمود شمایید که عمل خالصتان را بالا می‌برید، یعنی این بالا می‌رود خود روح بالا می‌رود عمل صالح را تقدیم می‌کند برگشتش این است که ذات اقدس الهی بهترین مصلحت او را به طرف او عطا می‌کند به دست او می‌دهد و با او هابط می‌کند الی الارض آن وقت این قوس صعود و نزول را او با لطف الهی طبق رهنمود صدیقه کبرا(سلام الله علیها) دارد طی می‌کند.

این مرجع تقلید در پایان با توجه به ایام سوگواری حضرت صدیقه کبرا سلام الله علیها و جهت عرض ارادت، به جملات امیرالمومنین هنگام دفن حضرت زهرا علیهماالسلام در نهج البلاغه اشاره کرده و به ذکر مصائب آن حضرت پرداخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *