يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

ارشادی: اسکار ثابت کرد سیاسی است

دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 274006
همایون ارشادی بازیگر سینما تاکید کرد که جایزه بهترین فیلم اسکار برای "آرگو"، اعلام آن از سوی همسر اوباما و سخنان بن افلک کارگردان اثر نشان از سیاسی بودن این جایزه است.
به گزارش جهان، همایون ارشادی بازیگر سینمای ایران که در فیلم‌های بین‌المللی نیز ایفای نقش کرده است در گفتگو با مهر آکادمی اسکار را یک رویداد سینمایی - سیاسی دانست و گفت: من به عنوان بازیگر سینمای ایران هیچگاه فیلم‌های خارجی را که درباره ایران ساخته می‌شود نمی‌بینم؛ چراکه معتقدم فیلم‌هایی از این دست بیش از اینکه دغدغه شناخت ایران و ایرانی را داشته باشد منافع و اهداف سیاسی بنگاه‌های غرب را تامین می‌کند. به همین دلیل حاضر نیستم فیلم‌های سیاسی که خارج از کشورم درباره ایران ساخته می‌شود، ببینم.

وی در ادامه افزود: موضوعات مطرح شده در اغلب این آثار حقیقت ندارد و نمی‌توان به عنوان یک مرجع به فیلم‌هایی از این دست اعتماد و مراجعه کرد. ضمن اینکه طبق تعریف‌هایی که شنیده‌ام فیلم "آرگو" از جهت مضمون استناد تاریخی دچار مشکل است و جدا از محتوا به لحاظ ساختار هم دچار اشکال‌هایی دارد.

ارشادی که اولین حضورش در مجامع سینمای جهان را با آثار عباس کیارستمی تجربه کرده است، در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سیاسی بودن اکثر جشنواره‌های خارجی بیان کرد: تجربه نشان داده که اغلب جشنواره‌های دنیا سیاسی هستند و در این میان اسکار سیاسی‌ترین جایزه سینمایی است و بازهم تجربه نشان داده فیلمی که از این آکادمی جایزه می‌گیرد، جوایز سایر جشنواره‌های نامدار جهانی را نیز از آن خود می‌کند.

بازیگر "بادبادک‌باز" همچنین اشاره کرد: سال گذشته فیلم "جدایی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی هم برنده جایزه اسکار شد. البته این فیلم از نگاه من بیش از اینکه جنبه‌های سیاسی داشته باشد از ارزش‌های سینمایی برخوردار بود و نمی‌توان جایزه‌ای که از آن خود کرد صرفا سیاسی دانست. اما فیلم "آرگو" و نحوه اعلام جایزه آن از سوی میشل اوباما و همچنین صحبت‌های بن افلک کاملا جنبه سیاسی داشت.

ارشادی در پایان افزود: من از جمله بازیگران کم‌حرف سینمای ایران هستم و به‌ویژه از 6 ماه گذشته تصمیم گرفته بودم که با هیچ رسانه‌ای صحبت نکنم. اما کم و کیف اهدای این جایزه به شکلی بود که به عنوان یک ایرانی خودم را مسئول می‌دانم که نسبت به چگونگی اهدای این جایزه و ویدیو کنفرانس میشل اوباما و صحبت‌های بن افلک واکنش نشان دهم. معتقدم این نوع برخورد و اهدای جایزه برای یک ایرانی مساله ملی محسوب می‌شود و باید نسبت به آن واکنش نشان داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *