يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

یادی از پروین اعتصامی در سالگرد تولدش

پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 276776
بیست‌وپنجم اسفندماه سال‌روز تولد پروین اعتصامی است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، پروین اعتصامی بیست‌وپنجم اسفندماه سال ۱۲۸۵ هجری شمسی در تبریز متولد شد و در دوران کودکی با خانواده‌ خود به تهران آمد. پدر پروین، یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام‌الملک)، از رجال نامی و نویسندگان و مترجمان مشهور اواخر دوره قاجار و آشنا به علم و ادب و فرهنگ ایران و فرانسه بود. پروین زیر نظر پدر خود زبان فارسی و عربی را فراگرفت. اعتصام‌الملک، پروین را از همان دوران خردسالی و نوجوانی در جلسه‌های شعر و ادب فارسی شرکت می‌داد.

پروین زیر نظر پدرش بزرگ شد. به مدرسه آمریکایی‌ها رفت و در سال ۱۳۰۳ دوره تحصیلات خود را به پایان رساند. در همان مدرسه به تدریس و تعلیم پرداخت. در سال ۱۳۱۳ با پسرعموی پدرش ازدواج کرد و پس از چهار ماه با همسرش به کرمانشاه رفت. پروین در این ازدواج ناموفق بود و سه ماه پس از زندگی مشترک به خانه پدرش بازگشت و پس از آن مدتی کتابدار کتابخانه دانشسرای عالی شد.

پروین اعتصامی شانزدهم فروردین‌ماه ۱۳۲۰ به خاطر ابتلا به بیماری حصبه از دنیا رفت و در شهر قم در آرامگاه خانوادگی به خاک سپرده شد.

دیوان پروین اعتصامی شامل ۲۴۸ قطعه شعر است، که از آن میان ۶۵ قطعه به صورت مناظره است. شعرهای او بیش‌تر در قالب قطعه‌ ادبی است که مضامین اجتماعی را با دیده انتقادی به تصویر کشیده‌ است. در میان شعرهای او تعداد زیادی شعر به صورت مناظره میان اشیا، حیوانات و گیاهان وجود دارد. درون‌مایه شعرهای او بیش‌تر غنیمت داشتن وقت و فرصت‌ها، نصیحت‌های اخلاقی، انتقاد از ظلم و ستم به مظلومان و ضعیفان و ناپایداری دنیاست.

ملک‌الشعرای بهار در مقدمه دیوان پروین چنین نوشته است: این دیوان ترکیبی است از دو سبک و شیوه لفظی و معنوی آمیخته با سبکی مستقل، و آن دو یکی شیوه خراسان است خاصه استاد ناصرخسرو قبادیانی و دیگر شیوه شعرای عراق و فارس است، بویژه شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی علیه الرحمه و از حیث معانی نیز بین افکار و خیالات حکما و عرفاست، و این جمله با سبک و اسلوب مستقلی که خاص عصر امروزی و بیش‌تر پیرو تجسم معانی و حقیقت‌جویی است، ترکیب یافته و شیوه‌ای بدیع و فاضلانه به وجود آورده است.

همچنین در تقویم رسمی ایران، روز ۲۵ اسفندماه سال‌روز تولد پروین اعتصامی به نام روز بزرگداشت این شاعر نام‌گذاری شده است.

چند سالی است جایزه‌ای هم با عنوان جایزه پروین اعتصامی برگزار می‌شود که امسال پنجمین دوره‌ این جایزه برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *