شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۳
۱۱
تعطیلات ایران و یك بلاتكلیفی مزمن؛ مشکل کجاست؟

وقتی روزهای كاری هم در تعطیلاتند!

شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 279800
كاهش تعطیلات اگرچه ممكن است ارتباط تجاری و اقتصادی، آموزشی و فرهنگی و در تمام حوزه‌ها با سایر كشورها را افزایش دهد و ثمرات زیادی داشته باشد، اما به تنهایی، به افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در جامعه به معنایی كه در سایر كشورهاست منجر نخواهد شد.
وقتی روزهای كاری هم در تعطیلاتند!
به گزارش جهان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارائه  طرحی با 16 امضا  كه در صحن علنی خانه ملت هم اعلام وصول شده است، خیزی دوباره برای كاهش تعطیلات در كشور برداشتند و پیشنهاد حذف چند روز از تعطیلات رسمی كشور از جمله یك روز از تعطیلات ایام عید نوروز، 12 فروردین، 29 اسفند و 15 خرداد را مطرح و در ادامه پیشنهاد كردند كه شهادت امام رضا (ع) فقط در مشهد، تعطیل و شهادت حضرت زهرا(س) و امام جعفرصادق(ع) نیز فقط در قم تعطیل باشد.

تعطیلات ایران و یك بلاتكلیفی مزمن

تعطیلات در كشور ما هم از آن جمله موضوعاتی است كه با اظهارات و روایات متفاوت نتوانسته چهره واقعی و اصلی خود را برای مردم نمایان كند؛ چه آن كه برخی معتقدند میزان تعطیلات رسمی در ایران زیاد است و كشورمان را صدرنشین كشورهای پرتعطیل جهان می‌دانند و گروهی دیگر معتقدند كه ایران دارای كمترین تعطیلات در جهان است.

موضوع چیست؟

مركز پژوهش‌های مجلس به این تناقض چنین پاسخ داده است: از دیدگاه كسانی كه معتقدند تعطیلات در ایران كم است، اگر قرار است تعطیلات ایران با سایر كشورها مقایسه شود باید
فقدان سیستم نظارت قوی بر عملكرد كاركنان موجب شده است كه ارباب رجوع گاهی به دلیل غفلت كاركنان و مسوولیت‌نشناسی آنها به چنان مصیبت و گرفتاری دچار شوند كه فاتحه نتیجه‌گیری از رجوع به آن اداره را پیشاپیش خوانده باشند.
كل تعطیلات اعم از رسمی و آخر هفته را در نظر گرفت و تفكیكی میان این دو قائل نشد درحالیكه در حال حاضر وقتی بحث مقایسه پیش می‌آید این گونه نیست.

اما در دیدگاه كسانی كه معتقدند تعطیلات در ایران زیاد است، مقایسه، صرفا مربوط به تعطیلات رسمی ایران با تعطیلات رسمی سایر كشورهاست و نه تعطیلات پایان هفته.

مشكل كجاست؟

به رغم كم بودن تعداد تعطیلات در ایران توزیع و پراكندگی تعطیلات به گونه‌ای است كه باعث ایجاد پدیده بین‌التعطیلی در كشور می‌شود؛ اتفاقی كه در دیگر كشورهای دنیا كمتر ایجاد می‌شود؛ به همین دلیل ایران از معدود كشورهایی است كه تعطیلات در آن مساله ساز، و موجب بحث و مناقشه و از سویی دیگر كاهش بهره‌روی شده است.

مركز پژوهشهای مجلس در این باره اضافه می‌كند كه توالی تعطیلات رسمی اعم از مذهبی، ملی و حكومتی ، با تعطیلات پایان هفته و ایجاد پدیده بین‌التعطیلی در كشور است كه تبدیل به معضل شده است؛ زیرا تعطیلات مذهبی بر اساس تقویم هجری قمری است.

موضوعی مهمتر از كاهش تعطیلات

درحالیكه دكتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور از برنامه‌ای برای افزایش تعطیلات آخر هفته در كشور استقبال كرده و معتقد است كه این امر برای رسیدگی به امور خانواده ضروری است، نگرانی همیشگی از افزایش تعطیلات، وجود دارد.

اكنون كه نمایندگان مجلس برای كاهش تعطیلات رسمی بار دیگر عزم خود را جزم كرده‌اند و پیشنهاد داده‌اند كه 9 روز از تعطیلات رسمی ایران كم شود، صرف نظر از این كه نهایتا چه تعداد از این تعطیلات كم خواهد شد، باید فكری هم به حال این دغدغه كنند كه آیا با كاهش تعطیلات
كاهش تعطیلات اگرچه ممكن است ارتباط تجاری و اقتصادی، آموزشی و فرهنگی و در تمام حوزه‌ها با سایر كشورها را افزایش دهد و ثمرات زیادی داشته باشد، اما به تنهایی، به افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در جامعه به معنایی كه در سایر كشورهاست منجر نخواهد شد
مشكل پایین‌بودن بهره‌وری در ساعات كاری ایران حل می‌شود؛ بویژه آن كه اكنون طرح پیشنهادی تا حذف برخی تعطیلات مذهبی از جمله شهادت امام رضا (ع) به جز در شهر مشهد و شهادت امام صادق (ع) و شهادت حضرت زهرا (س) به جز در قم هم پیش رفته است.

كاهش تعطیلات اگرچه ممكن است ارتباط تجاری و اقتصادی، آموزشی و فرهنگی و در تمام حوزه‌ها با سایر كشورها را افزایش دهد و ثمرات زیادی داشته باشد، اما به تنهایی، به افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در جامعه به معنایی كه در سایر كشورهاست منجر نخواهد شد.

آمارها می‌گویند درحالیكه میزان كار مفید سالانه، در ژاپن 2420 ساعت،‌ كره جنوبی 1900 ساعت، آلمان 1700 ساعت، چین 1420 ساعت، ‌آمریكا 1360 ساعت،  تركیه 1330 ساعت، ‌پاكستان 1100 ساعت و افغانستان 950  ساعت است، در ایران میزان كار مفید سالانه به 800 ساعت می‌رسد. همه اینها درحالیست كه كل میزان ساعات كار در ایران به نسبت سایر كشورها بسیار، اما بهره‌وری پایین است.

پایین بودن بهره‌وری نیروی انسانی بویژه در بخشهای دولتی ایران، دلایل زیادی دارد كه همگی منجر به  ضعف اخلاق و فرهنگ كار در جامعه ما شده است.

از جمله این دلایل می‌توان به بروكراسی اداری ، تغییر مداوم مدیران و بلاتكلیفی نیروی انسانی،   انتصاب مدیران ضعیف ، مسوولیت نشناسی كاركنان، نداشتن برنامه و هدف كوتاه و بلندمدت در بخشهای مختلف سازمان، عدم آموزش نیروی انسانی برای انجام كار موثر و باكیفیت، فقدان نظارت مدیران بر روند انجام كار توسط كاركنان، تأثیر دادن مشكلات فردی بر كار و وظیفه شغلی و نداشتن مهارت برای تفكیك این دو، چند شغله بودن افراد، ارزش قائل نشدن افراد
میزان كار مفید سالانه در ایران به 800 ساعت می‌رسد. همه اینها درحالیست كه كل میزان ساعات كار در ایران به نسبت سایر كشورها بسیار بالاتر اما بهره‌وری پایین است.
برای شغل خود، رقابت با سایرین بر سر كار نكردن، استفاده درست و بموقع نكردن از سیستم تنبیه و پاداش مناسب توسط مدیران، اعمال تبعیض از سوی مدیران بالادست، بی‌توجهی به نیازهای نیروی انسانی،  فقدان ارزیابی عملكرد به معنای  ارزیابی عملكرد كاركنان از مدیر و مدیر از كاركنان، فضای خسته كننده محل كار و اهمیت ندادن مسوولان به این مشكل ریشه‌ای اجتماعی و ... اشاره كرد.

فرار از كار، درحالی به مشكل اجتماعی ریشه دار جامعه ما تبدیل شده است كه اگر تمام روزهای تعطیلمان را حذف كنیم، به مانند مردم سختكوش ژاپن و كره جنوبی كه لازمه توسعه كشورشان را كار و كار می‌دانند، به میزان بهره‌وری نیروی انسانی در این كشورها دست نخواهیم یافت، مگر آن كه تغییری جدی در روش مدیریت‌ها در بخشهای دولتی صورت گیرد.

فقدان سیستم نظارت قوی بر عملكرد كاركنان موجب شده است كه ارباب رجوع گاهی به دلیل غفلت كاركنان و مسوولیت‌نشناسی آنها به چنان مصیبت و گرفتاری دچار شوند كه فاتحه نتیجه‌گیری از رجوع به آن اداره را پیشاپیش خوانده باشند.

تفاوت ساعات كار مفید ما با سایر كشورها كه نمونه‌ای از آنها گفته شد، درحالیست كه در بسیاری از كشورها از تعطیلات دو روزه پایان هفته برخوردارند و به قول خودمان به امور خانواده هم می‌رسند.

البته هدف این نوشته، دفاع از تعطیلات پی در پی نبوده، بلكه درصدد یادآوری این نكته است كه كاهش تعطیلات لزوما متضمن افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در جامعه نیست.
مرجع : تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا

با سلام

اینجانب پیشنهاد می کنم تعطیلی روزهای 14 و 15 خرداد حذف و سالگرد امام ( ره ) در اولین جمعه بعد از 14 خرداد هر سال برگزار و آن روز بنام روز ولایت فقیه نامگذاری و نماز جمعه به امامت ولی فقیه در حرم امام اقامه گردد .

همچنین با حذف تعطیلی روز 15 خرداد شاهد گرامیداشت مناسب این روز در نهادها و مدارس و دانشگاهها خواهیم بود که متاسفانه امروز به دلیل تعطیلی آن یه جورایی روز 15 خرداد در میان تعطیلات قرار گرفته است .

در صورت ادامه تعطیلی 14 و 15 خرداد و با توجه به اینکه معمولا دو روز غیر از پنجشنبه و جمعه را درگیر می کند حداقل 5 روز مملکت تعطیل می شود که این مناسب نیست .

و متاسفانه در این ایام شاهد ترافیک شدید بخصوص در جاده های منتهی به شمال و حوادث رانندگی زیاد و اعمال خارج از شرع در برخی از سفرها بخصوص به شمال هستیم که نوعی دهن کجی آشکار و هتک حرمت این ایام مقدس می باشد .

با تشکر
lk
تو کشوری که مرخصی سرباز یک روز در ماهه یعنی همه دارند با تمام قوا کار میکنند
فقط موندم چرا ژاپنی ها نمیان از ما یاد بگیرن
محمود
پنج شنبه ها برای همه کارکنان تعطیل بشه اونوقت میشه فکری برای کاهش تعطیلات دیگر کرد
با این وضع کاهش تعطیلات نتیجه ای جز افت بهره وری نیروی کار نداره
دست از سر تعطيلات برداريد
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا دست از سر تعطيلات مذهبي مخصوصا شهادت حضرت زهرا (س) برداريد، اگر قرار باشه تعطيلي شهادت حضرت زهرا رو برداريد اولويت با چهارده خرداد و رحلت حضرت امام (ره) هست.
سید
خدایی یک مرد پیدا شود این تعطیلی12 و 13 فروردین را بردارد و ما را خلاص کند از این همه تعطیلی کسالت بار طولانی مدت3-4 هفته ای ظاهرا سال نو.چرا باید همیشه دانشگاه ها و مدرسه ها این ترم بهاره شان هدر برود با این تعطیلات؟چرا نباید بعد یک هفته تعطیلی به سر درس و دانشگاه برگردند؟
م.ه.
Iran, Islamic Republic of
مشكل ما هميشه اينست كه براي حل مسئله، صورت مسئله را پاك مي كنيم.
آيا اگر تعطيلات كم شود كشور پيشرفت مي كند؟؟؟
گام اول براي رسيدن به كشوري آباد و پيشرفته، بالا بردن بهره وري كار در زمان انجام آن است.
وضعيت فعلي آمار درصد كار مفيد در ايران نشان مي دهد اگر تمام تعطيلات سال هم حذف شود و هر روز ، روز كاري باشد باز هم تفاوتي نمي كند چون بهره وري كار پايين است.
پس بهتر است به جاي كم كردن تعطيلات سالانه ،براي بالا بردن بهره وري كار در ايران فكري شود و طرح هاي گذشته كه در بايگاني ها خاك مي خورند، به روز شوند و ابتدا درصد كار مفيد در همين ايام كاري سالانه را بالا ببرند و سپس به سراغ كم كردن تعطيلات سالانه بروند !!!
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
آدم با ديدن موضع برخي از آقايون به شيعه بودنشون بلكه به مسلمون بودنشون شك مي كنه. چطور از اين همه تعطيلات بی توجیه ملي مثل نوروز می گذرند اما فقط حرمت عزاي حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها و امام رضا عليه السلام كه همه هستي باقي به ولايت آنان است بايد شكسته شود؟!! عيد فطر كه عيد همه مسلمون ها است رو با زور يك روز افزايش دادند و اين در حالي است كه براي حفظ آداب و رسوم زرتشت و تعظيم در برابر شعائر آتش پرستان، خرافاتي چون سيزده به در و سبزه برون و... نبايد كوچكترين اعتراضي كرد!!
مجید
فاتحه این کشور رو باید خوند...پاکستان و افغانستان هم بیشتر از ایران بهره وری دارند!!!...بعد میخوایم به قطب اول اقتصادی منطقه تبدیل بشیم.
البته بهتره اول مجلسي ها يه فكري به حال تعطيلات خودشون بكنن تا اينقدر بعد از عيد و تعطيلات تابستاني و زمستاني وغيره كمي هم به طرح ها رسيدگي كنن
اصلا اگه راست ميگن خودشون از ٥ فروردين بيان سركار
احمد
من تعجب میکنم روی تعطیلات مذهبی حساسند ولی روز پنج شنبه رو به همین راحتی تعطیل کردند وروزهای دیگه تاساعت4کارمندان سرکارندکه هیچ بهره وری ندارد
امين
پيشنهاد:
1-كل ساعت كاري در هفته بجاي 44 ساعت 36 ساعت شود.
2-تعطيلي 12 و13 فروردين حذف و ادارات و مدارس روز 6 فروردين داير شوند تا كارها رسيدگي و امور روزانه جاري باشد
3- با حذف تعطيلي 14و15 خرداد هم موافقم در صورتيكه مدارس و ادارات داير باشند مراسم بهتري مي توان برگزار كرد
4-آخرين روز سال بايد تعطيل باشد.اگر سال كبيسه بود بايد بجاي 29 اسفند روز30 تعطيل شود
تاوقيتكه از اين لاك بيرون نيائيم و كمي شناور نباشيم اوضاع همين است