پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۲
۵

ویژگی مثبت و منفی احمدی نژاد از زبان مطهری

يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 279986
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره با بیانات نوروزی رهبر انقلاب به تشریح ضعف‌ها و مزیت‌های احمدی‌نژاد پرداخت و گفت: توهم توطئه، ساختن خط قرمز برای اعضا کابینه، عدم عذر خواهی از مردم از جمله ضعفهایی است که رئیس جمهور بعدی نباید داشته باشد.
ویژگی مثبت و منفی احمدی نژاد از زبان مطهری
به گزارش جهان، علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با مهر، با توجه به فرمايشات رهبر انقلاب در خصوص ويژگي‌هاي رئيس جمهور آينده كه فرموده بودند رئيس جمهور آتي بايد مزيت‌هاي رئيس جمهور قبلي فارغ از نقاط ضعف آن را داشته باشد به تشريح مزايا و ضعف‌هاي احمدي‌نژاد پرداخت و گفت: از جمله نقاط قوت رئيس جمهور ساده‌زيستي، سخن گفتن به زبان مردم،‌قدرت بيان خوب، حضور در ميان توده مردم، داشتن صلابت لازم در مقابل غربي‌ها و باج ندادن به آنهاست گرچه در اين اواخر در مورد قضيه هولوكاست کوتاه آمد و درخواست رابطه با آمريكا را در شرايط نامناسبي مطرح كرد. 

وي داشتن روحيه برخورد با افراد و نهادهاي متخلف حكومتي را از ويژگي‌هاي مثبت احمدي‌نژاد دانست و افزود: هرچند در اين خصوصيت و روحيه به گونه‌اي بود كه اطرافيان خود را استثنا مي‌كرد.

نماينده مردم تهران در مجلس، داشتن استقلال را از ديگر مزيت‌هاي احمدي‌نژاد دانست و گفت: احمدي‌نژاد آدم مستقلي بود كه سعي داشت از ولي‌فقيه هزينه نكند. اعتماد به نفس بالاي او و در نتيجه روحيه دادن به مردم از جمله مزيت‌هاي ديگر اوست كه براي رئيس جمهور آينده نيز لازم است.

مطهري در ادامه به نقاط ضعف احمدي‌نژاد پرداخت و گفت: اولين نقطه ضعف او تصور نادرست از مقام رياست جمهوري است، به اين معنا كه او فكر مي‌كند كسي كه در انتخابات رياست جمهوري پيروز شد و اكثريت آرا را به خود جلب كرد مي‌تواند نظريات اقتصادي، فرهنگي و سياسي خودش را در كشور اجرا كند، در حالي كه رئيس‌جمهور مجري سياست‌هاي كلي نظام و مصوبات مجلس است نه نظرات شخصي خود.

وي به تبعيض بين قوانين نزد رئيس‌جمهور اشاره كرد و گفت: احمدي‌نژاد قوانين را به ميل خود اجرا مي‌كند. او به صراحت اعلام كرد قانوني را كه خودم منطبق بر قانون اساسي تشخيص بدهم اجرا مي‌كنم وگرنه اجرا نمي‌كنم. پافشاري بر نظر خود و بي‌اعتنايي به نظر كارشناسان، نقطه ضعف ديگر ايشان است.

نماينده مجلس به استفاده احمدي‌نژاد از افراد مطيع به جاي افراد كارآمد اشاره كرد و اظهار داشت: نتيجه اين شد كه نخبگان و شايستگان به حاشيه رفتند به طوري كه اكثر مديران اجرايي او دوستان قديمي وي مثل برخي از دوستانش در دانشگاه علم و صنعت و يا همكارانش در شهرداري تهران يا استانداري اردبيل هستند.

مطهري مسئله لجاجت را نقطه ضعف مهم احمدي‌نژاد دانست و گفت:‌اين امر از جمله در استيضاح كردان، شيخ‌الاسلامي و يا عزل منوچهر متكي ظهور كرد. همه اين موارد با تدبير قابل حل بود اما به خاطر لجاجت وي، به آنها آسيب زد.

وي به وجود توهم توطئه در نزد احمدي‌نژاد اشاره كرد و گفت: اين مسئله به گونه‌اي است كه رئيس‌جمهور معتقد است قوه قضاييه و مقننه و شخصيتهايي مثل آقاي هاشمي عليه ايشان توطئه مي‌كنند در حالي كه در عالم واقعيت اين طور نيست.

نماينده مردم تهران به مسئله دفاع از تخلفات نزديكان توسط رئيس‌جمهور پرداخت و گفت: در مبارزه با مفاسد اقتصادي، احمدي‌نژاد اعلام كرد كابينه خط قرمز است و اين براي يك رئيس‌جمهور نقطه ضعف محسوب مي‌شود.

مطهري نپذيرفتن اشتباه و خودداري از عذرخواهي را نقطه ضعف ديگر احمدي‌نژاد دانست و اظهار داشت: حتي يك مورد سراغ نداريم كه او اشتباه دولت خود را پذيرفته و از مردم عذرخواهي كرده باشد. هميشه دولت خود را پاك‌ترين و كارآمدترين و ساير«ترين»ها در طول تاريخ معرفي كرده است.

وي به تساهل و تسامح فرهنگي رئيس‌جمهور پرداخت و گفت: مشايي و احمدي‌نژاد نظارت دولت اسلامي بر امور فرهنگي و به عبارت ديگر بخشي از امر به معروف و نهي از منكر را كه وظيفه دولت اسلامي است قبول ندارند. رفتار ايشان در مقابل قانون عفاف و حجاب شاهدي بر اين مدعاست.

نماينده مجلس به برخي گرايش‌هاي فكري احمدي‌نژاد اشاره كرد و گفت: گرايش‌هاي فكري نادرست، نقطه ضعف ديگر اوست، مانند ترويج تز مكتب ايران به جاي مكتب اسلام، يا برداشت غلط از وحدت اديان به طوري كه مي‌گويد اسلام چيزي جز آزادي و توحيد و عدالت و عشق و محبت به همه انسانها نيست و مرزي ميان اسلام و مسيحيت و يهوديت و ساير اديان وجود ندارد، در نتيجه بسياري از احكام اسلام ساقط مي‌شود.

مطهري قائل نبودن به مجلس را از نقاط ضعف رئيس جمهور دانست و گفت: به طور كلي وي بيش از ميل طبيعي دولتها تمايل به استبداد دارد. منحل كردن سازمان برنامه و بودجه در همان ابتداي دولت نهم دليلي بر اين مدعاست. همچنين ايشان از هر وسيله‌اي براي رسيدن به هدف استفاده مي‌كند همان طور كه در مناظره انتخاباتي مشاهده كرديم.

وي به تزلزل و عدم ثبات در مواضع احمدي‌نژاد اشاره كرد و گفت: براي مثال او قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل را كاغذ‌پاره‌اي بيش ندانست اما بعدها كه به مشكل اقتصادي برخورد كرد ريشه همه نابساماني‌ها را تحريم‌ها دانست. 

نماينده مجلس ناتواني در جذب گروه‌هاي سياسي، نداشتن انضباط مالي، اجراي پروژه‌ها بدون توجه كافي به استانداردها، كم‌توجهي به نظرات روحانيون و مراجع تقليد را از ديگر ضعف‌هاي احمدي‌نژاد دانست. عضو كميسيون فرهنگي مجلس احساس خودكفايي در شناخت اسلام و اظهارنظر درباره مسائل اسلامي را نقطه ضعف ديگر احمدي‌نژاد دانست كه آن را متأثر از افكار مشائي برشمرد، مانند مطرح كردن مسئله رجعت درباره چاوز.

مطهري در پايان تصريح كرد: اينها ضعف‌هايي است كه نبايد رئيس‌جمهور بعدي داشته باشد و اين امر در همكاران او نيز نمود خواهد داشت.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با سلام:
رئیس جمهور محترم در کجا گفته است حجاب بد است؟ایشان می گوید با کار فرهنگی بایستی فرهنگی بر خورد کرد نه چماقی.
در برخوردی که شما ذکر کرده اید ،برای عرض تسلیت رفته اند ، نه آنکه شما فکر می کنید و خطایی رخ نداده است و جای تعجب است که شماها این موضوع را انقدر بزرگ جلوه می دهید که گویی خلاف شرع مقدس انجام شده است!
France
موارد درستی را مطرح کرده اند. فقط دو ملاحظه هست. یکی این که هزینه نکردن از رهبری اگر به معنی نسبت ندادن اشتباهات خود به رهبری باشد درست است اما اگر به بهانه هزینه نکردن از رهبری تعمدا فرمایشها تذکرات و توصیه های ایشان را به حاشیه ببریم -آنگونه که بعضی از سیاسیون عمل می کنند- این درست نیست.
دوم این که اگر چه رئیس جمهور باید در راستای سیاست های کلی نظام عمل کرده و قوانین مصوب مجلس را اجرا کند ولی صرفا مجری خواسته های سایر قوا و نهادها نیست و گرنه توسط نمایندگان و یا نهادهای نظام انتخاب می شد نه رای مستقیم مردم.
France
حتی نخست وزیران در نظام پارلمانی هم صرفا مجری مصوبات نیستند و خودشان جایگاه سیاستگذاری دارند. به همین خاظر است که با تغییر روسای مجریه نه تنها عملکرد بلکه برخی رویکردها نیز تغییر می کند.
France
حتی نخست وزیران در نظام های پارلمانی نیز فراتر از مجری صرف مصوبات هستند. نباید روسای قوه مجریه را در سیاستگذاری فراموش کنیم. به همین خاطر است که با تغییر روسای مجریه در دنیا نه تنها عملکردها بلکه برخی رویکردها نیز تغییر می کند. شاید به همان اندازه که آقای احمدی نژاد نقش نظارتی و تقنینی مجلس را دست کم می گرفت مجلس هم در نگاه خود جایگاه ریاست جمهوری را در حد یک کارپرداز یا پیشکار پائین آورده بود.
جناب اقای مطهری !!
در قضیه شیخ الاسلام که حضرات در مجلس اگر کمی فکر داشتند میفهمیدند که وقتی چند ماه به پایان دولت مانده استیضاح وزیر کار اشتباهست.
در قضیه سوال از رئیس جمهور هم که هر چه برخی نمایندگان گفتند که این کار اشتباه است و نظر امام خامنه ای بر این است که این کار ادامه پیدا نکند حضرات در مجلس گوش ندادند تا این امام خامنه ای مستقیما اشاره کردند که این کار را نکنید تا نمایندگان از این کار دست کشیدند نکته قابل توجه این است که شما بعد از این قضیه گفتید نظر من این است که کارمان درست بود .
پس توجه داشته باشید منشاء پیدایش برخی از نقاط ضعفی که بر شمردید خود مجلس و یا دیگران هستند که با وارد آوردن فشار بی جا بر دولت سبب بوجود آمدن برخی مشکلات و معضلات برای کشور می شوند که برخی از این مشکلات گاهی ضربه ای به کشور می زند که قابل جبران نیست.