دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

گوگل سرنوشت فضای سفید را عوض می‌کند

سه شنبه ۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 278579
گوگل درصدد اجرای پروژه‌ای است که بر مبنای آن از ظرفیت‌های خالی و غیرمجاز فرکانس‌های برودکست برای ساماندهی ارتباطات اینترنت استفاده شود.
گوگل سرنوشت فضای سفید را عوض می‌کند
به گزارش جهان به نقل از تسنیم ، غول اینترنتی گوگل درصدد است تا اثبات کند از ظرفیت‌های خالی و کنار گذاشته شده برودکست (رسانه‌های تلویزیونی) می‌توان بدون تداخل طیف فرکانسی مجاز، بهره‌برداری داده‌ای کرد.
 
گوگل مطمئنا با پروژه‌ای که مقدمات اجرایی شدن آن را فراهم آورده، به دنبال این است که از فرکانس‌های استفاده نشده و در واقع خارج از محدوده مجاز در حوزه برودکست، برای نقل و انتقالات داده‌ای که در بسیاری مناطق به دلیل فقدان زیرساخت‌های ارتباطاتی هنوز محقق نشده است، استفاده کند.
 
گوگل در این راستا برنامه‌ای آزمایشی ارائه داده که اولویت در آن به مدارس آفریقای جنوبی داده شده است و بعد از مقدمات ارتباطاتی و منطبق کردن فرکانس‌های رادیویی با استاندارد خارج از محدوده برودکست، اینترنت بی‌سیم به 10 مدرسه در منطقه کیپ تاون کشیده خواهد شد.
 
باز هم مسئولان هدف از اجرای چنین طرحی را اثبات پتانسیل‌های فرکانسی برودکست عنوان کرده‌اند تا بدون هیچ تداخلی زمینه استفاده از باندهای داده‌ای مقرون به صرفه پدید آید.
 
مدیر سیاست‌های عمومی گوگل در آفریقای جنوبی در این‌ باره گفته است که مزیت این طرح در استفاده از سیگنال‌های فرکانس‌ پایین برای حرکت در مسافت‌های بلندتر است و برد ارتباطاتی از این طریق توسعه می‌یابد.
 
این تکنولوژی برای تهیه ارتباطات مقرون به صرفه بسیار مناسب است مخصوصا اینکه زیرساخت‌های ارتباطاتی هنوز در بسیاری از نقاط روستایی و حومه شهرها توسعه پیدا نکرده است و اجرای این طرح می‌تواند پوشش‌دهی پهنای باند بی‌سیم را در مناطق پرجمعیت شهری هم موجب شود.
 
کمیسیون فدرال ارتباطات در ایالات متحده بر روی چنین پروژه‌ای بسیار کار کرده و هشدارهایی را مبنی بر جلوگیری از آزادسازی طیف خاصی از فرکانس‌های قابل استفاده از پهنای باند بی‌سیم در راستای تقاضای بازار برای سرویس‌های داده‌ای داشته است.
 
رسانه‌های تصویری و تلویزیونی هم از سویی دیگر در برابر اجرای چنین طرحی مقاومت کرده‌اند و نگران هستند که اجرای چنین پروژه‌ای موجب دخالت عده‌ای در فضای فرکانسی آزاد و فضای سفیدی شود که در اصل متعلق به رسانه‌های تلویزیونی است و این موضوع در آینده موجب تداخل کارها شود.
 
البته کمیسیون فدرال ارتباطات در سال 2010 قوانین جدیدی را برای استفاده فضای سفید غیرمجاز وضع کرده که بر مبنای آن سازماندهی پایگاه داده‌های فرکانس‌های روشن نیز دیده شده است که این موضوع در راستای عدم تداخل فرکانس‌ها با طیف مجاز دارندگان مجوز برودکست است و می‌تواند از دغدغه‌های این رسانه‌ها بکاهد.
 
گوگل هم که چنین مقاومت‌هایی را شاهد بود به یکباره و با اقدامی زود هنگام طی این ماه گفت که عملیات تست کردن روی پایگاه داده‌ای جدیدی که اجازه خواهد داد طیف رسانه‌های تصویری غیرمجاز برای پهنای باند بی‌سیم استفاده شود را شروع کرده است.
 
این پایگاه داده‌ای جدید به نحوی طرح‌ریزی شده که می‌تواند امواج و فرکانس‌های رسانه‌های تلویزیونی را رصد کند و در صورتیکه آن امواج در حامل قرار داشت آن را کنار  گذاشته و از امواج بدون (در محدوده غیر مجاز) استفاده کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *