دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
چکیده آنچه در قزاقستان گذشت؛

چند نکته مهم درباره مذاکرات آلماتی 2

يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 280015
مذاكرات آلماتي 2 عصر ديروز پس از 4 نوبت رايزني فشرده ميان نمايندگان ايران و گروه 1+5 به دليل عدم صداقت طرف غربي و طفره رفتن آن ها از پاسخي منطقي به پيشنهادات ايران، بدون دستيابي به نتيجه مشخصي به پايان رسيد و دو طرف تنها توافق كردند كه به صورت تلفني طي روزهاي آتي در خصوص روند آتي مذاكرات گفت و گو كنند.
چند نکته مهم درباره مذاکرات آلماتی 2
به گزارش سرویس سیاسی جهان نيوز، «وندي شرمن» معاون سياسي وزارت خارجه آمريكا، «سايمون گس» سفير اسبق انگليس در ايران، «ما ژائوشو» دستيار وزير خارجه چين، «سرگئي ريابكوف» معاون وزير خارجه روسيه، «ژاك اوديبر» مديركل وزارت خارجه فرانسه و «هانس ديتر لوكاس» از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان بر سر يك ميز با «سعيد جليلي» دبير شوراي عالي امنيت ملي، «سيد عباس عراقچي» معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه، «علي باقري» معاون سياست خارجي و امنيت بين الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي، «حميدرضا عسگري» مشاور وزارت امور خارجه، «رسول موحديان» سفير سابق ايران در لندن و «مهدي صفري» سفير ايران در پكن طي روزهاي 16 و17 فروردين به گفت وگو و تبادل نظر پرداختند.

جليلي : 1+5 برای پاسخگویی از ما وقت خواست

سعيد
دیگر نکته مهمی که در جریان مذاکرات آلماتی 2 روشن و اعلام شد این بود که ایران برای ادامه گفتگوها آمادگی کامل دارد اما از آنجایی که 5+1 با اختیارات و آمادگی کامل در مذاکرات شرکت نکرده بود و برای این منظور نیاز به مشورت با پایتخت های خود داشتند.
جليلي، رئيس هيئت مذاكره كننده ايراني عصر ديروز در پایان مذاکرات با حضور در كنفرانس خبري در محل هتل اينتركنتيننتال گفت: دو محور اساسي كه در اين گفت وگوها براي جلب اعتماد ملت ايران بيان شد عبارتند از شناسايي حق غني سازي و خاتمه دادن به رفتارهايي كه نشانه دشمني با ملت ايران است. بر مبناي اين دو محور پيشنهادهايي براي حركت در مسير سازنده ارائه كرديم.

جليلي بيان كرد: نمايندگان 1+5 با طرح نظرات دولت هاي خود خواهان ارزيابي هاي بيشتر از شرايط جديد ناشي از ابتكارات ايران شدند و به اين خاطر خواستند نتايج گفت وگوها را به پايتخت هاي خود منتقل كنند و خانم اشتون پس از گفت وگو با وزراي خارجه 6 كشور درباره اينكه چگونه فرايند گفت وگوها به پيش برده شود و با اينجانب تلفني گفت و گو كند.

اشتون : براي مشورت به پايتخت هايمان برمي گرديم

كاترين اشتون، سرپرست تيم مذاكره كننده 1+5 نيز پس از پايان نشست گفت: مذاكرات ما درباره طرح اعتمادسازي كه اخيرا به ايران اعلام كرديم طولاني و فشرده بود. در اين گفت وگوها مشخص شد ايران و 1+5 فاصله ماهوي با هم دارند. از اين رو قرار است ما براي مشورت به پايتخت هايمان برويم و من سپس با آقاي جليلي تماس مي گيرم.

اشتون افزود: ما براي اولين بار وارد جزئيات شديم طوري كه قبلا تا اين حد وارد مسائل ريز نشده بوديم. در گفت وگو سوالات و ابهامات مطرح شد. براي بار اول بحث هاي چالشي مطرح شد.

یک مقام آمریکایی: "آلماتی 2"شکست
به هر حال، آنچه طرف غربي در مذاكرات آلماتي 2 با آن مواجه شد، همان مواضع اصولي بود. طرف ايراني ضمن ارائه پيشنهادي جامع براي توافق در مذاكرات آلماتي 2، نشان داد كه از مواضع اصولي خود كوتاه نمي آيد. به عبارت ديگر، طرف ايراني در مذاكرات آلماتي 2 نشان داد كه دو پيش فرض طرف غربي اشتباه محاسباتي است.
نخورد


ایسنا هم به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: یک مقام عالی‌رتبه‌ آمریکایی گفت که مذاکرات اخیر 1+5 با ایران با شکست روبرو نشد و شش کشور قصد دارند به دیپلماسی ادامه دهند.

ريابكوف: به نتيجه قطعي نرسيديم

نماينده روسيه در گروه 1+5 گفت كه مذاكرات دو روزه آلماتي گامي به جلو بوده، اما دو طرف هنوز نتوانسته اند با هم به توافق دست يابند.

مذاكرات آلماتي 2 در شرايطي آغاز شد كه گمانه زني هاي مختلفي در خصوص آن انجام مي شد. طرف غربي كه در مذاكرات آلماتي 1 پيشنهادي تعديل شده را ارائه كرده بود، انتظار داشت تا اين بار با پاسخ مثبت ايران به خواسته هايش مواجه شود، خواسته هايي كه در بسياري از مسائل به نظر مي رسيد با امتيازاتي كه 1+5 حاضر به دادن است، تناسبي ندارند.

در عين حال، پيشنهاد 1+5 به ايران آن گونه كه روزنامه كريستين ساينس مانيتور آن را منتشر كرد و در رسانه هاي ايراني هم بازتابي گسترده يافت ، دست كم دو پيش فرض اساسي داشت:

اولا، حقوق هسته اي ايران در اين پيشنهاد مفروض مسلم انگاشته نشده بود، به عبارت ديگر شش كشور همچنان از به رسميت شناختن حقوق هسته اي ايران در اين پيشنهاد خودداري كرده بودند؛

ثانيا، فرض بر اين قرار گرفته بود كه فشار تحريم هاي بين المللي بر ايران به حدي جدي است كه ايران حاضر است براي رهايي از آنها امتيازات جدي بدهد و يا به عبارت بهتر، از مواضع اصولي خود كوتاه آيد.

اين دو پيش فرض بين مذاكرات آلماتي 1 و آلماتي 2 هم تقريبا تداوم داشت. اظهارنظرهايي كه مي شد و تحليل هايي كه در رسانه هاي خارجي مشاهده مي گرديد، عموما واجد
اکنون توپ در زمین 1+5 است که چه پاسخی نسبت به پیشنهادهای روشن و راهگشای ایران خواهند داد.
هر دوي اين پيش فرض ها بود تا آنجا كه به نوشته کیهان، تنها چند روز مانده به مذاكرات آلماتي 2، يك عضو شوراي روابط خارجي آمريكا در يادداشتي در روزنامه واشنگتن پست، از طرف هاي غربي خواست كه حق غني سازي ايران را به رسميت نشناسند و در عوض، بر اجراي قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد كه خواستار توقف تمام انواع غني سازي در ايران هستند، تاكيد كنند.

البته طرف غربي خود هم پيش بيني اين را داشت كه ايران هرگز تن به چنين امري نمي دهد. پيش از مذاكرات، برخي كارشناسان و مقامات سابق غربي شروع به زمينه سازي براي شكست آن كرده بودند كه خاوير سولانا و گري سيمور از آن جمله اند. حتي سعي شد تا چنين وانمود شود كه ايران به دليل انتخابات رياست جمهوري آتي خود آماده توافق نيست.

به هر حال، آنچه طرف غربي در مذاكرات آلماتي 2 با آن مواجه شد، همان مواضع اصولي بود. طرف ايراني ضمن ارائه پيشنهادي جامع براي توافق در مذاكرات آلماتي 2، نشان داد كه از مواضع اصولي خود كوتاه نمي آيد. به عبارت ديگر، طرف ايراني در مذاكرات آلماتي 2 نشان داد كه دو پيش
فرض بر اين قرار گرفته بود كه فشار تحريم هاي بين المللي بر ايران به حدي جدي است كه ايران حاضر است براي رهايي از آنها امتيازات جدي بدهد و يا به عبارت بهتر، از مواضع اصولي خود كوتاه آيد.
فرض طرف غربي اشتباه محاسباتي است.

همين اشتباه محاسباتي باعث شد تا رسانه هاي غربي از جمعه شب شروع به انتشار تحليل هايي در خصوص شكست مذاكرات با اين مستمسك كنند كه ايران با پاسخي جدي پاي به مذاكرات ننهاده است. منظور اين تحليلگران از پاسخ جدي، ظاهرا تسليم در برابر خواسته هاي طرف غربي بوده است كه روشن بود چنين امري ممكن نيست.

بنابراين ايران توانست علي رغم فشارهاي طرف غربي همچنان مواضع اصولي خود را در اين دور از مذاكرات نيزحفظ كرده و نشان دهد كه تن به محاسبات اشتباه طرف غربي نمي دهد و در خصوص حقوق بين المللي خود، محاسبات ملي خود را دارد و 1+5 نيز بايد شكست خود در مذاكرات را بپذيرد چراكه محاسبات و پيش فرض هاي آنان در خصوص تاثير تحريم ها تا آستانه چشم پوشي ايران از حقوق هسته اي، با شكست مواجه شد.

دیگر نکته مهمی که در جریان مذاکرات آلماتی 2 روشن و اعلام شد این بود که ایران برای ادامه گفتگوها آمادگی کامل دارد اما از آنجایی که 5+1 با اختیارات و آمادگی کامل در مذاکرات شرکت نکرده بود و برای این منظور نیاز به مشورت با پایتخت های خود داشتند.

اکنون توپ در زمین 1+5 است که چه پاسخی نسبت به پیشنهادهای روشن و راهگشای ایران خواهند داد.

و این نکته ای است که دکتر جلیلی روی آن تاکید داشتند و آن را آزمونی دوباره برای 6 کشور برای جلب اعتماد ملت ایران دانستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *